• 0

Inleg nieuw bedrijf

Samen met een zakenpartner wil ik een nieuw bedrijf opstarten. We zijn druk bezig met het opzetten van het product en de marketing maar komen er op 1 punt helaas niet uit. Graag zou ik jullie advies willen vragen over het volgende:

 

Het gaat over de inleg voor het bedrijf, dat waarschijnlijk een VOF wordt en op termijn een BV. Zelf heb ik helaas weinig kapitaal en kan ik daardoor nauwelijks inleggen. Mijn zakenpartner kan dat gelukkig wel. Daar hoort van mijn kant natuurlijk wel iets tegenover te staan. Daarom heb ik voorgesteld om een bepaalde tijd gratis te werken, de periode die gelijk staat aan zijn inleg. Ik zal mijn huidige baan opzeggen zodat ik fulltime met dit bedrijf aan de slag kan. Hij zal 1 dag per week erbij betrokken zijn.

 

Helaas komen we hier niet uit, want hij vindt dat het risico nu teveel bij hem komt liggen en ziet hij liever dat onze bijdrage in financiën gelijk zijn. Enerzijds begrijp ik dat heel goed, anderzijds loop ik door het opzeggen van mijn baan ook een aanzienlijk risico en werk ik een lange periode gratis. Wanneer we beide evenveel zouden inleggen moet ik dat geld gaan lenen en kan ik dus niet een lange tijd gratis werken, temeer omdat mijn inleg dan evenredig hoog zou zijn met zowel geld als tijd. Dit alles betekent dat de kosten voor het eerste jaar alleen maar hoger worden.

 

Een laatste mogelijkheid die hij genoemd heeft is dat ik anders het eerste jaar in loondienst ga en vervolgens per jaar steeds een beetje meer mede-eigenaar wordt. Zelf zie ik daar weinig voordelen van in, jullie wellicht wel?

 

Bottomline is dat we beide eigenlijk te weinig verstand hebben over hoe dit op een zakelijke en verstandige wijze te regelen, daarom mijn vraag aan jullie: wat voor constructie zou mogelijk zijn om hier een evenwicht in te vinden?

 

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, in ieder geval heel erg bedankt voor de moeite!

 

Damien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bottomline is dat we beide eigenlijk te weinig verstand hebben over hoe dit op een zakelijke en verstandige wijze te regelen,

 

 

Dag Damien,

 

Je slaat de spijker op zijn kop: jullie zijn je niet voldoende bewust van de haken en ogen die een een VOF vastzitten. Het risico voor jouw partner is namelijk net zo groot als jullie er beiden er in financieel gelijke mate in zitten. Gezien zijn kapitaalkrachtigheid blijft zijn risico groter omdat eventuele schuldeisers eerst achter zijn kapitaal aan zullen gaan - dat recht hebben ze.

 

Ga alsjeblieft naar een adviseur. Steek er wat geld in en laat bepalen wat voor jullie de beste constructie is. Wij kunnen hier allerlei suggesties aan gaan dragen die waarschijnlijk het onbegrip alleen maar groter zullen maken. Het kiezen van een juiste rechtsvorm is gewoon heel lastig en kan niet zomaar op een forum in elkaar getimmerd worden.

 

Mocht je toch kiezen om zelf te dokteren, ondernemers zijn nu eenmaal eigenwijs van aard, onthoud dan altijd dat gratis werken nooit een reële optie is. Als ondernemer moeten er een paar dingen op orde zijn: je moet goed kunnen slapen, goed kunnen eten en je kunnen concentreren op je werk. Gratis werken belemmert dit alles en is een recept om ten onder te gaan.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste is allereerst om een inschatting te doen van de risico's.

 

Als vervolgens toch de keuze valt op een VOF, dan is de inbreng inderdaad scheef.

Alleen de risico's blijven voor beiden gelijk.

 

In een VOF heb je het voordeel dat de winstverdeling uit 3 componenten bestaat:

kapitaalvergoeding, arbeidsvergoeding en restant vergoeding.

