• 0

marges agent in China, Export

Hallo,

 

Wij willen met een high tech product de Chinese B-2-B markt betreden. Wij hebben momenteel een partner in China. Het high tech gedeelte zal worden geproduceerd in Nederland, verscheept naar China en vanuit daar geassembleerd tot het eindproduct.

 

Onze partner in China zal dan een "manufacturing operation" worden met een 'Non Disclosure Agreement' en een agent. Vanuit het agentschap zullen zij de marketing/sales/service verrichten.

 

In de branche is het gebruikelijk om een marche van 25% tot 35% aan te houden. Hiervan moet alles betaalt worden. Transport, personeel, agentschap enz.

 

De agent heeft recht op een provisie voor al zijn inspanningen, maar ook op een budget voor de marketing/sales/service. Welke marges zijn gebruikelijk voor de agent?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Dankje,

 

Kim van Dijk

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Okee, dus eigenlijk enkel assemblage in China.

 

Geen raketgeleerden voor nodig dus enkel voldoende handjes beschikbaar hebben, goed management en procedures.

Agent is goed om eea aan kontakten op te doen maar bezit niet altijd de capaciteiten voor opzetten van productie of assemblage fabrieken. Hier komt wel even wat meer bij kijken dan enkel proberen natuurlijk.

 

Wat mag een agent verdienen? ergens tussen 2 en 10% heden ten dage en grote factor in bepaling eerlijke beloning is natuurlijk de ordergrootte, bedragen waar het om gaat en het werk dat verricht moet worden of in aanloop naar bestellingen is gedaan op eigen kosten.

 

Laatste tijd gaan er veel bedrijfjes over de kop door onderschatting; ja ja ja is makkelijk zeggen, doen doen doen en resultaten boeken is andere koek.

 

Manufacturing operation, ik neem aan dat je dan nog steeds assemblage bedoeld. Hiervoor zijn natuurlijk geen regels voor maar wat is gebruikelijk?? Niets is gebruikelijk, maar redelijk is bijvoorbeeld:

 

Op assemblage in China mag 8-10% winst gemaakt worden door de exploiterende partij in China, wie of welk bedrijf dit ook is. Het is zeer de vraag of 25-35% ingefluisterd is of op feiten is gebaseerd. Assemblage, verpakken, inspectie etc is geen hoogwaardige toegevoegde waarde voor het produkt en mijn ervaring is dat je hier ook hard mee om kunt gaan. Kan nooit zo zijn dat je uitkomt op de percentages die je noemt want dan wordt je in mijn ogen bestolen.

 

Misschien wordt er een klein rad(je) voor ogen gedraaid?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Onze partner in China zal dan een "manufacturing operation" worden met een 'Non Disclosure Agreement' en een agent.

 

Paul heeft veel meer ervaring in China als ik, ik ben er een aantal keer geweest in het verleden, een NDA (en iemand daarvoor verantwoordelijk houden) word moeilijk denk ik. Een chinees kopieert alles is mijn ervaring. Zit er een MCU in je product, programmeer die dan lekker zelf !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Paul,

 

Bedankt voor je bericht. Ik zou je graag een case willen voorleggen, misschien dat jij mij kan helpen want inderdaad het radje begint voor mijn ogen te draaien.

 

Wij zijn een nieuw bedrijf met speciale high tech kranen die in de cleanroom industrie worden toegepast. Wij hebben een "niet officiele partner" waar wij al 8 jaar een relatie mee hebben. Zij zijn een kranenbouwer +/- 300 man, maar zij hebben geen ervaring in de cleanroom industrie. Alle cleanroom kranen worden custom made gemaakt.

 

Dit is het plan:

 

Een klant plaatst een order bij onze partner in China. Zij sturen de order door naar ons, waarop wij de high tech onderdelen ervoor zullen fabriceren. Onze partner koopt deze onderdelen van ons (marge 25-35%) en assembleert de kraan erom heen. Zij verkopen de complete kraan aan de klant ( marge 25-35%) en installeert deze bij de klant. Onze partner zal mede de service, verkoop, marketing, onderhoud en aftersales doen.Maar.... wij willen controle houden op de marketing en de verkoop, want de cleanroom kranen zal onder onze naam worden verkocht. Wij willen iemand van ons bedrijf in China op kantoor hebben, hij zal de verkoop leiden samen met een Chinese sales engineer. Wij hebben niet voldoende kapitaal om een JV op te richten wat mijn inziens de beste vorm is.

 

Wat vind je van het plan? Welke ondernemingsvorm sluit goed hierbij aan? Ik krijg zelf een beetje een franchise gevoel maar is dit mogelijk in China, want het is B-2-B en geen retail onderneming? Ik hoop dat jij mij kunt ondersteunen met advies. Bij voorbaat dank.

 

Groet,

 

Kim

Link naar reactie
  • 0

Hoi Paul,

 

Bedankt voor je bericht. Ik zou je graag een case willen voorleggen, misschien dat jij mij kan helpen want inderdaad het radje begint voor mijn ogen te draaien.

 

Wij zijn een nieuw bedrijf met speciale high tech kranen die in de cleanroom industrie worden toegepast. Wij hebben een "niet officiele partner" waar wij al 8 jaar een relatie mee hebben. Zij zijn een kranenbouwer +/- 300 man, maar zij hebben geen ervaring in de cleanroom industrie. Alle cleanroom kranen worden custom made gemaakt.

