• 0

Advies over wonen, verbouwen en vakmensen

Omschrijving van je concept:

Sinds afgelopen januari ben ik aan het bouwen aan een website die allerlei onderwerpen behandeld op het gebied van wonen, doe-het-zelf en starters op de woningmarkt. Daarnaast biedt de website een bedrijvenregister waar bedrijven zich voor aan kunnen melden. De combinatie van informatie en aanbod van bedrijven zoals ik deze in gedachte heb was ik nog niet eerder tegen gekomen op het web, vandaar de oprichting van deze website. Het gaat om de website www.woningtotaal.nl

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Nu ben ik enkele maanden verder en heb ik de basis van de website staan en ben ik bezig met het uitbreiden van het informatie aanbod. De website is ook al zo'n 2 maanden gereed voor adverteerders, maar ondanks de lage instapprijzen (€ 69,- per jaar) lukt het me nog niet om bedrijven te binden. Mijn statistieken wijzen er op dat de aanmeldpagina wel bezoekers krijgt maar dat het bouncepercentage op 66% ligt. Meer als 2/3e klikt dus weg, en 1/3e deel dat de pagina bekijkt besluit om niet aan te melden.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Omdat ik de website met een creatief (lees: erg laag) budget op moet bouwen, ben ik op zoek naar tips hoe ik dit concept het beste kan laten groeien. Doelstelling is om een concept neer te zetten dat tot een landelijk platform uit kan groeien.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Ik wil de kracht van informatie en aanbod verenigen op één website. Wanneer iemand op zoek is naar informatie over het plaatsen van bijvoorbeeld een dakkapel, dan is het natuurlijk handig als deze meteen een selectie van vakmensen uit de regio krijgt die dit kunnen realiseren.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

- Ik heb inmiddels 96 volgers op Twitter en wil dit aantal graag uitbreiden om zo meer traffic te genereren. Echter heeft nog geen van de volgende ondernemers actie ondernomen op de website. Is het verstandig om hier nu veel tijd in te steken of dit over een langere periode op te bouwen?

- Ik vind zelf dat mijn website professioneel en betrouwbaar overkomt. Wat is jullie mening daarover?

- Als zelfstandige is het niet mogelijk om 40 uur per week bezig te zijn met een project dat niets oplevert, daarom vraag ik me ook af of het zinvol is om voor de promotie en werving een callcenter of andere partij te benaderen.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die me tips kunnen geven, of ervaring hebben met dergelijke projecten.

 

 

NVS Design - Niels van Strien | Webdesign en CMS, SEO, Huisstijl ontwikkeling en Grafisch ontwerp. www.nvsdesign.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Niels,

 

Als mijn ogen gewend zijn geraakt aan de drukte op je homepage zwerft mijn oog van "zoek een vakman" via "plaats een opdracht" naar "hoe werkt adverteren?". Het vakje "klusadvies" komt in de blokjes in het midden op de derde plaats en alles wat met tips te maken heeft staat onder de "fold" en zie ik dus in eerste instantie niet. Dus ik krijg niet het gevoel van een informatieve klus-website, maar van een klus-marktplaats in combinatie met een advertentiesite c.q. bedrijvengids. Als je zoals je zegt primair informatief wilt overkomen, dan dien je je website anders in te richten.

 

Daarnaast is er op dit soort sites altijd het kip- en eiprobleem. Waarom zou ik me als vakman aanmelden als je nog geen opdrachten hebt? En waarom zou ik een opdracht plaatsen als je geen vakmannen hebt? Misschien is het een idee om aan de vakmannen eerst drie maanden gratis plaatsing aan te bieden zonder verdere verplichtingen?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste Niels,

 

Leuk dat je aan zo'n nieuw project begonnen bent. De website ziet er in eerste instantie goed uit!

De bouncerate is overigens normaal.

 

Twee jaar geleden heb ik een vergelijkbare site gelanceerd (Rizzo!Rizzo!, een marktplaats voor zakelijke dienstverlening, inmiddels RIP). Het concept was hetzelfde, alleen de doelgroep was anders.

 

Mijn grote voorbeeld toentertijd was Werkspot, wat toen al heel veel succes had. Inmiddels zijn ze overgenomen en hebben nog meer succes. Maar ze zijn niet de enigen. Er zijn vele andere partijen op de markt, dus je hebt veel concurrentie, heel veel concurrentie.

 

Het grootste probleem van zo'n nieuwe marktplaats is dat hij leeg is. Net zoals op jouw site zijn er geen opdrachten en geen vakmannen. Dit schrikt mensen af. Het is een kip-en-ei verhaal: vakmannen komen niet omdat er geen opdrachten zijn, huiseigenaars komen niet omdat er geen vakmannen zijn.

 

De grote lessen die ik toen zelf geleerd heb:

- je moet echt een groot marketingbudget hebben. Dat betekent minimaal 50.000 euro.

- je moet een partnersite vinden die voor jou kan verkeer genereren (maar wat krijgen ze hiervoor terug?). Of je moet samen met hun iets unieks leveren door jullie diensten te combineren.

