• 0

Wat betekent "forfaitaire schadevergoeding"?

In de algemene voorwaarden van sommige bedrijven lees ik weleens "forfaitaire schadevergoeding". Wat houdt dit precies in? Waarom niet gewoon "schadevergoeding"?

Ik ben momenteel mijn algemene voorwaarden aan het herbekijken en in het punt over wanbetaling geef ik enkel aan dat het bedrag verhoogd zal worden met 8%.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dus geeft het je het recht om méér te eisen dan je zou krijgen als je in mijn geval 8% op het openstaand bedrag neemt.

Stel dat een klant mij nog 150 euro moet betalen, dan zou 8% slechts 12 euro zijn. Met een "forfaitaire schadevergoeding" kan ik dus een vast bedrag opgeven in de voorwaarden in de zin van "met een minimum van 80 euro..."? :P

• 1

Een schadevergoeding is niets meer dan een vergoeding van de geleden schade. Bij een forfaitaire schadevergoeding wordt die schade forfaitair vastgesteld, dus niet op basis van de werkelijke schade. Een standaardvergoeding van 8% is dus óók een forfaitaire vergoeding. Doorgaans staat er overigens ook bij dat die bepaling niet verhindert dat (tevens) de daadwerkelijke schade kan worden verhaald. Anders wordt het wat vervelend als je vooraf afspreekt dat de schadevergoeding 12 euro is en je blijkt uiteindelijk 100 euro aan schade te hebben.

Andersom kun je uiteraard ook (op zijn minst) een stevige discussie verwachten,

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar