• 0

Academische Misvorming

In het magazine "Management Team" (nr. 4, 2004) staat een interessant artikel over academische studenten & het opzetten van je eigen zaak.

 

In Nederland blijkt volgens onderzoek van het ministerie van EZ het aantal startups door academische studenten zeer laag te zijn: rond 90 per jaar, wat 1 nieuw bedrijf per 2000 studenten zou inhouden.

In vergelijk met de VS en Groot-Brittanie is dat volgens het artikel in het MT zeer laag.

 

"Op de universiteit is ondernemen een negatieve optie, dat doe als je verder niets weet".

 

Nu ben ik hard op zoek naar dit specifieke onderzoek van het ministerie van Economische Zaken.

En ook vind ik het ook heel interessant om met ondernemende academici of toekomstige ondernemers van gedachte te wisselen.

 

Groet, Reinier

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In Rotterdam is een incubator ( www.area010.nl ) gevestigd die in samenwerking met de Erasmus Universiteit studenten stimuleert om een bedrijf op te zetten. TU Delft heeft een programma dat Technostarters heet, en ik denk dat geen van de universiteiten in NL achterblijft met stimuleringsbeleid.

Link naar reactie
  • 0

In Rotterdam is een incubator ( www.area010.nl ) gevestigd die in samenwerking met de Erasmus Universiteit studenten stimuleert om een bedrijf op te zetten. TU Delft heeft een programma dat Technostarters heet, en ik denk dat geen van de universiteiten in NL achterblijft met stimuleringsbeleid.

 

Over Delft heb ik inderdaad veel positieve dingen gehoord. En ik weet dat er in Groningen een vrouw zit die bedrijfsruimtes voor startende studenten regelt. Maar ook hoor ik dat dit niet helemala 'je van het' is.

Afijn, Leeuwarden heeft een heus 'Kennisplein' waar verschillende HBO's aan zijn gevestigd en ik wil eens kijken wat ik met mijn ideeen eventueel hier kan uitproberen ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een aanstelling aan de faculteit Bedrijfskunde van de RUG (Groningen) en ben daar met een aantal projecten bezig om ondernemerschap meer tussen de oren van studenten te krijgen.

Wij hebben een aantal zaken:

- vak voor alle studenten: Innovatief Ondernemerschap

- specifiek E-Venturing: voor internet gerelateerde bedrijven

Beide vakken geven een combinatie van praktijk en theorie.

Daarnaast is er het initiatief Sudenterprise van een aantal studenten bedrijfskunde onder begeleiding van de faculteit oa. Zij zijn er om studenten te begeleiden naar ondernemerschap.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

In Rotterdam is een incubator ( www.area010.nl ) gevestigd die in samenwerking met de Erasmus Universiteit studenten stimuleert om een bedrijf op te zetten. TU Delft heeft een programma dat Technostarters heet, en ik denk dat geen van de universiteiten in NL achterblijft met stimuleringsbeleid.

 

Universiteiten stimuleren al vele jaren het zelfstandig ondernemerschap. De TU Twente al twintig jaa geloof ik. De vraag is alleen, WAT LEVERT HET OP? Tot op heden wel wat, maar niet veel. Volgens mij is het niet aantoonbaar dat de activiteiten van universiteiten en universitaire incubators ook maar enige invloed hebben op het succes van de bedrijven die er starten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een universitair student heeft al een jaar of twaalf onderwijs achter de rug in een stelsel dat compleet werknemergeoriënteerd is. Hoogleraar Martijn Mulder van de Commissie Onderwijs en Ondernemerschap heeft twee jaar geleden reeds vastgesteld dat onderwijzers op de basisschool en docenten aan de middelbare school een werknemermentaliteit bevorderen. Doel van het vak economie is expliciet om van leerlingen kritische en mondige consumenten te maken die de economische berichtgeving in de krant kunnen volgen. Gevolg: de universiteiten zitten vol kritische krantenlezers met een opinie over marco-economische zaken, maar geen benul van micro-economische vraagstukken. Tja, misschien wat boekhouding. Nogal wiedes dat studenten ondernemen verwarren met het schrijven van een plan. Gevolg is dat er steeds meer mensen komen die mooie businessplannen kunnen maken, die anderen kunnen vertellen wat ze verkeerd doen, maar dat het ontbreekt aan echte doeners.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En ook vind ik het ook heel interessant om met ondernemende academici of toekomstige ondernemers van gedachte te wisselen.

 

Je kunt altijd contact met me opnemen.

 

Of kijk anders op de volgende site. Die is opgezet naar aanleiding van een onderzoek dat ik een aantal jaar geleden heb uitgevoerd:

 

http://www.academischeentrepreneur.nl

 

Hier kun je het rapport downloaden:

http://www.academischeentrepreneur.nl/entrepreneur/

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, hierdoor kan ik me goed inlezen op dit onderwerp en doorwerken op een praktische invulling van al die wijsheid.

