• 0

Telt een stageovereenkomst mee in aantal contracten?

Hallo allemaal,

 

Wij hebben een parttime medewerker in dienst gehad voor 3 jaar. Hiervoor ontving hij een marktconform uurtarief. Aangezien hij stage moet lopen voor zijn opleiding is hij nu als stagiair in dienst (geen arbeidsovereenkomst) waar hij ook een vergoeding voor ontvangt. Deze vergoeding is wel een stuk minder dan zijn salaris was. Nu is de stage bijna afgelopen en willen wij hem een arbeidsovereenkomst aanbieden. Ik weet nu niet helemaal zeker of 3x AOvk > 1 x stge > 1x AOvk gewoon wordt gezien als 1 aaneengesloten periode. Dan zouden we hem natuurlijk gelijk een onbepaalde tijd contract moeten geven.

 

Heb al een beetje gezocht op internet en zag wel dat een stage overeenkomst in principe geen arbeidsovereenkomst is dus zou volgens mij niet moeten tellen.

 

Weet iemand dit zeker?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er ligt hier wel wat jurisprudentie over. In de zaak Hesseling / St. Ombudsman (LJN AG4221, Hoge Raad, 11805 d.d. 08-07-1981). In deze kwestie oordeelde de HR dat:

 

- indien een persoon i.h.k.v. een opleiding voor een derde werkzaamheden verricht;

- deze werkzaamheden overwegen gericht zijn op het uitbreiden van kennis;

- er in dat geval geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.

 

Op basis van dit arrest zou je dus kunnen stellen dat met de stageovereenkomst, gesteld dat deze overeenkomst voldoet aan de hierboven genoemde punten, het periode- en ketensysteem doorbroken is (er van uitgaande dat de stageovereenkomst langer heeft geduurd dan drie maanden). In dat geval zou een nieuwe tijdelijke arbeidsovereenkomst dus weer probleemloon aangegaan kunnen worden.

 

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat het UWV dit op het moment van een WW-aanvraag anders zal interpreteren. Dan zal er wel behoorlijk wat werk mee gemoeid zijn om ze te overtuigen van het feit dat er gewoon opnieuw een tijdelijke AOK afgesloten is die van rechtswege eindigt.

Je kunt je ook afvragen waarom je iemand die blijkbaar uitstekend functioneert (anders overweeg je niet om deze persoon voor de vierde / vijfde keer een arbeidsovereenkomst aan te bieden) niet gewoon een contract voor onbepaalde tijd zou geven.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Buiten dat er hier vast wel iemand antwoord kan geven op de vraag. Vraag ik met toch af waarom je die jongen niet gewoon een vast contract geeft. Ik bedoel na dat hij 4 jaar voor je gewerkt heeft weet je toch wel wat je aan hem?

 

Misschien denk ik te weinig als ondernemer, maar ik vind dit niet zo fair.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

Zit er nog tijd (maanden) tussen de 3x arbeidsovk's en de stage of de stage en de nieuwe arbeidsovk?

 

Ik heb de exacte termijn niet paraat maar volgens mij is het zo dat als iemand 3 maanden niet in dienst is geweest de teller weer op 0 begint.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de exacte termijn niet paraat maar volgens mij is het zo dat als iemand 3 maanden niet in dienst is geweest de teller weer op 0 begint.

 

Dit is correct.

 

Daarnaast weet ik niet of het voor de TS van toepassing is, maar er is een (tijdelijke) wet aangenomen dat u toestaat jongeren tot 27 jaar 4 in plaats van drie contracten aan te bieden, voordat u ze een obt contract moet aanbieden.

 

Verdere informatie daarover vindt u hier: http://www.judex.nl/rechtsgebied/werk_%26_ontslag/columns/143/jongeren-pas-na-4e-arbeidscontract-voor-onbepaalde-tijd-in-dienst.htm

 

Belangrijk is wel dat sommige CAO's het 4e contract niet mogelijk maken, doordat ze de clausule van de '3 tijdelijke contracten voor een obt-contract' hebben opgenomen. Dit is dus wel handig om na te lezen. ;)

 

EDIT: dit linkje nog voor je gevonden: http://www.arbeidsrechter.nl/stage-en-vrijwilligerswerk

 

Uitgaande van die informatie kan je dus stellen dat je hem wederom in dienst kan nemen met een 'schone lei', mits 'De stagewerkzaamheden gericht zijn op het opdoen van ervaring als onderdeel van een opleiding' - link.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.