• 0

fiscale mogelijkheden bij payroll

Hoi,

 

Ik ben deze maand als freelancer via payroll gestart en ben aan het uitzoeken wat er voor aftrekmogelijkheden zijn. Helaas lijkt de belastingdienst mij gewoon als medewerker in loondienst te beschouwen en niet als ondernemer, dus alle ondernemersaftrek en startersaftrek gaan aan mijn neus voorbij. Zijn er nog andere dingen die ik wel kan aftrekken als beroepskosten of is dit allemaal zo ver dichtgetimmerd dat ik het alleen bij OV, lijfrente en studiekosten kan houden?

 

groet

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar begint het wel heel sterk op te lijken, er is op dit moment behalve dat ik geen administratie hoef bij te houden geen enkel financieel voordeel in payrolling voor mij. Ik ga eens onderzoeken hoeveel werk dat nu eigenlijk is, zo'n VAR. Toch bedankt voor dit antwoord - weliswaar teleurstellend maar dat is de schuld van de belastingdienst.

 

groet

Karen

Link naar reactie
  • 0

... weliswaar teleurstellend maar dat is de schuld van de belastingdienst.

 

 

Nou, de zwarte Piet naar de Belastingdienst schuiven is wel heel erg cru. De jongens en meisjes daar doen niets anders dan beleid uitvoeren dat in Den Haag vastgesteld wordt. Je moet de beschuldigende vinger dus wijzen naar de politiek die in 2001 ons belastingstelsel (in mijn ogen revolutionair) herzien heeft ;)

 

Een VAR aanvragen is nog geen 10 minuten werk: http://www.belastingdienst.nl/download/485.html

 

Er zijn in mijn ogen wel twee belangrijke vragen voor het succesvol aanvragen van een VAR-WUO (die wil je hebben, iedere andere VAR heb je niet veel aan):

 

- hoeveel opdrachtgevers heb je op dit moment (of beter: denk je te krijgen in 2011);

- kun jij van jouw huidige payrioller zomaar overstappen naar een opdrachtgever waar je nu naar uitgezonden wordt (m.a.w. heb je een concurrentiebeding).

 

Mocht je nog vragen hebben dan horen wij dat natuurlijk heel graag!

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je hebt natuurlijk gelijk dat het niet aan de Belastingdienst zelf ligt, daar was ik wel erg kort door de bocht.

 

- ik heb op dit moment 1 opdrachtgever en verwacht niet dat dat snel zal veranderen, maar je weet maar nooit

- ik kan makkelijk overstappen, de opdrachtgever blijft namelijk gelijk - mijn payroller blijft de tussenpersoon tussen mijzelf en de uiteindelijke opdrachtgever, die doet namelijk alleen zaken met een beperkt aantal preferred suppliers en wil geen honderden of zelfs duizenden eenmanszaken als supplier moeten opvoeren en managen. De "payroller" heeft geen voorkeur voor mijn zakelijke constructie.

 

Als je de payroll setup vergelijkt met de zzp constructie met alle belasting voor en nadelen bij elkaar, wat is dan het omslagpunt? Is dat een x aantal uren, of een bepaalde omzet of is zzp per definitie financieel aantrekkelijker? (de uren die je in de administratie moet steken laat ik voor 't gemak buiten beschouwing, ik ga er vanuit dat dat iets is wat je in de avonduren er relatief makkelijk bij kunt doen en dat dat geen uren opsnoept die je normaal gesproken facturabel zou werken).

 

Ik kan me voorstellen dat onder de besliscriteria voor of tegen zzp ook allerlei subjectieve emotionele overwegingen zijn zoals de angst voor de administratieve overlast, angst voor aansprakelijkheid bij faillissement etc etc dus die laat ik ook maar buiten beschouwing, ben gewoon geinteresseerd of er eigenlijk wel een financiele motivatie voor payroll bestaat. Je merkt al dat ik in eerste instantie voor het gemak gekozen heb en nu begin te ontdekken dat dat gemak misschien wel duur betaald wordt. Ik ben dus aan het uitzoeken wat dit gemak mij waard is en wat het me nu kost.

 

Karen.

Link naar reactie
  • 1

- ik heb op dit moment 1 opdrachtgever en verwacht niet dat dat snel zal veranderen, maar je weet maar nooit

 

 

Tja, dan wordt het wel heel lastig om jezelf zelfstandig ondernemer te noemen. Je bent dan namelijk volstrekt afhankelijk van een oprachtgever en is er toch eigenlijk wel een vorm van dienstverband. Wat dat betreft past payrolling veel beter bij jouw overeenkomst. Vooral ook gezien het feit dat je sociale zekerheid opbouwt, wat toch wel heel prettig is als je geheel afhankelijk bent van die ene werkgever / opdrachtgever.

 

 

Als je de payroll setup vergelijkt met de zzp constructie met alle belasting voor en nadelen bij elkaar, wat is dan het omslagpunt? Is dat een x aantal uren, of een bepaalde omzet of is zzp per definitie financieel aantrekkelijker? (de uren die je in de administratie moet steken laat ik voor 't gemak buiten beschouwing, ik ga er vanuit dat dat iets is wat je in de avonduren er relatief makkelijk bij kunt doen en dat dat geen uren opsnoept die je normaal gesproken facturabel zou werken).

 

 

Zoals ik hierboven aangeef, ik zie geen mogelijkheid voor een zzp-constructie zoals de situatie nu is. Als jij op zoek zou gaan naar meerdere opdrachtgevers verandert er iets essentieels en kan er wel sprake zijn van ondernemerschap.

 

 

Ik kan me voorstellen dat onder de besliscriteria voor of tegen zzp ook allerlei subjectieve emotionele overwegingen zijn zoals de angst voor de administratieve overlast, angst voor aansprakelijkheid bij faillissement etc etc dus die laat ik ook maar buiten beschouwing, ben gewoon geinteresseerd of er eigenlijk wel een financiele motivatie voor payroll bestaat. Je merkt al dat ik in eerste instantie voor het gemak gekozen heb en nu begin te ontdekken dat dat gemak misschien wel duur betaald wordt. Ik ben dus aan het uitzoeken wat dit gemak mij waard is en wat het me nu kost.

 

 

Het grote voordeel van zelfstandig ondernemerschap ligt hem in de fiscale faciliteiten. Dit voordeel kan oplopen tot duizenden euro's t.o.v. mensen in loondienst. De idee van de wetgever is dat bedrijfskosten niet aftrekbaar zijn voor mensen in loondienst omdat deze vergoed worden door de werkgever. Als zelfstandige kun je deze wel aftrekken, maar meestal belast je een groot deel door aan de opdrachtgever zodat het fiscale effect nihil is.

 

M.a.w. ondernemerschap heeft voordelen, maar daarvoor moet je wel je modus operandi wijzigen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.