 

Er zijn bijvoorbeeld zeer weinig start-ups vanuit de medische faculteit van de Erasmus universiteit (waar ik bedrijfskunde studeer), terwijl wel veel kennis en medische technologie klaar ligt om (commercieel) geexploiteerd te worden.

 

Interessant, als er anderen zijn die meer weten of willen weten is dit een prima 'meeting point'.

 

Groet, Reinier

Link naar reactie
  • 0
Er zijn bijvoorbeeld zeer weinig start-ups vanuit de medische faculteit van de Erasmus universiteit (waar ik bedrijfskunde studeer), terwijl wel veel kennis en medische technologie klaar ligt om (commercieel) geexploiteerd te worden.

 

Ik denk dat dit bij de 'nerds' (om een oude discussie naar boven te halen ;)) veel het geval is: veel kennis, maar dat wordt niet omgezet in een bedrijf.

Zoals nu bij jou op Erasmus het geval is, als de die mensen met kennis die nieuwe ideeen hebben nou combineerd met studenten in de bedrijfskunde, economie en/of marketing kant, om die dan de bedrijfsvoering te laten doen zou je dan niet een leuk resultaat krijgen?

 

Dan doet ieder waar hij voor opgeleid is (of werkt in ieder geval een beetje in de richting...)

 

Jelmer.

p.s. op deze koppeling ontvang ik graag wat kritiek, voor en nadelen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn bijvoorbeeld zeer weinig start-ups vanuit de medische faculteit van de Erasmus universiteit (waar ik bedrijfskunde studeer), terwijl wel veel kennis en medische technologie klaar ligt om (commercieel) geexploiteerd te worden.

 

Volgens mij was de Erasmus bezig om een soort Medische incubator op te zetten als ik het me goed herinner. Wellicht kun je daar meer informatie inwinnen?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
combineerd met studenten in de bedrijfskunde, economie en/of marketing

 

Eén probleem, met name studenten bedrijfskunde zijn hele beroerde ondernemers. Zelfs als ze ervaren zijn brengen ze er minder van terecht dan de gemiddelde ondernemers. Ik zou de "nerds" koppelen aan ervaren ondernemers, ongeacht hun achtergrond.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In Nederland blijkt volgens onderzoek van het ministerie van EZ het aantal startups door academische studenten zeer laag te zijn: rond 90 per jaar, wat 1 nieuw bedrijf per 2000 studenten zou inhouden.

In vergelijk met de VS en Groot-Brittanie is dat volgens het artikel in het MT zeer laag.

 

De universiteit leidt wellicht niet op voor ondernemerschap omdat er veel meer banen te vergeven zijn dan ondernemersposities. Het aantal startende ondernemers vanuit WO kan ook laag zijn omdat ze bedachtzamer zijn en zichzelf de tijd geven om te rijpen. Ik ben benieuwd naar een onderzoek wat de slaginspercentages van WO'ers tegenover andere groepen ondernemers afzet.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af hoe ze die 90 stuks precies geteld hebben. Volgens mij zijn er veel meer studenten die een eigen zaak beginnen, maar die vallen blijkbaar buiten dit getal.

 

Het gaat echt over spin-offs van de universiteit: medewerkers en net-afgestudeerden gebruiken de kennis vergaard op de universiteit om een nieuw bedrijf op te zetten.

De chauffeurdiensten, studentenuitzendbureaus etc opgezet door studenten worden hier inderdaad niet in meegerekend.

 

Het artikel in het MT was wat misleidend omdat het leek of het enkel en alleen om studenten ging, maar ook professors, AIO's etc zijn als potentiele starters aangemerkt. De term 'spin-off' werd niet verklaard in het artikel in het blad Management Team, wel in de nota van het ministerie van EZ waarnaar verwezen werd ("Researchers op Ondernemerspad", publicatienr. 03120).

Link naar reactie
  • 0

combineerd met studenten in de bedrijfskunde, economie en/of marketing

 

Eén probleem, met name studenten bedrijfskunde zijn hele beroerde ondernemers. Zelfs als ze ervaren zijn brengen ze er minder van terecht dan de gemiddelde ondernemers. Ik zou de "nerds" koppelen aan ervaren ondernemers, ongeacht hun achtergrond.

 

Bron voor dat bedrijfskunde argument? M'n ego loopt bijna een deuk op ;)

Link naar reactie
  • 0
Bron voor dat bedrijfskunde argument? M'n ego loopt bijna een deuk op ;)

 

Ik denk dat het persoonlijke ervaring is bij DeWitte.