 

Dit is het plan:

 

Een klant plaatst een order bij onze partner in China. Zij sturen de order door naar ons, waarop wij de high tech onderdelen ervoor zullen fabriceren. Onze partner koopt deze onderdelen van ons (marge 25-35%) en assembleert de kraan erom heen. Zij verkopen de complete kraan aan de klant ( marge 25-35%) en installeert deze bij de klant. Onze partner zal mede de service, verkoop, marketing, onderhoud en aftersales doen.Maar.... wij willen controle houden op de marketing en de verkoop, want de cleanroom kranen zal onder onze naam worden verkocht. Wij willen iemand van ons bedrijf in China op kantoor hebben, hij zal de verkoop leiden samen met een Chinese sales engineer. Wij hebben niet voldoende kapitaal om een JV op te richten wat mijn inziens de beste vorm is.

 

Wat vind je van het plan? Welke ondernemingsvorm sluit goed hierbij aan? Ik krijg zelf een beetje een franchise gevoel maar is dit mogelijk in China, want het is B-2-B en geen retail onderneming? Ik hoop dat jij mij kunt ondersteunen met advies. Bij voorbaat dank.

 

Groet,

 

Kim

 

Leuk plan.

 

Je gaat een hightech onderdeel voor een kraan maken, in opdracht van een Chinese fabriek, waar jullie 25-35% marge op zetten.

 

Ik lees: je geeft een hightech onderdeel aan een chinees die het op de hoek voor 30% van jouw prijs kan maken en gaat er vervolgens vanuit dat deze Chinese producent door blijft bestellen.

 

Heel dapper. en goed van vertrouwen.

 

Ik zou dit enkel en alleen doen als je waterdichte contracten hebt met deze Chineze toko, waarin hoge boetes staan op gebruik van gekopieerde onderdelen die jullie aanleveren. Ik kan er in detail op ingaan maar ik denk dat de strekking duidelijk is.

 

Bel de krant alvast maar op want je zou de eerste zijn die dit tot een langdurig goed einde zou brengen.

 

Wat je ook doet, op het moment dat je ze inzave geeft in hoe de onderdelen eruit zien en hoe ze gemaakt worden, dan is het einde nabij.

 

Als ik die chinees was zou ik direkt een ander bedrijfje opzetten en vanaf dag 1 proberen jouw produkten te kopieren. Is makkelijk geld verdienen voor ze.

 

Hoe zit het met de patenten? wereldwijde dekking? Dan nog, zijn deze gedeponeerd in China? Onder jullie naam?

 

Het kan zijn dat ik het helemaal mis heb, maar bij mij gaan alle alarmbellen af.

 

Ik zou gewoon zelf deze kranen produceren, assembleren en direkt naar de klanten sturen en als de leads van de Chinese kant komen kunnen ze een mooie commissie krijgen maar jij zit dan safe.

 

PS: JV in China is het laatste wat je wilt. Zorg dan gewoon dat je helemaal eigenaar bent. Wel meer rompslomp maar wel 100% controle over jouw eigen toekomst.

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn een nieuw bedrijf met speciale high tech kranen die in de cleanroom industrie worden toegepast. Wij hebben een "niet officiele partner" waar wij al 8 jaar een relatie mee hebben. Zij zijn een kranenbouwer +/- 300 man, maar zij hebben geen ervaring in de cleanroom industrie. Alle cleanroom kranen worden custom made gemaakt.

 

Dit is het plan:

 

Een klant plaatst een order bij onze partner in China. Zij sturen de order door naar ons, waarop wij de high tech onderdelen ervoor zullen fabriceren. Onze partner koopt deze onderdelen van ons (marge 25-35%) en assembleert de kraan erom heen. Zij verkopen de complete kraan aan de klant ( marge 25-35%) en installeert deze bij de klant. Onze partner zal mede de service, verkoop, marketing, onderhoud en aftersales doen.Maar.... wij willen controle houden op de marketing en de verkoop, want de cleanroom kranen zal onder onze naam worden verkocht. Wij willen iemand van ons bedrijf in China op kantoor hebben, hij zal de verkoop leiden samen met een Chinese sales engineer. Wij hebben niet voldoende kapitaal om een JV op te richten wat mijn inziens de beste vorm is.

Ik krijg het idee dat je teveel verschillende petten op hebt en dat gaat ergens knellen:

 

Je gaat jouw product koppelen aan een product van de klant, onder jouw naam en voorwaarden, maar dan wel weer laten verkopen door de klant, maar dat dan ook weer onder jouw voorwaarden en met jouw verhaal en zelfs gedeeltelijk met jouw personeel.

Een paar vragen: Wie is nu (eind)verantwoordelijk voor de kraan e.d.? Jij, want jouw naam staat erop? Je partner, want die bouwt, installeert & serviced het grootste gedeelte? Je partner, want die verkoopt het/tekent het contract, of jij, want jij bent degene die alles controleert?

 

Volgens mij moet je kiezen (misschien zijn er meer opties):

Of je bent van voor naar achter verantwoordelijk. De order is van jou en blijft van jou. Je gebruikt je partner voor fabricage en mogelijk zijn ze bereid wat verkoopsupport te leveren. Het zijn jouw kranen, met jouw naam. Als een partij een servicecontract wil dan koop je dat in bij je partner, maar jij blijft zelf verantwoordelijk.

Of je levert alleen halffabrikaten. Wat je partner in China daar mee doet is zijn/haar zaak (behalve kopiëren). Zij verkopen het onder eigen naam en je levert wat sales support om een goed resultaat te krijgen. Als een andere partij in staat is om kranen te ontwikkelen met jouw deelcomponenten dan staat jou dat vrij (tenzij je dat contractueel wil afsluiten en wat krijg je daarvoor in ruil)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.