• 0

Financieringsbronnen [deel 1]: inleiding (Ties van der Laan)

Veel ondernemers en potentiële ondernemers zijn op zoek naar geld. Geld voor onderzoek en ontwikkeling, voor de financiering van onroerend goed, kapitaalgoederen of werkkapitaal, om de groei van de activiteiten te financieren etc. Slechts weinige slagen erin daadwerkelijk geld aan te trekken. Diegenen die het niet lukt, zijn verongelijkt of soms zelfs boos en beweren vervolgens dan dat ze niet begrepen worden door potentiële financiers of zelfs dat ze dom zijn.

 

Het is mijn stellige overtuiging dat er voor elke (potentiële) ondernemer geld beschikbaar is want er is nu eenmaal veel, erg veel geld in onze samenleving. Naast het schrijven van een excellent business plan, presentatie en pitch is de uitdaging het tweede deel van je voorbereiding te weten waar je moet zoeken. Bij wie moet je aankloppen?

 

Waar je zoekt en bij wie je aanklopt, hangt af van de fase in de levenscyclus waarin je project of bedrijf is. Bij elk van deze fases horen financieringsvormen die verstrekt worden door diverse financiers. Ook kun je op elk moment besluiten om te stoppen met ondernemen, de zogenaamde exit.

 

In mijn nieuwe, wekelijkse column over financieringsbronnen onderzoeken we de samenhang tussen bovengenoemde vier: levenscyclus, financieringsvorm, financier en exit. In dit eerste deel beschrijven we welke fases de levenscyclus kent, dan welke financieringsvormen, vervolgens de financiers en als laatste de soorten exits.

 

Levenscyclus, financieringsvorm, financier en exit

Grofweg zijn er de volgende fasen te onderscheiden in de levenscyclus van een bedrijf:

 

- onderzoek en ontwikkeling

- start-up

- vroege fase

- expansie

- volwassen

 

Tijdens deze fasen kun je in aanraking komen met de volgende financieringsvormen:

 

- subsidies

- giften, goederen en diensten

- leningen

- mezzanine

- eigen vermogen

* venture capital (seed, start-up of vroege fase kapitaal)

* private equity (expansie of latere fase kapitaal)

 

Deze financieringsvormen worden verstrekt door de volgende financiers:

 

1. publieke sector

2. sponsoren

3. de oprichter, zijn familie en vrienden

4. banken

5. business angels

6. corporate investeerders

7. venture capitalists

8. institutionele investeerders

9. mezzanine verschaffers

10. beursintroductie

 

Tijdens de gehele levenscyclus van een bedrijf kun je op elk moment besluiten om te verkopen (= “exit”). We onderscheiden de volgende vormen:

 

- je product of dienst in licentie verlenen

- verkoop van je product, dienst of bedrijf

- beursintroductie

- buy-out

 

In mijn volgende columns tonen we, via een gedetailleerde beschrijving van elk van de financiers, de samenhang aan tussen levenscyclus, financieringsvorm, financier en exit. In mijn laatste column wordt het geheel in grafische vorm samengevat.

Voor elke financier behandelen we de volgende onderdelen.

 

- karakteristieken

- wie ze zijn

- wat zoeken ze

- hoe werken ze

 

In mijn volgende column de publieke sector of de overheid.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.