Het klopt wel, ik ken verschillende studenten, dat er bij de studie veel wordt gericht op het 'werknemer-zijn' in plaats van zelfstandige. Veel studenten die van school af komen hebben ook een probleem met zelfstandig denken. Ze kunnen wel wat hoor, oh ja, dat zeker, ze zijn niet dom, maar ze moeten altijd 'aangezet' worden. Dat is niet de schuld van de studenten, maar al op de HAVO wordt het zelf denken ontmoedigt: woordjes stampen, opdrachtjes maken, thats it.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

combineerd met studenten in de bedrijfskunde, economie en/of marketing

 

Eén probleem, met name studenten bedrijfskunde zijn hele beroerde ondernemers. Zelfs als ze ervaren zijn brengen ze er minder van terecht dan de gemiddelde ondernemers. Ik zou de "nerds" koppelen aan ervaren ondernemers, ongeacht hun achtergrond.

 

Mmm, ik studeer bedrijfkskunde in Groingen en dit doet mij ook niet erg goed. :-[

Maar wat is hier nu de reden voor? Is het Nederlands academische klimaat dan zo verstikkend? Ik ben blij dat ik in mijn studie aardig wordt vrijgelaten, zodat je op je eigen manier de stof eigen kan maken. En je ook buiten je studie kan ontwikkelen.

 

Chargeer een beetje: in het HBO loop je toch de hele dag in projectgroepen allerlei opdrachten te doen ???

 

Maar wellicht is dit mijn theoretische manier van denken ;D

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je als ondernemer gewoon wat dommer zijn.

Hoger opgeleiden willen misschien te goed voorbereid van start.

Er zijn zoveel valkuilen, en een "dommere ondernemer" ziet ze niet, dus bestaan ze niet.

 

Ik heb wel eens gehoort van een ondernemersspel a la ganzebord.

Met allerlei kaarten met opdrachten , belastingen afijn je kunt je wel iets bij voorstellen.

Het spel is noooit uitgebracht, het speelboord werd te groot ;)

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je als ondernemer gewoon wat dommer zijn.

Hoger opgeleiden willen misschien te goed voorbereid van start.

Er zijn zoveel valkuilen, en een "dommere ondernemer" ziet ze niet, dus bestaan ze niet.

 

Het gaat er niet om of je een domme, goede of slechte ondernemer bent, het gaat er om dat je "ondernemer" bent. Iets wat je niet uit de boeken leert en dus al helemaal niet op een universiteit of hbo.

 

Het ondernemerschap is daarnaast verbonden aan een "variabel" inkomen, wat in sommige gevallen onder het minimum ligt hetgeen vaak voorkomt in de beginfase bij startups. Geen enkele, uitzonderingen daargelaten, afgestudeerde zal twee keer nadenken over het direct verdienen van 1 à 2 keer modaal met leaseauto en winstuitkering bij een werkgever of "voor jezelf beginnen" zonder te weten wat het op gaat leveren.

 

Daarnaast zorgt het economisch mechanisme ook voor "ondernemers spirit". Als het goed gaat wil iedereen ondernemen, maar als het slecht gaat zijn er slechts enkelen die de kansen zien.

 

In Nederland wordt te veel naar "hoger opgeleide" ondernemers gekeken, zij worden gestimuleerd om in de IT / Tech / Bio etc. iets op te zetten, terwijl in kijn ogen de "lager opgeleide" meerderheid vrijwel niet gestimuleerd wordt met welke regelingen dan ook.

 

Momenteel zie je alsnog veel "hoger en lager opgeleiden" de sprong naar het ondernemerschap wagen. Niet omdat zij dit zo graag willen maar vaak uit bittere noodzaak en frustratie omdat zij nergens aan de bak komen.

 

Het gaat er in mijn ogen dus om dat er een goed ondernemers klimaat, met de juiste regelingen, etc. wordt opgezet voor "ondernemers" in het algemeen.

Link naar reactie
  • 0

Chargeer een beetje: in het HBO loop je toch de hele dag in projectgroepen allerlei opdrachten te doen ???

 

Chargeren mag hoor. Heb je al eens een HBO-opleiding gedaan? Ik wel, en tevens een universitaire (in Engeland). Mij viel op dat de universiteit veel vrijblijvender was. Misschien dat het nu allemaal wat strakker is, maar destijds kon je fluitend je papiertje halen. Enige eis aan mijn dissertatie was dat het tachtig pagina's dik was. HBO daarentegen was veel vakken, stevig doorleren en inderdaad veel projecten. Juist in die projecten werd een link met de praktijk gelegd. Ik heb dan ook nooit gesnapt waarom er vanuit de universiteit zo laatdunkend over het HBO gedaan werd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.