• 0

Engelse LLP alternatief voor VOF?

Beste allemaal,

 

Recentelijk lees ik meer en meer over de LLP (vooral gebruikt door advocatenkantoren e.d.), het schijnt een Engelse rechtspersoon te zijn die lijkt op een VOF maar met dezelfde voordelen als een BV:

 

- IB ondernemer.

- Geen DGA salaris

- Rechtspersoon met volledige aansprakelijkheid.

 

Zover ik heb begrepen is er wel een publicatieplicht m.b.t. tot de cijfers en een noodzaak tot een vestigingsadres in Engeland.

 

De vraag is eigenlijk waarom dit geen goed alternatief zou zijn voor een VOF binnen de ICT? Zie ik nog zaken over het hoofd of is dit de manier van het vestigen van een rechtspersoon met volledige aansprakelijkheid zonder al te hoge kosten, DGA salaris, vennootschapbelasting e.d.?

 

Groeten,

Flexus

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
De vraag is eigenlijk waarom dit geen goed alternatief zou zijn voor een VOF binnen de ICT?

 

De vraag is of jouw (potentiële) afnemers wel zaken willen doen met een LLP. De meeste bedrijven willen gewoon te maken hebben met een Nederlands bedrijf, niet met een bedrijf dat statutair gevestigd is in de UK en waarvoor ze bij insolventiekwesties / surceance / faillissement heel veel juridische kosten moet maken in een ander rechtsgebied. Aan "tropische" rechtspersonen kleeft een negatieve perceptie, bijvoorbeeld de LTD. Ongetwijfeld grotendeels onterecht, maar die klantperceptie is de werkelijkheid waar jij mee te maken krijgt.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Norbert Bakker schrijft, is zeker juist, maar naar mijn idee kleeft aan een LLP een heel wat positievere connotatie dan aan een Ltd. Het feit dat een aantal vooraanstaande bedrijven uit een wat chiquere sector (advocatuur, accountancy) de LLP-rechtsvorm gebruiken, draagt hier natuurlijk aan bij. Ik zou het als TS toch zeker in overweging nemen.

]

Link naar reactie
  • 0

De LLP heeft meer overeenkomsten met een maatschap dan met een BV. De (voornaamste) reden dat enkele advieskantoren overgestapt zijn van de maatschapsvorm naar de LLP is dat de maatschap bij invoering van de openbare vennootschap (OV en OVR) de maatschap komt te verdwijnen. Op het gebied van aansprakelijkheid kent de maatschap een belangrijk voordeel op de VOF, namelijk dat die aansprakelijkheid beperkt is. De LLP sluit daar aardig bij aan (waarbij - in de Engelse variant - de aansprakelijkheid nog verder beperkt is).

 

Op zich een prima alternatief, maar bij een organisatie van beperkte omvang die slechts in Nederland actief is, komt altijd de vraag op waarom een Nederlandse rechtsvorm niet goed genoeg is. Daarmee beperk je je in je afzetmogelijkheden, want sommige mensen zullen daar problemen mee hebben en houden. Als je die mensen niet nodig hebt, kan het een prima alternatief zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De LLP heeft meer overeenkomsten met een maatschap dan met een BV. De (voornaamste) reden dat enkele advieskantoren overgestapt zijn van de maatschapsvorm naar de LLP is dat de maatschap bij invoering van de openbare vennootschap (OV en OVR) de maatschap komt te verdwijnen. Op het gebied van aansprakelijkheid kent de maatschap een belangrijk voordeel op de VOF, namelijk dat die aansprakelijkheid beperkt is. De LLP sluit daar aardig bij aan (waarbij - in de Engelse variant - de aansprakelijkheid nog verder beperkt is).

 

Op zich een prima alternatief, maar bij een organisatie van beperkte omvang die slechts in Nederland actief is, komt altijd de vraag op waarom een Nederlandse rechtsvorm niet goed genoeg is. Daarmee beperk je je in je afzetmogelijkheden, want sommige mensen zullen daar problemen mee hebben en houden. Als je die mensen niet nodig hebt, kan het een prima alternatief zijn.

