• 0

LTO: 'Consument lokt illegaal werk uit'

LTO: 'Consument lokt illegaal werk uit' DEN HAAG - Het snel uitdijende systeem van illegale arbeid is vooral te wijten aan de consumenten.

 

http://www.zibb.nl/nieuws/bedrijfsleven/nieuwsbericht.asp?artnr=743515&versie=1

 

Beetje verbaasd over zo'n uitspraak, het is in feite het verleggen van verantwoordelijkheid. Het is toch echt zo dat de bedrijven zelf de grens overgaan door de illigaliteit in te gaan. Natuurlijk wil de consumtent de laagste prijs betalen voor de hoogst mogelijke kwaliteit. Alleen ze vragen niet of je dat allemaal dan even illegaal wilt doen.

 

Zulke uitspraken trek ik gelijk met: spullen uit huis gejat, ja dan had je de deur maar op slot moeten doen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsjah, het is wel een beetje de omgekeerde wereld. Consumenten willen niet te veel betalen voor een product en dat zou de reden zijn voor bedrijven om de illegaliteit in te duiken. Lijkt me toch niet! Supermarkten waren voor de prijzenslag gewoon te duur en de consument was daar zat van en ging dus op zoek naar goedkope alternatieven, zoals de aldi. Ik denk dat het voor de bedrijven zelf niet eens zo slecht is om eens goed naar hun eigen kostenplaatje te kijken.

 

Voor wat betreft de bouw: Niets nieuws of wereldschokkends, volgens mij gebeurt dit al sinds jaar en dag. Hoeveel mensen lopen er wel niet op zaterdag bij de bouw, die daar eigenlijk niet horen, maar mooi zwart aan het bijklussen zijn. Een muurtje stucen kost je een kwart van de prijs die je betaalt bij officiele onderneming. Vind je het gek dat mensen dat doen.

 

Het enige is wel: Garantie tot aan de stoeprand, maar goed, voor een kwart van de prijs hebben veel mensen daar geen moeite mee!

 

Als de betrokken ondernemers wat beter zouden kijken naar hun eigen prijzen en zich af zouden vragen hoe dat gigantische verschil te verklaren is. Mijns inziens komt dat namelijk zeker niet alleen door belastingen en heffingen. Zouden de prijzen wat dichter bij elkaar liggen dan zijn mensen, denk ik, wel bereidt om meer te betalen voor garantie e.d.

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Ik sta er ook niet zo van te kijken hoor.. Het is inderdaad al heel lang zo dat particulieren vaak zwartwerkers (al dan niet illegaal verblijvend) inhuren voor het bouwen van een muurtje, stucen van de woonkamer of plaatsen van een keuken.

 

Zeker als zo'n zwartwerker via kennissen wordt aanbevolen is de kans op problemen voor de particulier gewoon minimaal. Zolang er goed werk geleverd wordt kan er weinig mis (en dat weet men dus via kennissen).

 

Voor bedrijven is het natuurlijk veel lastiger om met zwartwerkers te werken, alleen al omdat je de kosten daarvoor niet zou kunnen opgeven. Aan de voordeur wit leveren en aan de achterdeur zwart inkopen is daarmee al een stuk onaantrekkerlijker. Daarnaast denk ik dat er voor bedrijven wel een reeel risico is ermee in de problemen te komen - in tegenstelling tot de particulier die cash afrekent zonder dat iemand het ziet (of er uberhaupt maar iemand wil kijken).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.