• 0

Verhuur kamer aan v.o.f.

Ik heb een paar vraagjes hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

 

Mijn vriend is een vof gestart samen met een vriend. Ik ondersteun hun mbt het voeren van de administratie. Zodoende hebben we mijn koopwoning als vestigingsadres. Ik ben enig eigenaar van de koopwoning. Mijn vriend staat wel ingeschreven als inwonend op dit adres. Ik heb een klein slaapkamertje ingericht als kantoor ook wordt er gebruik gemaakt van mijn prive internet/telefoon enz. Is het mogelijk en/of aan te raden dat ik privé een soort huurovereenkomst afsluit met de VOF voor de huur van de kamer (bv gebaseerd op oppervlakte). Als het goed is ben ik dan toch privé voor de IB vrijgesteld tot zo’n EUR 4.000. Is dit dan (voor de vof) inclusief BTW. En zou ik dan privé facturen aan de VOF moeten sturen of is een overeenkomst met daarin de termijn en het BTW bedrag voldoende.

 

Ik zie jullie reacties/adviezen graag tegemoet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Qtje,

 

Jij bent van plan een werkkamer in je woning te verhuren aan een samenwerkingsverband (v.o.f) waarvan een met jouw verbonden persoon (je vriend) deel uitmaakt. In dat geval valt de verhuur van de woning onder de terbeschikkingstellings regeling. Dat wil zeggen dat de huurinkomsten bij jouw belast zijn in box 1 en aftrekbaar bij de v.o.f. Uiteraard kun je ook de kosten aftrekken.

 

De vrijstelling waar jij op doelt, is alleen van toepassing bij kamerverhuur aan bv. studenten. Dus in jouw geval niet van toepassing.

 

Over de huur hoef je geen BTW te berekenen, tenzij jij en je vriend daarvoor opteren (kiezen). Het voordeel van verhuur met BTW zie ik niet direct, tenzij je van plan bent de werkkamer ingrijpend te verbouwen.

 

Het is inderdaad verstandig de afspraken met de v.o.f. vast te leggen in een schriftelijke huurovereenkomst. Denk ook aan opzeggingstermijnen, indexatie e.d.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is maar de vraag of er sprake is van een verbonden persoon. Met de wijziging van het partnerbegrip per 1 januari 2011 is ook de definitie van verbonden persoon in de terbeschikkingstellingsregeling gewijzigd.

 

Zijn jullie sinds 1 januari 2011 (nog) partner voor de inkomstenbelasting?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Qtje (geinige naam overigens ;D), gezien de werkzaamheden waarvoor dat kamertje wordt gebruikt, zou ik er geen huurovereenkomst van maken. Ten eerst lijkt me dat zo'n overeenkomst nergens op slaat, want van een echte verhuursituatie zal waarschijnlijk geen sprake (kunnen) zijn (het verhuurde staat niet exclusief ter beschikking van de huurder, want jij kan er zonder toestemming van de VOF waarschijnlijk ook gewoon in). Ten tweede ga ik er van uit, dat jij de enige bent die in dat kamertje als een ZZP'er werk voor de VOF doet . In dat geval geniet jij dus belaste opbrengsten (WUO/ROW) wegens administratiewerk en maak je:

OF niet aftrekbare kosten voor een niet als zelfstandig deel van de woning kwalificerende werkruimte in een woning die tot jouw privé-vermogen behoort,

OF wel aftrekbare kosten van een woning die (geheel) tot jouw ondernemingsvermogen behoort en waarvoor jij het bruto huurwaardeforfait moet bijtellen. In dit geval is de eventuele waardestijging belast bij einde van het zakelijke gebruik, of verkoop van de woning.

 

De laatstgenoemde kostenoptie gaat erg ver, brengt flink wat administratieve rompslomp met zich mee en lokt mogelijk kostbare discussies met de fiscus uit. Kiezen voor die optie heeft dus alleen zin als je ZZP-werkzaamheden een behoorlijke omvang hebben, je daar nog een behoorlijke tijd mee door gaat en/of er bij het einde van je zakelijke gebruik of verkoop van de woning eerder sprake zal zijn van een waardedaling dan van een waardestijging.

 

Dus als het qua opbrengsten nergens over gaat, keep it simple en stuur de VOF gewoon een nota voor het werk dat je doet en merk alleen je PC aan als ondernemings-/resultaatsvermogen, zodat je daar op af kunt schrijven.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.