• 0

Met pensioen, interimbaan via eenmanszaak in Duitsland, AOW verzekering?

Ik weet niet of ik hier aan het goede adres ben met een vraag over AOW, pensioen en buitenlands inkomen.

Ik kan op de website Higherlevel geen discussie item hierover vinden, noch bij SVB of mijn pensioenfonds.

 

Ik ben 61 en met pensioen.

Nu heb ik als éénmanszaak een interim managementbaan via een Duits (IM) bedrijf en ben via hen een aantal maanden werkzaam in China.

 

Van de SVB begrijp ik, dat ik me vrijwillig kan verzekeren, maar ik kan niet vinden of dat nu wel moet als ik al pensioen geniet en daarover belasting betaal.

 

Ik heb al een eerste aangifte omzetbelasting gedaan voor deze éénmanszaak over Kw1 alhoewel de betaling pas in april binnen is gekomen.

1. Moet ik straks uit de eenmanszaak salaris aan mezelf betalen, wat in Nederlands gebeurt en dus aan nederlandse belasting wetten onderhevig is.

2. Moet ik dan ook nog een keer AOW premie betalen danwel een vrijwillige verzekering afsluiten?

 

Kan iemand mij op het juiste spoor zetten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bolandpc,

 

Ik ga er vanuit dat u in Nederland woont en dat uw eenmanszaak in Nederland is gevestigd. Het feit dat u een paar maanden werkt in China, maakt m.i. nog niet dat u niet meer verzekerd bent in Nederland . Volgens mij bent u dan voor de AOW verplicht verzekerd in Nederland. Maar als dit volgens u anders ligt, hoor ik het graag.

 

U bent niet in dienstbetrekking bij je eenmanszaak, dus u kunt er geen salaris aan onttrekken. Waarvoor u belast wordt is winst uit onderneming. U kunt natuurlijk altijd geld opnemen uit de eenmanszaak om in uw onderhoud te voorzien, maar zorg ervoor dat u ook een bedrag reserveert voor de belastingen.

 

Omdat u in Nederland woont, is uw wereldinkomen (dus ook het resultaat uit de eenmanszaak) belast in Nederland. Het kan zijn dat China belasting mag heffen over het inkomen dat u in China verdient. In dat geval geeft Nederland een voorkoming dubbele belasting. Voor de wijze waarop de voorkoming wordt berekend, geeft het Belastingverdrag tussen Nederland en China uitsluitsel.

 

Ik raad u aan dit niet allemaal op eigen houtje uit te zoeken, maar hiervoor een goede fiscalist te raadplegen.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Odeon,

 

Ja, ik woon in Nederland.

Ik dacht dan ook verplicht verzekerd te zijn (via mijn pensioen uitkering)

 

Zolang ik niet langer dan een half jaar (180 dagen) in China werk, betaal ik daar geen belasting.

 

Hoe het er precies uitziet als ik daar langer werk gaan we nog uitzoeken als ik daadwerkelijk die limiet zou gaan overschrijden.

 

Ik moet nog uitzoeken hoveel (omzet) belasting er nu op die eenmanszaak gaat worden geheven en als ik dan winst uit onderneming overhoud zal dat wel in box 1 worden belast. denk ik.

 

Wat ik nu met name wil vaststellen of ik ja dan nee een vrijzillige AOW verzekering moet afsluiten.

 

Mogelijk, dat ik op dit forum een goede fiscalist (antwoord) vind, want vanuit China een fiscalist raadplegen is nog niet zo eenvoudig.

 

Maar we zijn op weg...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Boland PC,

 

Je bent ingezetene van Nederland en ontvangt een pensioen en winst uit onderneming. Volgens mij ben je dan in Nederland verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen (waaronder AOW) en is er geen enkele aanleiding om een vrijwillige verzekering af te sluiten. Pas als de Nederlandse fiscus je aanmerkt als ingezetene van China, ben je niet meer verzekerd in Nederland, maar daar lijkt geen sprake van.

 

Afgezien daarvan, de premie voor een vrijwillige AOW-verzekering is doorgaans zo hoog dat je m.i. het geld beter in eigen zak kunt houden en zelf spaart voor een eventueel AOW-gat.

 

Wat de omzetbelasting betreft, zou het wel eens kunnen zijn dat de diensten die u verricht in China belast zijn en dus in Nederland vrijgesteld. Wellicht helpt deze tool http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ u verder,

 

Winst uit onderneming wordt inderdaad belast in box 1.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.