• 0

Privelening aan eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Ik heb de volgende vraag: Mijn vriendin heeft in februari een schoonheidssalon (eenmanszaak) opgericht. Hiervoor hebben

we de hele zolder verbouwd. Om dit te kunnen betalen heb ik een lening (prive) afgesloten. Deze lening is puur voor de verbouwing van de zolder gebruikt.

In dit forum heb ik al kunnen lezen dat het mogelijk is om de privelening door te geven aan de eenmanszaak (de eenmanszaak leent dan het geld van mij). Daarmee zijn de rentekosten aftrekbaar. Mijn vraag is alleen hoe ik dit netjes in de boekhouding verwerk.

 

Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vraagt alleen hoe dit verwerkt moet worden, maar de fiscale regeling is dermate ingewikkeld dat de kans groot is dat je niet alle details daarvan heeft beoordeeld - anders had je vermoedelijk ook wel het antwoord op de relatief eenvoudige, overgebleven vraag gevonden (een lening aangaan wordt vaak geboekt als Bank ... aan Lening ..., waarna vervolgens de besteding van het geld wordt geboekt).

 

Ervan uitgaande dat de zolder niet tot het ondernemingsvermogen behoort, maar als onderdeel van de eigen woning is en blijft aangemerkt, zal de lening niet aan de onderneming kunnen worden toegerekend. Wellicht is de rente wel als eigenwoningrente aftrekbaar.

 

Van belang is echter de feitelijke situatie: is er sprake van fiscaal partnerschap (volgens de nieuwe regels), is de zolder als zelfstandige werkruimte aan te merken, is het een koopwoning, wie is eigenaar van de woning, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ronaldinho,

 

Bedankt voor je snelle reaktie! Ik zie dat ik inderdaad niet helemaal volledig geweest in de informatie die ik

heb gegeven. We zijn fiscaal partners (volgens de nieuwe regels) en huren de woning waarin verbouwd is.

De salon heeft geen eigen opgang en is in die zin geen zelfstandige woonruimte (voor de IB zullen we dan

niks kunnen opgeven van de verbouwingskosten).

We hebben echter wel de lening besteed aan verbouwing van ons huis. Ik begrijp uit je reaktie dat de lening

zelf niet aan de eenmanszaak mag worden toegerekend, maar geldt dit ook voor de rente?

Marcel

Link naar reactie
  • 0

De rente hoort bij de lening. Als de lening aan de onderneming moet worden toegerekend, dan moet de rente dat ook.

 

Omdat verbouwingen meestal in eigen woningen plaatsvinden, was ik niet van een huurwoning uitgegaan. Voor huurwoningen, zie deze (uitgebreide) topic. In dat geval betreft de verbouwing een investering in een huurrecht en dat zou wel op de balans moeten kunnen - en de lening dan dus ook.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit dat topic dat er een zaak over geweest is en dat ik de verbouwing in principe als

investering in huurrecht kan zien. Ik zal er nog over nadenken of ik deze aftrekpost ga toepassen.

Ik aarzel omdat we het risico zouden lopen dat we ook een geschil kunnen krijgen met (een

inspecteur van) de BD.

In ieder geval heel erg bedankt voor je inzichten!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit dat topic dat er een zaak over geweest is en dat ik de verbouwing in principe als

investering in huurrecht kan zien.

 

Dat is geenszins het geval helaas. In die rechtszaak ging het om een ondernemer die vanaf de start van de onderneming (of de nieuwe huisvesting) het huurrecht volledig zakelijk aanmerkte.

 

Die keuze heeft jouw vriendin dus ook nog wel, maar niet enkel t.a.v. de verbouwing.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.