• 0

Woongroep voor verstandelijk gehandicapten opstarten

Hallo,

 

ik ben bezig met het onderzoeken of het mogelijk is om een woonboerderij voor volwassen verstandelijk gehandicapten met psychiatrische problemen op te starten.

De groep zal 24 uur per dag open zijn en er zal dus voldoende personeel moeten komen.

Daarnaast wil ik als oprichter en mijn medeoprichter er natuurlijk ook geld aan verdienen. Beide hoeven we niet veel te verdienen (zorg), maar een nette boterham.

Wij zitten zelf te denken om als rechtsvorm een stichting te starten en beide als bestuurder op te treden. We zijn geen familie o.i.d. van elkaar, slechts kennissen.

Kunnen we dan wel loon ontvangen? De eventuele winst kunnen we weer investeren in de stichting aangezien onze stichting geen winstoogmerk heeft.

Aan welke zaken moeten we denken wat betreft wet- en regelgeving omtrent een stichting in de zorg? etc.

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

 

Groeten Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hallo Tom,

 

Uit je beschrijving maak ik op dat je je nog aan het oriënteren bent op de mogelijke start van een zorgboerderij. Een goede start is de onderstaande link waarbij ik je vooral wil wijzen op het handboek landbouw en zorg.

 

Informatie over het starten van een zorgboerderij:

http://www.landbouwzorg.nl/index.php?pagid=40

 

Leesplezier,

Elke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

ik ben wel benieuwd naar jullie motivatie om dit te willen starten, is er een persoonlijk belang (bijvoorbeeld kind waarvoor je het wilt doen) of is het puur een manier om inkomen te genereren. De markt voor zorgboerderijen en woongroepen is volgens mij redelijk verzadigd door agrarische bedrijven die hierin een manier hebben gevonden om inkomsten te genereren. Bovendien liggen de subsidies en pgb budgetten flink onder vuur waardoor dit best een risicovolle onderneming kan worden. Excuses dat het geen antwoord op de vraag is maar ik ben wel nieuwsgierig.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Astrid,

 

onze motivatie is puur altruïstisch. We willen een zorgboerderij starten met een heel specifieke doelgroep, waarvan wij weten dat er een markt voor is. Dat zal dan ook geen reden zijn waarom het niet door kan gaan.

Om nog een tipje van de sluier op te lichten:

De boerderij zal, hopelijk, in Duitsland zijn. Dit vanwege het feit dat vastgoed in Duitsland goedkoper is en we dan dus meer geld te besteden hebben voor de dagbesteding van de doelgroep.

Link naar reactie
  • 0

Aan woonvormen voor dementerende ouderen is volgens mij wel behoefte. Die groep is zeker ook fors aan het groeien. Als ik jou was zou ik direct met de zorgverzekeraars om de tafel gaan zitten, en vragen welke eisen zij stellen aan huisvesting, bedrijsvoering etc.

Wat betreft Duitsland, ik kan me voorstellen dat dat voor een verzekering een bezwaar zou kunnen zijn. En ook voor familie die toch ook af en toe op bezoek wil komen of zelfs een deel van de zorg op zich wil nemen.

Uiteraard heb je ook te maken met bezuinigingen die er onherroeppelijk aankomen in de zorg.

veel succes!

Maarten

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

@maarten: Ik heb geen affiniteit met dementerende ouderen. De doelgroep waar ik mij op richt is een doelgroep waarvan ik weet dat er genoeg aanbod van is om een zorgboerderij op te starten.

Met Duitsland bedoel ik letterlijk 3 km over de grens. We zouden eventueel zelfs zelf kunnen rijden, maar ouders hebben over het algemeen wel de middelen om te halen/brengen. Helemaal gezien het feit dat we ons in eerste instantie richten op het grensgebied.