 

-de kapitaalvergoeding kun je zien als een lening (als zijn kapitaal 10k is, ontvangt hij van de winst eerst bv 5% kapitaalvergoeding

-de arbeidsvergoeding kan een eventuele verschil in uren rechtzetten

-de restantvergoeding wordt verdeeld conform de door jullie afgesproken winstverhouding

 

Deze 3 componenten vormen tezamen de winstdeel. Als jij evt kapitaal zou moeten lenen (voor zover dat mogelijk is), heeft dat tot gevolg dat jij meer geld uit de onderneming moet opnemen om aan die verplichtingen te voldoen.

 

Dus het voordeel is dat hij een hogere winstdeel ontvangt, maar daarnaast hoeft er minder opnamen door jou genomen te worden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt beide voor het snelle reageren, top!

 

Dennis: wij hebben allebei gelukkig wel wat verstand van rechtsvormen e.d. en de bijbehorende risico's. Dat dat niet voldoende is om een hele constructie in elkaar te zetten ben ik helemaal met je eens, vandaar dat ik dat zelf ook al had aangegeven. De reden dat ik deze vraag had gesteld is om, voordat we naar een adviseur gaan, meer inzicht te hebben in de mogelijke oplossingen zodat we daar samen al eens naar kunnen kijken. We kennen niet de voor- en nadelen tot achter de komma van alle rechtsvormen en daarom is bijvoorbeeld de informatie die HeRaFin inbrengt al erg waardevol en verhelderend.

 

Bedankt ook voor je advies over het gratis werken. Ik snap je redenen maar ik kan deze optie openhouden dankzij het inkomen van mijn vrouw. Zij geeft mij de mogelijkheid hiervoor. Mijn vrouw en ik geven hier de voorkeur aan boven de optie van lenen voor de inbreng en dus zou ik toch graag zien dat dit op de één of andere manier gebruikt wordt.

 

Als je trouwens zegt dat we vooral naar een adviseur moeten gaan, denk ik vooral aan een accountant of notaris. Klopt dat of bedoel jij een ander soort adviseur?

 

HeRaFin: bedankt voor je uitleg, daar kunnen we iets mee hopelijk.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt ook voor je advies over het gratis werken. Ik snap je redenen maar ik kan deze optie openhouden dankzij het inkomen van mijn vrouw. Zij geeft mij de mogelijkheid hiervoor. Mijn vrouw en ik geven hier de voorkeur aan boven de optie van lenen voor de inbreng en dus zou ik toch graag zien dat dit op de één of andere manier gebruikt wordt.

 

Er is een verschil tussen gratis werken (geen winstdeel) en tussen jouw kapitaal in de onderneming laten zitten (geen opnamen, ter versterking van jouw kapitaal).

Ik zou voorstellen om jouw opnamen te beperken, zeker ten aanzien van de zijne. Als je hier verder mee gaat, is het belangrijk om dit soort afspraken goed in de VOF akte op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt ook voor je advies over het gratis werken. Ik snap je redenen maar ik kan deze optie openhouden dankzij het inkomen van mijn vrouw. Zij geeft mij de mogelijkheid hiervoor. Mijn vrouw en ik geven hier de voorkeur aan boven de optie van lenen voor de inbreng en dus zou ik toch graag zien dat dit op de één of andere manier gebruikt wordt.

 

 

Hermes zegt, zoals zo vaak, wijze woorden hier. Als je al met deze constructie gaat werken zou ik zeker zijn idee volgen. Stel je voor dat jullie er op uit komen dat de winstverdeling in de aanloop 50/50 wordt. Immers, hij brengt geld in maar jij arbeid. Het risico van beiden is even groot (bij een VOF ben je beiden "met het hoofd" verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de VOF). Als de winst dan € 100.000,00 bedraagt gaat 50% van de winst naar jou toe en 50% naar je partner.

