• 0

Eerlijke verdeling VOF

Beste leden,

 

Na onsuccesvol het net te hebben afgestruind op zoek naar het antwoord op mijn vraag, uiteindelijk besloten de kennis van de Higherlevel leden in te schakelen.

 

Ik ben voornemens om met twee partners een VOF op te richten dat opereert in de marketing- en communicatiebranche. In deze samenstelling is het de bedoeling dat twee van de partners zich fulltime met het bedrijf bezig gaan houden en de derde erin stapt met behoud van zijn 40 urige werkweek. De twee partners die fulltime gaan werken richten zich op het strategische gedeelte binnen de onderneming en de parttimer zal het stuk design voor zijn rekening nemen.

De VOF is qua kennis en know how redelijk afhankelijk van de parttime partner, de opdrachten worden grotendeels binnengehaald door de fulltime partners.

Verder is het wellicht handig om te weten dat de fulltime partners geen verdere nevenactiviteiten hebben en moeten rondkomen van de opbrengst uit de VOF. De parttime partner loopt minder risico.

 

Mijn vraag luidt als volgt: Wat zou een eerlijke verdeling zijn binnen de VOF, is dat 3X33% omdat de parttime partner zijn werk levert en daardoor het bedrijf draaiende houdt, ongeacht de tijd die hij erin steekt? Of zou dat een verdeling zijn waarbij gekeken wordt naar het aantal uren dat de parttime partner in de onderneming steekt en het stukje risico vermindering, hierbij te denken aan 35% 35% 30% of iets in die trant? Met de kanttekening dat wanneer hij fulltime in de onderneming komt, de verdeling gelijk getrokken wordt.

 

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

als eerste kan je kijken naar wat jij eerlijk vind, daarna kan je idd kijken naar inbreng van klanten/kennis en risico, mischien kan je hier bedragen aan hangen. bijv ik loop risico omdat ik hier fulltime mee bezig ben, ik kreeg in loondienst salaris X , nu ik risico loop wil ik minimaal salaris X keer 2 om dit te compenseren.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor je antwoord. Ik bedacht me nog dat wij als fulltimers extra moeten investeren in een arbeidsongeschiktheid verzekering en eventueel pensioen opbouw. Hoe graag ik ook zou willen dat binnen de onderneming iedereen gelijk is, zijn de omstandigheden te verschillend om daar een zelfde verloningssysteem aan te koppelen. Het lijkt me fair om te starten op basis van een 40 40 20 verhouding, waarbij we contractueel vastleggen dat wanneer hij besluit fulltime binnen de onderneming te komen werken, de verhoudingen gelijk getrokken worden. We zullen bespreken of hij dit een reële gang van zaken vindt.

Dit soort zaken zijn lastig, omdat je bang bent een onredelijk voorstel te doen. Graag hoor ik nog van je of jij dit een nette oplossing vindt?

Link naar reactie
  • 0

hebben jullie al veel ervaring met die partner ? als jullie het strategische doen en de klanten zelf ook werven dan zou ik kijken waarbij jullie hem gewoon per uur/opdracht betalen. je kan hem dan bijv het voorstel te doen om hem bijv 75% van een makrtconform tarief te betalen met de afspraak dat als het goed gaat met de zaak hij fulltime als vennot kan joinen. zoals ik het lees heeft hij nagenoeg geen risico en dragen jullie al het risco met z'n 2en.

 

je kan het berekenen, wat kost het (als het mogelijk is) om iemand gewoon uurtje factuurtje te betalen voor bijv een jaar voor die specifie know-how . en wat houden jullie zelf dan over , is dat 20% van de winst of meer of minder ?

Link naar reactie
  • 0

Een VOF en geen risico? Als de VOF niets oplevert en alleen maar schulden maakt, zullen alle schuldeisers zich bij de vennoot met een betaalde baan melden - die heeft immers geld.

 

Wat ik uit het verhaal proef, is dat jullie een onderscheid willen maken naar hoeveelheid arbeid en de waardering van die arbeid. Dat kan gewoon. Zie bijvoorbeeld dit topic over winstverdeling. Je kunt de gerechtigdheid tot de VOF (en de overwinst) dus gewoon ieder 1/3 doen. Aan verdeling van overwinst kom je echter pas toe als eerst de vergoedingen voor ingebracht vermogen en arbeid zijn verdeeld. De vergoeding voor arbeid kun je (voorzover de winst toereikend is) berekenen op basis van een uurtarief x gewerkte uren. Door met het uurtarief van de verschillende vennoten te spelen, kun je tot uitdrukking laten komen dat de een meer kennis en ervaring heeft. Daarbij kun je ook afspreken dit in de loop der tijd bij te stellen, omdat de andere twee natuurlijk kennis en ervaring opdoen.

 

Maar uiteindelijk is het net wat jullie willen c.q. uit onderhandelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat ik uit het verhaal proef is dat de VOF afhankelijk is van degene die ergens anders blijft werken omdat deze persoon noodzakelijke (zo je wilt kritische) kennis inbrengt. Dat gegeven zorgt er in mijn ogen al voor dat de andere twee niet teveel kunnen eisen (zeker geen 40-40-20). De verdeling van de tijd (verkoop 2x fulltime + ontwikkeling parttime) komt mij ook vreemd over op het eerste gezicht.

]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.