Bezuinigingen zijn een probleem inderdaad. Zoals het er nu echter naar uitziet gaat dit net aan mijn neus voorbij, omdat dit clienten betreft die niet thuis kunnen wonen met een behoorlijk zware indicatie.

 

Dank je voor het meedenken in ieder geval!

 

@Herman: Dank je wel ook voor het meedenken. Dat is zeker een goeie tip!

 

Groeten Tom

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom,

 

In Duitsland kun je natuurlijk met heel andere regels te maken krijgen met betrekking tot gebouwen, personeel etc.

 

Hier vind je adressen van instanties waar je terecht kan voor informatie en advies: http://www.existenzgruender.de/englisch/self_employment/start/advice_and_information/index.php

 

Je kunt ook terecht bij de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel:

http://www.dnhk.org/nl/

 

Op: http://www.landbouwzorg.nl/index.php?pagid=66&dg=zb vind je nog verwijzingen naar Duitse organisaties van zorgboerderijen.

 

Vriendelijke groet, Miki

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom,

 

Puur uit nieuwsgierigheid:

Waar haal je verzorgers (lees verplegers) vandaan? Volgens mij is er enorm veel vraag naar verplegers, zeg gerust tekort.

Ook al heb je het domotica (= IT hulpmiddelen in de zorg) gedeelte goed geregeld zul je alsnog voldoende verplegers nodig hebben om voor je cliënten te zorgen.

 

Ik ben dus heel erg nieuwsgierig hoe je (voldoende) verplegers gaat werven om bij jou te werken, terwijl er volgens mij bij alle zorginstellingen een tekort zijn. Ik denk dat dit nog wel een uitdaging kan zijn.

 

Mvg,

Khanh

Honesty: the key to sustainable success in work, business and life.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst moet ik zeggen dat ik het lovenswaardig vindt om een groep op te vangen waarvan ik denk dat deze tusen wal en schip valt.

 

Maar .......

 

Het vestigen van een nederzetting in het buitenland en het ontbreken van een duidelijke structuur baart mij enigszins zorgen. Een markt voor een idee is één ding, een duidelijk waarborg voor kwaliteit is een ander ding. Wij hebben het hier over paramedische zorg, en dat houdt niet op bij het vaststellen van de vraag naar een bepaalde dienst. Ik zie daar niets van terug in jouw verhaal. Waarom baart mij dat zorgen?

http://serverwizards.nl --> servermanagement en internetfaciliteiten.
Link naar reactie
  • 0

@Khahn: ik richt mij niet op verplegers, maar op groepsleiders. Dit hoeven niet per se HBO V afgestudeerden te zijn. Ook SPH is voldoende. Ik zie erg veel SPH-ers die op zoek zijn naar een baan in deze sector. Ik werk momenteel in de kinder-en jeugdpsychiatrie en daar haal ik dan ook mijn referenties vandaan. De mix tussen wat meer en minder ervaren krachten gaat nog een uitdaging opleveren denk ik. Vaak wat ervaren krachten zien het niet zo snel zitten om bij een startende onderneming te werken, aangezien juist zij vaak behoefte hebben aan vastigheid.

Ik ben nog bezig met het onderzoeken of ik een gedragswetenschapper, arts, psychiater etc. op een soort van consultbasis kan gebruiken. Vraag is dan een beetje of iemand daar open voor staat, maar first things first.

 

@Server Wizard: Ik ben inderdaad nog zoekende naar een structuur. Dat is ook de vraag die ik hier o.a. neerleg.

Mijns inziens kan ik pas iets opstarten wanneer alles duidelijk is wat betreft structuur, kwaliteit, visie en missie.

 

Groeten Tom en dank voor het kritisch meedenken!

Link naar reactie
  • 0

 

Je kunt ook terecht bij de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel:

http://www.dnhk.org/nl/

 

 

Vriendelijke groet, Miki

 

 

Sorry, maar neem lekker contact op met onze ambassade in Duitsland scheelt je weer 500 (of meer) per jaar :-)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.