• 0

Probleem met Hoster, graag advies

Beste mensen,

 

Graag hoor ik een advies of ervaring.

 

Ik ga een factuur niet betalen…wat zijn de consequenties?

 

Een jaar geleden heb ik door een freelance mijn webwinkel gemaakt.

Hij heeft het hosting pakket voor me geregeld.

Eind december 2010 kreeg ik de eerste factuur omdat mijn webshop teveel data verkeer had.

(Hij rekent 2.50 euro per 1GB data verkeer).

Zo heb ik in Januari en februari facturen ontvangen om bij te betalen. Volgens google analitics had ik gemmidel 50 bezoekers per dag.

Ik heb mijn fotos kleiner gemaakt zodat dit niet de oorzaak kan zijn.

 

In de maanden van Februari tot maart heb ik veel bezoeker uit Rusland gehad.

 

In April heb ik mijn webshop naar andere webhosting provider verhuisd. Toevalig kreeg ik toen geen meer bezoeker uit Rusland.

 

Vandaag kreeg ik weer een factuur van 90 euro terwijl ik al lang verhuisd ben naar de andere server.

 

 

Mvg.

 

YCB

 

Modedit: Titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ycb2105,

 

Ik neem aan dat je een goede reden hebt op de factuur niet te betalen. Kun je die met ons delen, dan kunnen we beter adviseren.

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Een jaar geleiden heb ik door een freelance mijn webwinkel gemaakt.

Hij heeft het hosting pakket voor me geregeld.

Eind december 2010 kreeg ik de eerste factuur omdat mijn webshop teveel data verkeer had.

(Hij rekent 2.50 euro per 1GB data verkeer).

Zo heb ik in Januari en februari facturen ontvangen om bij te betalen. Volgens google analitics had ik gemmidel 50 bezoekers per dag.

Ik heb mijn fotos kleiner gemaakt zodat dit niet de oorzaak kan zijn.

 

In de maanden van Februari tot maart heb ik veel bezoeker uit Rusland gehad.

 

In April heb ik mijn webshop naar andere webhosting provider verhuisd. Toevalig kreeg ik toen geen meer bezoeker uit Rusland.

 

Vandaag kreeg ik weer een factuur van 90 euro terwijl ik al lang verhuisd ben naar de andere server.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan moet je niet alleen de factuur niet betalen, maar ook reclameren. Als jij de vordering niet weerlegt (bijvoorbeeld met de reden dat jij de dienst niet meer afneemt en dus de factuur niet hoeft te betalen) kan de rechter in een laster stadium oordelen dat je dit wel had moeten doen... wil je niet meemaken.

 

Gewoon een aangetekende brief sturen naar deze partij en melden dat je de factuur (nummer en datum noemen) niet zult betalen omdat je de dienst niet hebt afgenomen. Negen van de tien keer krijg je dan gewoon een creditfactuur. Krijg je die niet en zet de partij door dan heb jij in ieder geval bewijs dat je de factuur hebt betwist.

 

Je moet een factuur nooit onbetaald laten zonder dag je aangeeft waarom je hem niet betaald. Zo kan je nooit de status van wanbetaler opgeplakt krijgen ;-)

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hmm... je stelt het wel heel zwart wit over een "wanbetaler"..... Ik heb de indruk dat de eerste hoster en een potje van maakt en maar wat raak heeft gefactureerd. Ik geef toe dat zoiets van een afstand en zonder goede informatie moeilijk te controleren is, maar ik stel dus ook dat het mijn indruk is.

 

De Dame in kwestie hoeft alleen maar een kort gemotiveerd briefje te maken naar die hoster met een duidelijke aanwijzing waarom deze factuur niet aan de orde is omdat er een periode wordt gefactureerd, waarin de TS geen gebruik meer maakte van zijn/haar diensten. Kopie van die brief niet de TS vast aan de betreffende onterechte factuur en klaar is de Dame.

 

Als de Dame ook het gevoel heeft dat die hoster haar voorheen heeft bedonderd met de cijfertjes, moet ze wel beseffen dat het heel moeilijk wordt om de echte geevens nog boven de tafel te krijgen. De hoster kan in die zaak van alles aan oneigenlijk papierwerk produceren, zonder dat daar een goede controle op kan plaatsvinden. Niet naar verwijzen dus. De kans om in een mijnenveld te gaan is daarmee te groot. Beperk het dus tot de onterechte factuur.

Link naar reactie
  • 0

Als je ergens hostingruimte afneemt zul je daar waarschijnlijk een overeenkomst voor hebben afgesloten waarin vermeld staat wat je krijgt tegen welke vergoeding en met welke looptijd. Normaal gesproken dient er ook vermeld te zijn wat de kosten zijn voor extra dataverkeer.

 

Belangrijk in deze is dus of jij je overeenkomst ben nagekomen wat betreft opzegtermijnen en of de hostingpartij vooraf kenbaar heeft gemaakt dat je bij moet betalen bij extra dataverkeer. (de kosten die hij berekent heeft is wel marktconform)

 

Als je van mening bent dat je op de correcte manier hebt opgezegd (meestal schriftelijk/aangetekend) dan kun je nogmaals schriftelijk aangeven dat je de factuur betwist omdat je contract hebt opgezegd.

 

Wat het extra dataverkeer betreft moet je ook even in de voorwaarden kijken of dit gemeld is. Zoniet moet je dit ook schriftelijk betwisten.

 

Overigens is de hostingpartij in beginsel natuurlijk niet verantwoordelijk voor de herkomst van jouw traffic. Als je analytics gebruikt kun je meestal wel aardig herleiden via welke bron deze traffic binnenkomt. Afhankelijk daarvan kun je hier actie op ondernemen.

 

Wil je niet meer geconfronteerd worden met extra dataverkeer, vraag dan je huidige hoster om het domein te suspenden als je over je limiet gaat. Je kunt dan ingrijpen op het moment dat je extra verkeer binnenkrijgt. Het staat even niet professioneel maar dat is een afweging die je moet maken tov het niet achteraf geconfronteerd worden met hoge rekeningen.

 

btw, als je 90 euro moet bijbetalen dan heb je dik 40gig verstookt? Of je pakket is te klein of je script verbruikt te veel of je conversiepercentage is veel te laag. Zowieso iemand naar laten kijken lijkt me.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.