Helemaal juist. Toch is de vraag of een Nederlandse rechtsvorm niet goed genoeg is een hele billijke waarbij het jammer (maar vanwege de misbruik en het bestaan van schimmige registratiekantoortjes begrijpelijk) is dat je als ondernemer direct 'verdacht' bent als je je die vraag stelt. De reden is simpel: een Nederlandse rechtsvorm is soms gewoon niet goed genoeg. Net zoals Nederland concurreert met andere landen op het gebied van belastingwetgeving (denk aan tariefsverlaging*), zo concurreert NL ook op het gebied van ondernemingsrecht, maar niet goed genoeg. Het VK heeft als angelsaksisch land vaak wat meer oog voor de belangen van de echte ondernemer. Ik juich de concurrentie van harte toe.

 

 

* vanwege een gelijktijdige grondslagverbreding vaak een sigaar uit eigen doos

]

Link naar reactie
  • 0

Ik Heb zelf ook een LLP.

 

mijn voornaamste zorg was mijn 9 leveranciers (kozijnen) van tevoren eerst contact mee opgenomen of deze ook aan mijn llp wilde leveren o.b.v. dezelfde voorwaarden die ik voorheen ook had (eenmanszaak)....... Geen enkel probleem tot dusver 8) mijn klanten interesseert het helemaal niks welke rechtsvorm ikzelf hanteer. Het schijnt zelf ook zo te zijn dan een llp internationaal beter bekend is dan de nederlandse rechtsvormen......maar goed....eerst de recessie maar eens afwachten

De vraag is eigenlijk waarom dit geen goed alternatief zou zijn voor een VOF binnen de ICT?

 

De vraag is of jouw (potentiële) afnemers wel zaken willen doen met een LLP. De meeste bedrijven willen gewoon te maken hebben met een Nederlands bedrijf, niet met een bedrijf dat statutair gevestigd is in de UK en waarvoor ze bij insolventiekwesties / surceance / faillissement heel veel juridische kosten moet maken in een ander rechtsgebied. Aan "tropische" rechtspersonen kleeft een negatieve perceptie, bijvoorbeeld de LTD. Ongetwijfeld grotendeels onterecht, maar die klantperceptie is de werkelijkheid waar jij mee te maken krijgt.

 

[Mod edit: link naar specifeke aanbieder verwijderd, al eerder vermeld, voegt niets toe en wordt daarom gezien als linkspam]

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik Heb zelf ook een LLP.

 

mijn voornaamste zorg was mijn 9 leveranciers (kozijnen) van tevoren eerst contact mee opgenomen of deze ook aan mijn llp wilde leveren o.b.v. dezelfde voorwaarden die ik voorheen ook had (eenmanszaak)....... Geen enkel probleem tot dusver 8) mijn klanten interesseert het helemaal niks welke rechtsvorm ikzelf hanteer. Het schijnt zelf ook zo te zijn dan een llp internationaal beter bekend is dan de nederlandse rechtsvormen......maar goed....eerst de recessie maar eens afwachten

De vraag is eigenlijk waarom dit geen goed alternatief zou zijn voor een VOF binnen de ICT?

 

De vraag is of jouw (potentiële) afnemers wel zaken willen doen met een LLP. De meeste bedrijven willen gewoon te maken hebben met een Nederlands bedrijf, niet met een bedrijf dat statutair gevestigd is in de UK en waarvoor ze bij insolventiekwesties / surceance / faillissement heel veel juridische kosten moet maken in een ander rechtsgebied. Aan "tropische" rechtspersonen kleeft een negatieve perceptie, bijvoorbeeld de LTD. Ongetwijfeld grotendeels onterecht, maar die klantperceptie is de werkelijkheid waar jij mee te maken krijgt.

 

[Mod edit: link naar specifeke aanbieder verwijderd, al eerder vermeld, voegt niets toe en wordt daarom gezien als linkspam]

 

 

Beste Willem,

 

Je plaatst in alle 4 je berichten hier de link naar de zo geweldige aanbieder van deze rechtsvorm...

 

Lijkt me niet erg nuttig en vind het wat spammerig overkomen...

 

 

Danny

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.