 

Ik vrees dat het voor jou lastig wordt om hier een succes van te maken, maar ik hoop echt dat het jou gaat lukken!

 

Succes!

Carter Business Development Blog

http://www.carterbusinessdevelopment.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ervaringsdeskundige zou ik mij ook niet aanmelden op zo'n website.

Ik heb wel eens op werkspot gekeken en ben geschrokken van de prijzen.

 

Het zijn juist deze sites die er voor zorgen dat mensen geen reëel gevoel meer hebben bij het willen laten uitvoeren van werkzaamheden.

Zo werd ik laatst benaderd door iemand die dacht dat ik voor €15,00/uur het werk zou komen doen, omdat dat op marktplaats wordt aangebodenn, sorry mevrouw, dat zijn scholieren.

 

 

Als de economie weer booming wordt loopt alles snel weer leeg op de sites, dan is er buiten meer te verdienen.

Ik heb er nog geen gebruik van gemaakt, zal het ook niet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ervaringsdeskundige zou ik mij ook niet aanmelden op zo'n website.

Ik heb wel eens op werkspot gekeken en ben geschrokken van de prijzen.

 

Het zijn juist deze sites die er voor zorgen dat mensen geen reëel gevoel meer hebben bij het willen laten uitvoeren van werkzaamheden.

Zo werd ik laatst benaderd door iemand die dacht dat ik voor €15,00/uur het werk zou komen doen, omdat dat op marktplaats wordt aangebodenn, sorry mevrouw, dat zijn scholieren.

 

 

Als de economie weer booming wordt loopt alles snel weer leeg op de sites, dan is er buiten meer te verdienen.

Ik heb er nog geen gebruik van gemaakt, zal het ook niet doen.

 

 

Ik ben het met je eens dat de prijzen op werkspot hoog zijn, te hoog voor de doorsnee vakman. Daarom hanteer ik ook lagere tarieven, omdat ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om zichzelf te tonen aan het grote publiek. Toch zijn er al ruim 10.000 ondernemers actief op Werkspot, dat is voor mij voldoende motivatie om mijn concept door te zetten.

 

Zoals eerder gezegd heb ik inderdaad last van het kip-ei probleem, daarom speel ik ook al langer met het idee om een basisadvertentie gratis te maken en enkel een bijdrage te vragen voor een topadvertentie (bovenaan de rubriek).

 

De reactie van John heeft me ook wijzer gemaakt, de indeling van de website dient inderdaad anders te zijn. Dat is ook één van de redenen waarom ik dit bericht heb geplaatst, als je zelf dagelijks met een project bezig bent dan vervaagt je blik nog weleens.

 

Ik heb vanochtend de knoop doorgehakt om de marktplaats voorlopig te laten vervallen, ook om de redenen die jij noemt Rick (men denkt dat je voor niets werkt, bedrijven die voor woekerprijzen werken). Door enkel de bedrijvengids aan te bieden kan er niet op prijs worden geconcurreerd, enkel op kwaliteit (dmv referenties)

NVS Design - Niels van Strien | Webdesign en CMS, SEO, Huisstijl ontwikkeling en Grafisch ontwerp. www.nvsdesign.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik ben het met je eens dat de prijzen op werkspot hoog zijn, te hoog voor de doorsnee vakman. (...) Toch zijn er al ruim 10.000 ondernemers actief op Werkspot, dat is voor mij voldoende motivatie om mijn concept door te zetten.

 

Vraag je nu eens af waarom dat zo is. Zou het bijvoorbeeld als filter kunnen werken om 'onkruid' er tussenuit te halen?

 

Hogere prijzen bij concurrenten - en dan denken te kunnen concurrereren op prijs - is vaak een typisch beginnersuitgangspunt. Het is daarom vaak interessant om te bedenken waaróm een andere partij zulke in jouw ogen hoge prijzen kan rekenen. Daar kun je ongetwijfeld veel van leren.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat de prijzen op werkspot hoog zijn, te hoog voor de doorsnee vakman. (...) Toch zijn er al ruim 10.000 ondernemers actief op Werkspot, dat is voor mij voldoende motivatie om mijn concept door te zetten.

 

Vraag je nu eens af waarom dat zo is. Zou het bijvoorbeeld als filter kunnen werken om 'onkruid' er tussenuit te halen?

 

Hogere prijzen bij concurrenten - en dan denken te kunnen concurrereren op prijs - is vaak een typisch beginnersuitgangspunt. Het is daarom vaak interessant om te bedenken waaróm een andere partij zulke in jouw ogen hoge prijzen kan rekenen. Daar kun je ongetwijfeld veel van leren.

 

Ze kunnen zich ten eerste die prijzen veroorloven omdat ze zo groot zijn, ik geloof niet dat ze bij het opstarten van Werkspot ook al dergelijke tarieven konden rekenen. Daarnaast zijn er ook veel ondernemers in deze sector die pas hun eerste stappen op het internet zetten, die willen niet zoveel betalen. Maar die ondernemers zijn niet per definitie 'onkruid'.

NVS Design - Niels van Strien | Webdesign en CMS, SEO, Huisstijl ontwikkeling en Grafisch ontwerp. www.nvsdesign.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.