• 0

Belasting bij overdracht aandelen van privé naar holding

Beste allen,

 

het volgende scenario is momenteel op mij van toepassing: ik ben aandeelhouder in een werkmaatschappij, waarbij ik 33% procent van de aandelen in privé bezit heb.

 

De werkmaatschappij bestaat inmiddels een jaar en inmiddels heeft een buitenlandse partij ons benaderd om de werkmaatschappij over te kopen. Zij bieden hiervoor een geldbedrag en aandelen in hun bedrijf.

 

Om deze aandelen onder te brengen ben ik bezig met de oprichting van een persoonlijke holding. Nu wil ik de huidige 33% aan aandelen van de werkmaatschappij in eerste instantie onderbrengen in m´n holding. Voor zover ik voorgelicht ben loop ik daarbij een zeer groot risico om belast te worden. Zijn er nog mogelijkheden om mijn huidige 33% aan aandelen onder te brengen in mijn nieuw op te richten holding, zonder dat ik daarbij belast wordt voor duizenden euro´s?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste mathieu

 

Om een holding te schuiven tussen privé en een BV, waar je reeds aandelen in hebt, kun je gebruik maken van de zogenaamde aandelenfusiefaciliteit van artikel 3.55 IB.

 

Raadpleeg een fiscalist hiervoor, want dit moet je niet zonder kennis van zaken willen proberen. Daarnaast heb je een notaris en accountant nodig.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Bij een aandelenfusie moet de op te richten vennootschap minimaal 50% van de stemrechten verkrijgen. Wellicht dat het mogelijk is om dit met prioriteitsaandelen te halen. Afstemming met de Belastingdienst vooraf is wel noodzakelijk.

 

Daarnaast kan eventueel worden gedacht aan een bedrijfsfusiefaciliteit

De vennootschap kan haar onderneming dan tegen uitreiking van aandelen overdragen aan een op te richten dochtervennootschap. Hierdoor wordt de reeds bestaande BV een personal holding. In de nieuwe BV wordt de feitelijke onderneming ondergebracht. Met een beroep op de bedrijfsfusiefaciliteit is geen vennootschapsbelasting verschuldigd over demeerwaarde aangezien worden doorgeschoven naar de nieuwe dochter. Echter, een van de voorwaarden hiervoor is dat de bedrijfsfusie niet is gericht op het ontgaan of uitstellen van belastingheffing.

 

Voor de latere verkoop kan de bestaande BV worden gesplitst.

Link naar reactie
  • 0

 

TS heeft het over enkele duizenden euro's aan belastinggeld. Als hij de adviezen van Joyce ter harte neemt, gaat hem dit wellicht een paar duizend € aan advieskosten kosten. Zeker het splitsen van een bestaande BV is een duur grapje.

 

Bij bedrijfsfusie maakt Joyce terecht het voorbehoud dat die niet gericht mag zijn op ontgaan en uitstellen van belastingheffing en dat lijkt hier nu juist aan de orde. Bovendien heeft TS slechts 1/3 van de aandelen, dus is medewerking van de andere aandeelhouders vereist.

 

En als TS de opbrengst van de aandelenverkoop naar privé wil halen, moet hij alsnog 25% aftikken.

 

Soms kun je maar beter je verlies nemen.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.