Je kunt er dan voor kiezen om van jouw deel bijvoobeeld maar € 30.000,00 uit de zaak te halen en de overige € 20.000,00 in de zaak te laten zitten. Dit kun je blijven doen totdat het door jou geïnvesteerde kapitaal gelijk is aan zijn investering. In de akte moet je goed opnemen hoe de verdeling wordt op het moment dat jullie gelijkwaardig geld hebben geïnvesteerd.

 

 

Als je trouwens zegt dat we vooral naar een adviseur moeten gaan, denk ik vooral aan een accountant of notaris. Klopt dat of bedoel jij een ander soort adviseur?

 

 

Je kiest wel voor de duurste jongens... en ik twijfel of dit de juiste keuze zou zijn ;)

 

- een notaris is goed in ondernemingsrecht, maar weet niet veel van ondernemen - is ook niet zijn werk;

- een accountant zou moeten weten waar hij het over hebt, maar ik vind accountants meestal niet goed functioneren bij kleinere ondernemingen - zijn ze gewoon vaak niet goed op geëquipeerd.

 

Ik zou zelf kiezen voor een goed aangeschreven administratiekantoor (kan veel kwaliteit leveren voor een redelijke prijs, maar er is veel kaf tussen het koren...). Of nog eerder gaan voor een goede fiscalist. Deze kan je meteen helpen met de fiscale inrichting van je organisatie en zou je ook goed moeten kunnen adviseren over je ondernemingsvorm (zeker als het gaat om de meest voordelige rechtsvorm).

 

Maar ik hoor graag of de andere HL'ers hier andere ideeën over hebben!

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb het gevoel dat TS zoekt naar een oplossing zonder het probleem voldoende te definiëren. Het probleem is imho niet dat TS geen middelen heeft, maar dat TS en zijn beoogd zakenpartner elk vanuit hun eigen vertrekpunt de samenwerking beoordelen, zonder daarbij de inbreng van de andere partij voldoende op waarde te schatten.

 

Dat uitgangspunt is volgens mij een redelijk magere basis voor samenwerking en dat maakt dat je, hoe je de samenwerking ook vorm geeft, in ieder geval de noodzaak hebt om de afspraken gedetailleerd vast te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat TS zoekt naar een oplossing zonder het probleem voldoende te definiëren. Het probleem is imho niet dat TS geen middelen heeft, maar dat TS en zijn beoogd zakenpartner elk vanuit hun eigen vertrekpunt de samenwerking beoordelen, zonder daarbij de inbreng van de andere partij voldoende op waarde te schatten.

 

Dat uitgangspunt is volgens mij een redelijk magere basis voor samenwerking en dat maakt dat je, hoe je de samenwerking ook vorm geeft, in ieder geval de noodzaak hebt om de afspraken gedetailleerd vast te leggen.

 

 

Hoe kon ik de advocaat vergeten in mijn rijtje adviseurs ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie adviezen!

 

Vooral het bericht van HeRaFin over de winstdeling en de bijbehorende uitleg van Dennis zijn erg interessant. Dit aangevuld met het hoofdelijk aansprakelijk zijn in de VOF zou misschien een oplossing kunnen zijn. Toch zal bij mijn zakenpartner het gevoel blijven bestaan van dat het risico bij hem blijft liggen, zeker omdat hij de kapitaalkrachtige persoon is. Nog wellicht andere ideeën hierover?

 

Jammer dat mijn bericht bij StevenK een gevoel oproept alsof we een te zwakke basis voor de samenwerking hebben. Laat ik zeggen dat we qua inhoud over het product en ook vwb taakverdeling allebei volledig op 1 lijn zitten. Dit zakelijke punt vinden we allebei gewoon een stuk lastiger. Vandaar ook mijn vraag op dit (overigens geweldige) forum. Kun je je opmerking over 'onvoldoende elkaars waarde inschatten' verduidelijken? Ik vermoed namelijk dat je daar wat meer over wilt zeggen.

Dat we de afspraken goed op papier willen hebben mag voor zich spreken.

 

Iemand trouwens nog een betrouwbaar fiscalist in de aanbieding?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.