• 0

BV: auto zakelijk gekocht; in hetzelfde jaar weer verkocht. Hoe administreren?

Dag allen

 

Ik, dga van BV, heb in januari 2010 een auto door / op naam van de BV gekocht. Idee was om daar meerdere jaren gebruik van te maken, maar ivm slechte omzetprognose heb ik de belastingdienst eind 2010 gevraagd en gekregen om geen fictief loon te hoeven toekennen over 2011. Om de bijtelling (ook salaris) te voorkomen, is de auto door de BV eind 2010 verkocht.

 

Mijn vraag is nu hoe dit te administreren.

 

Het lijkt mij dat de auto niet op de balans kan staan omdat ie binnen het boekjaar is gekocht en verkocht (?)

 

In de winst/verliesrekening zou wel iets zichtbaar moeten zijn, lijkt mij.

 

Qua kosten (de aankoop) zou het onder Overige bedrijfskosten/Autokosten of Andere kosten kunnen (?) Maar ik moet de opbrengsten (de verkoop) dan ook ergens kwijt. Het verkopen van auto's is geen taak van de BV, dus netto omzet lijkt mij wat krom. Of toch in Overige opbrengsten (?).

 

Of moet ik het verlies (de afschrijving) soms zien als een buitengewone last ("gedwongen verkoop"), en dus alleen het verschil aankoop - verkoop opvoeren, als buitengewone last (?).

 

Waarschijnlijk zie ik iets heel simpels over het hoofd....

 

Matthijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Matthijs

 

Dit is niet anders dan wanneer je de auto langer in gebruik zou hebben. Alleen zie je de auto niet op de openingsbalans en niet op de slotbalans van 2010, maar hij heeft er wel op gestaan. Met fictieve cijfers (BPM vrije auto):

 

aankoop:

 

Vaste activa --> vervoersmiddelen 20.000

Te vorderen BTW 3.800

Aan Bank 23.800

 

Vervolgens schrijf je tijdsevenredig af (in 60 maanden, stel 6 maanden gebruikt in 2010)

 

Afschrijvingskosten auto 2.000

Aan vervoersmiddelen 2.000

 

De auto staat nu voor 18.000 in de boeken.

 

Verkoop voor 15.000 ex BTW:

 

Bank 17.850

Boekverlies op activa 3.000

Aan vervoersmiddelen 18.000

Aan af te dragen BTW. 2.850

 

Zo komt het verschil tussen de boekwaarde en de verkoopprijs tot uiting als verlies. Als er wel BPM op de auto zit, dan moet je even opletten dat de verkoopnota klopt ivm de rest BPM en de juiste berekening van de BTW.

 

Tevens moet je in je loonadmin weldegelijk de bijtelling wegens privé gebruik aangeven als loon. In dit voorbeeld 14% (maar kan dus ook 20 of 25% zijn) maal 23.800 maal 6/12e.

 

Tot slot moet de BV nog BTW afdragen over het privé gebruik, zijnde 12% x 14% (maar kan dus ook 20 of 25% zijn) x 23.800 maal 6/12e.

Dit boek je als

 

Autokosten

Aan af te dragen BTW.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik was ervan uitgegaan dat afschrijven alleen kon voor zaken die langer dan 1 boekjaar in gebruik zijn, maar nu zal ik inderdaad 10 maanden als afschrijving opvoeren en het verschil met de dan resterende waarde als incidenteel verlies.

 

Nogmaals dank.

 

gr matthijs

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.