• 0

Hoe 'bouw' je een coach/advies-netwerk om je heen?

Early in the administration of President Andrew Jackson, he began to meet regularly with an unofficial, intimate group of advisors that came to be known as his "Kitchen Cabinet." Although Jackson continued to rely on department heads to carry out the duties of their offices, he turned to his Kitchen Cabinet — which included two members of his official cabinet and other close associates — to help him shape the policies that would guide the nation. And yes, goes the story, they held their meetings in the White House kitchen.

 

Lees verder: Building Your ''Kitchen Cabinet'' (Here's how to develop your own circle of trusted advisors while avoiding conflicts of interest.)

 

Nu ons bedrijf aardig aan het groeien is en we eens serieus aandacht aan onze positionering en focus moeten besteden om onszelf niet voorbij te lopen, wordt het vragen van adviseurs steeds interessanter. Mensen met ervaring aan wie je problemen of keuzes kunt voorleggen en om advies kunt vragen, en die een beetje over je schouder meekijken of je op de goede weg bent.

 

Waar moet je op letten met het selecteren en uitnodigen van mensen? We hebben bijvoorbeeld partners met wie ik erg goed kan praten, en enkele (structurele) klanten met wie we veel projecten doen en die ons bedrijf dus goed kennen. Of zitten die er te dicht op, ook vanwege hun eigen belangen? En zoek je mensen die algemene kennis en ervaring hebben (zelf ook ondernemer, bijvoorbeeld)?

 

(Ik wil deze discussie graag in het algemeen voeren, de voorbeelden van mijn eigen bedrijf zijn, hoewel daadwerkelijk spelend op dit moment, ter illustratie :)).

 

Hoe pakken jullie dit aan, of wat adviseren jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeroen,

 

Wij hanteren onze eigen kernwaarden als selectiecriteria. Een goede vertrouwensrelatie staat hierbij altijd voorop. Professionaliteit, betrokkenheid en onafhankelijkheid zijn de andere criteria waaraan wij toetsen. Bij het checken van deze punten kijken wij onder meer naar vragen of de aanbieder onze tak van sport kent, dan wel de problemen die wij tegenkomen, hoe een partij zich presenteert, etc. De human factor blijft echter altijd doorslaggevend. Voelen wij ons goed bij die partij of niet. Selectie blijft nu eenmaal mensenwerk.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Tja. Dit is een extreem persoonlijke aangeledenheid. Van een goede coach/adviseur is de persoon, zijn agenda en jouw relatie tot hem/haar van doorslaggevend belang.

 

Zoals ik het zie: Succesvolle jonge entrepreneurs zijn altijd gecoached. Meestal is dat een toevallige relatie. De buurman van paps en mams is bestuurder bij een beursgenoteerd bedrijf of zoiets. Het is meestal niet iets gezochts of gefabriceerds. Alhoewel succesvolle ondernemers goede coaches hebben, is de stelling niet om te keren. Goede coaches hoeven geen succesvolle ondernemers op te leveren.

 

Daarnaast merk ik nogal eens, dat ondernemers de coaches ontgroeien. Je hebt steeds andere coaches nodig. Soms heb je coaches eenmalig nodig voor het oplossen van een incidenteel probleem.

 

Imand zomaar benaderen om je coach te worden heet ook geen zin. Dan wordt er door de coach meteen gekeken of er niet wat te verdienen valt. De truc is, om eerst een relatie op te bouwen en dan pas om een gunst te vragen.

 

Dus ga netwerken bouw relaties op met goede mensen waar je op dit moment weinig aan hebt, maar in een later stadium kan vragen om een gunst. Vraag ook niet te veel. Zolang met bij meningen en tips blijft heb je niet zo snel last van belangenverstrengeling. Zodra je coaches gaat "inschakelen" voor werkzaamheden e.d. wordt het meteen complex. Dan kan je beter adviseurs inschakelen en gewoon belalen, dan weet je tenminste zeker dat ze jouw zaak dienen.

 

Investeerders zijn goede coaches. Als zij hun centen in jouw tent hebben zitten, is jouw belang ook hun belang. Als het goed is tenminste. Niet alle investeerders zijn instaat tot belangenconvergentie ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zijn dat coaches voor je hele organisatie (dus echt adviseurs), of hanteer je dezelfde werkwijze ook als je coaches zoekt waar je persoonlijk regelmatig mee afspreekt om de gang van zaken mee te bespreken en te evalueren?

Wanneer kwalificeert iemand als coach? In mijn optiek is dat iedereen die beschikt over kennis die wij zelf niet of onvoldoende in huis hebben en waarin wij vertrouwen hebben. Dit zijn deels persoonlijke relaties, maar voor een groot deel ook zakelijke relaties. Wij hebben een aantal aanspreekpunten in ons netwerk die wij vanwege hun deskundigheid benaderen. Dit zijn personen die niet voor iedere …. een factuur zenden. Omgekeerd hanteren zij ons weer als klankbord. Je kan ons netwerk beschouwen als een zakelijk netwerk met een heel persoonlijk karakter, waar soms over en weer opdrachten uit voortvloeien. Maar niet per definitie.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Imand zomaar benaderen om je coach te worden heet ook geen zin. Dan wordt er door de coach meteen gekeken of er niet wat te verdienen valt. De truc is, om eerst een relatie op te bouwen en dan pas om een gunst te vragen.

