• 0

Zakelijk aanschaffen airco?

Ik heb al enorm lopen zoeken in het forum maar de vraag niet beantwoord gezien, dus dan toch maar een nieuwe post. Ik heb op de zolder van mijn koopwoning een grote werkkamer gebouwd en mijn kantoor (dat ik elders huurde) opgezegd. Nu begrijp ik dat ik de (inrichtings)kosten van deze werkkamer voor de IB niet mag aftrekken. Maar mijn vraag is iets anders: mag ik bijvoorbeeld wel zakelijk een airco kopen (en de BTW dus aftrekken) als ik deze vast in de werkkamer installeer?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Stax,

 

Door de airco te installeren in het huis ontstaat waarschijnlijk juridisch een aard- en nagelvaste verbinding, waardoor de airco onroerend wordt en onderdeel wordt van het huis.

 

Leuk dat je wat vertelt over het civiele recht en in het bijzonder boek 5 BW, maar wat heeft dit te maken met het fiscale recht waarnaar gevraagd wordt? Niets.

 

Om op de vraag terug te komen: inrichtingskosten zijn fiscaal aftrekbaar als aan een aantal voorwaarden is voldaan (zie bijvoorbeeld https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=10399). Als de inrichtingskosten in dit geval niet aftrekbaar zijn, waarom zou dat dan wel gelden voor een airco? Die behoort toch ook tot de inrichting? En ja, dat is heel zuur. Er is dan ook veel kritiek op de regeling voor werkruimtes in de eigen woning.

]

Link naar reactie
  • 0

Heb nu de hele thread gelezen incl. de externe links (voor zover die het nog doen), maar er is geen sprake van het niet mogen aftrekken van inrichtingskosten, het gaat daarbij alleen over kosten van de bedrijfsruimte, i.c. huur, energie, water, etc. Normale bedrijfsinvesteringen zoals apparatuur (en airco is toch apparatuur?) kun je volgens de informatie uit deze thread gewoon nog aftrekken.

 

Wat postmerger denk ik bedoelt is dat als ik een vaste airco installeer, deze onderdeel gaat uitmaken van mijn woning en dus van mijn privévermogen en dan geldt wellicht dat het onder 'kosten van de bedrijfsruimte' valt die ik dan niet mag aftrekken omdat de bedrijfsruimte geen eigen opgang heeft. Klopt dat?

 

Stomme vraag misschien: Er is steeds sprake van 'aftrekken', maar dat suggereert dat je het in je IB-aangifte zou opnemen. Of noem je het ook aftrekken als je iets zakelijk aanschaft en daarvan dus de BTW terugvraagt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik kan zien is dit de laatste discussie over dit onderwerp, dus ik haak hier maar even aan.

 

Ik werk zo'n 70% van mijn tijd in mijn zolderkamer welke geen dus eigen voordeur heeft. Heb ik goed begrepen dat ik de kosten van een vaste aircoinstallatie niet mag aftrekken van de winst en ook de BTW niet terug mag vragen? Met andere woorden, is hier nog ergens voordeel te behalen anders dan de installatie gewoon privé aan te schaffen?

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik kan zien is dit de laatste discussie over dit onderwerp, dus ik haak hier maar even aan.

 

Ik werk zo'n 70% van mijn tijd in mijn zolderkamer welke geen dus eigen voordeur heeft. Heb ik goed begrepen dat ik de kosten van een vaste aircoinstallatie niet mag aftrekken van de winst en ook de BTW niet terug mag vragen? Met andere woorden, is hier nog ergens voordeel te behalen anders dan de installatie gewoon privé aan te schaffen?

 

 

Koopwoning?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je kan toch gewoon een airco als bedrijfsmiddel aanschaffen, net als een computer of een bureaustoel etc.

Als het nou echt een hele (ingebouwde) installatie in huis wordt, dan ligt het misschien anders.

 

 

Precies, bij een nagelvaste airco is het niet zomaar aftrekbaar. Maar bij een huurwoning zou een ingbouwde airco ook aftrekbaar kunnen zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het is een koopwoning. Een mobiele airco is voor mijn doel niet geschikt omdat ik dan zo'n slang door het dakraam moet leiden wat achter mij zit. Zo'n split airco is gewoon een unit aan de binnenmuur, twee slangen en een stroomkabel door het dak en dan een buitenunit aan de buitenmuur geschroefd. Niet echt 'een hele ingebouwde installatie in huis' toch?

 

Maar goed, als de regels zo zijn dan zij het zo... Dus niet aftrekbaar van de winst én ik kan de BTW niet terugvragen? Gewoon privé aanschaffen dan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.