• 0

Patent op look-a-like food ??

Hallo beste leden en een ieder,

 

Graag zou ik meer informatie willen hebben betreffende patent en auteursrecht wat ik zelf niet heb kunnen lezen in mijn geval.

Ik zal het heel kort houden en mijn vraag gelijk stellen.

 

Ik heb een bezoek gebracht naar Turkije en ik heb daar een Food-sector( jamin, snoep achtig iets) ondekt wat erg gewild en aanspreken is.

Deze bedrijf wil zich in de toekomst uitbreiden in het buitenland en zich openstellen voor franchise.

Na een uitgebreid onderzoek heb ik gezien dat zo een concept in Nederland niet bestaat en ik weet haast zeker dat het een succes zal worden.

Echter is de vraag mag ik deze in nederland gebruiken onder andere naam maar wel met hetzelfde producten ?

Is het kopieeren van deze producten strafbaar ? Zou het wel min of meer exact hetzelfde producten willen verkopen zoals het er ook uitziet en wordt gemaakt.

Hoe kan ik er achter komen of deze wel in Nederland zijn rechten heeft ?

 

Ik bedank een ieder vriendelijk....

 

 

Seurdar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een dienst zelf geniet over het algemeen geen of maar zeer beperkte bescherming. Neem als voorbeeld Jamin. Je mag gewoon een snoepwinkel beginnen onder een andere naam als je maar niet te veel op de Jamin lijkt. Ander voorbeeld is een woningwinkel zoals IKEA. Dan moet je naast een andere naam ook andere kleuren dan blauw/geel gebruiken en de indeling net wat anders..

Link naar reactie
  • 0

Ander voorbeeld is een woningwinkel zoals IKEA. Dan moet je naast een andere naam ook andere kleuren dan blauw/geel gebruiken en de indeling net wat anders..

 

Dit geldt in principe overal voor en niet "alleen" voor bijv. woningwinkels, indien de kenmerken, zoals kleur, uiterlijk, lay-out, enz. niet genoeg afwijken.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Ander voorbeeld is een woningwinkel zoals IKEA. Dan moet je naast een andere naam ook andere kleuren dan blauw/geel gebruiken en de indeling net wat anders..

 

Dit geldt in principe overal voor en niet "alleen" voor bijv. woningwinkels, indien de kenmerken, zoals kleur, uiterlijk, lay-out, enz. niet genoeg afwijken.

 

 

Wat bedoel je hiermee? Dat ook een bouwmarkt geen geel/blauw mag? Want dat mag wel.

Of bedoel je dat in het algemeen moet worden afgeweken van de kleuren/kenmerken van een directe concurrent? Ook hier is wel jurisprudentie over. Glorix kon bijv. niet de gele bleekfles claimen. Je ziet heel vaak dat binnen bepaalde productgroepen kleurencombinaties standaard worden.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dit gebeurt voortdurend en is zelfs een apart business-model. Iedereen zag Starbucks aankomen en dus ontstonden er talloze copycats in Europa. Is interessant, want die grote partij staat dan voor de keuze: concurreren of kopen. Je kopieert gewoon alles wat niet goed dichtgetimmerd is, geeft er een lokale draai aan en uitrollen maar.

 

Al valt dat wellicht niet mee.

 

Maar McDonalds is geen geestelijk eigenaar van de hamburger, Subway bezit het belegde stokbrood niet en Jamin is niet de uitvinder van snoep. Wedden dat die Turkse keten gewoon een reeds bestaand snoepgoed als formule verkoopt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.