 

In korte tijd hebben twee van onze partners afzonderlijk van elkaar aangeboden als klankbord voor mij te willen fungeren, omdat ze veel potentie zien maar ook zien dat we niet altijd de juiste beslissing op het juiste moment nemen. Zij hebben concrete kennis en ervaring, een boeiend en groot netwerk, en zijn (nu ook al) erg bereid 'belangeloos' hun kennis te delen. Belangeloos tussen aanhalingstekens, omdat wij goed werk voor ze doen en zij er dus belang bij hebben dat wij een solide organisatie worden. Ik mag ze persoonlijk, en durf ze goed te bellen als we eventuele problemen hebben of er dingne niet gaan zoals wij zouden willen.

 

Ik wil ze er zelf dus graag bij betrekken, maar zoek denk ik wat objectieve randvoorwaarden waarin ik het kan toetsen, voor ik het definitief maak.

 

(Het wordt wel persoonlijk voor onze situatie zo :))

Link naar reactie
  • 0

Ik zou geen randvoorwaarden scheppen juist. En ze inderdaad benaderen in persoonlijke - niet zakelijke - ontmoetingen als je advies nodig hebt. Zorg dat je ze meer als persoonlijke kennissen gaat zien tijdens een etentje, golfpartijtje etc...

De beste adviezen komen vaak op een saai verjaardagsfeest....

 

Zodra je randvoorwaarden gaat scheppen schep je tegelijk iets dwingends. De buurman/vrouw of de oom/tante van... geven vaak de beste adviezen... ;)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
In korte tijd hebben twee van onze partners afzonderlijk van elkaar aangeboden als klankbord voor mij te willen fungeren

 

Zie je wel! Eerst een relatie opbouwen en dan hoef je niet eens om een gunst te vragen. Die gunst wordt je aangeboden!

 

Ik wil ze er zelf dus graag bij betrekken, maar zoek denk ik wat objectieve randvoorwaarden waarin ik het kan toetsen, voor ik het definitief maak.

 

Betrek ze er gewoon bij. Maak het niet te formeel en belast ze niet met teveel "werkzaamheden". Geef ze ook vertrouwen. Dat is denk ik de beste manier om er voor te zorgen dat zij denken aan jouw belang. Maak geen contracten of formele structuren. Ga gewoon eens in de maand lekker met ze eten (kook zelf ;D).

 

Als je gebruik maakt van meerdere coaches is het geen slecht idee om hen ook met elkaar in contact te brengen. Zo bied je hen een soort netwerk, wat ze over het algemeen zeer waarderen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Nils, ik weet genoeg en ga er mee aan de slag.

 

(kook zelf ;D).

Dat wil ik ze niet aandoen ;)

 

OK, kook dan zelf als je weer van ze af wil ;D. Je moet altijd makkelijk van je "adviseurs" af kunnen. Daarom moet je ook nooit te zwaar bij ze in het krijt staan. Het moet leuk zijn en blijven en als je met elkaar klaar bent, moet er niet nog eens afgerekend worden. Handje schudden, flesje wijn, vriendelijk dankwoord en klaar is Kees. Jij moet verder kunnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het forum even doorgespit, maar ik kwam het onderwerp persoonlijke coach niet tegen.

 

Wat vinden jullie van het hebben van een persoonlijke coach?

 

Is het nuttig voor je (geweest), of juist helemaal niets. Of: als je er geen hebt: hoe denk je over het nut van een persoonlijke coach?

Link naar reactie
  • 0

Er is al wel eerder over gesproken, zie hier. Het is erg nuttig om regelmatig met mensne die als relatieve buitenstaander naar je activiteiten kijken, van gedachten te wisselen. Nieuwe inzichten, andere invalshoeken, en vooral het profiteren van andermans ervaring levert waardevolle informatie op. En op persoonlijk vlak is het goed als iemand je af en toe met de benen op de grond houdt. Ik denk dat iedereen die ambitieus is en wil groeien, gebaat is bij het hebben van wat informele gesprekspartners die over de schouder meekijken.

Link naar reactie
  • 0

Ik treedt af en toe ook op als luisterend oor/coach en heb de indruk dat dat vaak heel verhelderend kan werken voor een startende ondernemer.

Aangezien je "als buitenstaander" met wel de ervaring van een ondernemer vaak de zaken kan bekijken zonder de roze bril van de enthousiaste starter zet je inderdaad hem/haar weer even met beide benen op de grond. Bovendien laat je ze nog even nadenken over de drempels die jij wel ziet, maar waar zij op hun ondernemerswolk over heen zijn gedreven....

Een coach hoeft trouwens niet altijd een echte coach te zijn, maar kan ook gewoon een kennis of buurman zijn aan wie je je plannen vertelt....

Belangrijk bij een coach is dat hij/zij wel jou goed kent maar niet zodanig bij je betrokken is dat ze jouw dromen perse heel willen laten.....

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.