• 0

Juridische gevolgen niet betalen KvK contributie

Hallo!

 

Gezien de grote ontevredenheid van veel ondernemers over de verplichte contributie aan de KvK, zonder dat hiervoor waarde geleverd wordt aan (met name gevestigde) ondernemers wil ik gaan inventariseren welke ondernemers een statement zouden willen maken door te weigeren contributie voor 2012 te betalen. Of in elk geval die intentie willen uitspreken.

Hiervoor zet ik dan een formulier online.

 

Wat ik me afvraag is wat de juridische consequenties zijn van het niet betalen van de verplichte KvK bijdrage - en of het uitmaakt als dit een individuele weigering is of een specifiek pressiemiddel, uitgevoerd door een collectief, om een wanpresterende organisatie tot veranderen te bewegen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Eens, eens zal er ook een meerderheid in de 2e kamer zijn.

 

Over afschaffen praten doen ze veel in de kamers. Maar doen, ho maar. Ook bijvoorbeeld de afschaffing van de overdrachtsbelasting. Zeer onterecht, maar blijft ook bestaan. Dus men gaat ergens anders geen baan aannemen vanuit de WW als men zou moeten verhuizen.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat de KvK dezelfde activiteiten zou ontplooien als nu, maar dan niet gefinancieerd op basis van een jaarlijkse contributie, maar betaald door de Rijksoverheid (uit de belastinggelden), zou je daar dan nog steeds moeite mee hebben?

 

Wat bedoel je met ontplooien? Ik bedoel dan welke activiteiten? De Handelsregister functie? DIe is niet heel goed maar ook niet heel slecht en die kan ook gedaan worden voor 10-20 euro per jaar. Alle andere activiteiten doen ze van alles allemaal maar een beetje. (en natuurlijk kunnen ze ook wel eens iets goeds betekenen, gelukkig wel zeg) maar de vraag is en blijft Of de huidige Registrerende, Controlerende, Adviserende en soms ook Bindende functie in 1 instelling hoort; Ik denk het niet.

 

Dan de terug naar de kern, het is natuurlijk voor veel ondernemers 'zuur' om te betalen voor zaken die je niet gebruikt, nooit zal gaan gebruiken.

 

En dan helemaal on topic: ik heb vorig jaar of dat jaar daarvoor niet betaald voor een van mijn ondernemingen, niet met opzet maar uit slordigheid, en ja je krijgt dan meteen een deurwaarder die het ook meteen helemaal bont maakt; die vroeg doodleuk voor de kosten van het uittreksel Kvk 17,50 terwijl dit een online uitdraai was van 1 euro; en dat ik zelfs strafbaar maar dan kan onze geweldige KvK niets aan doen (althans dat zeggen ze) Na opmerkingen hierover was ik geen extra kosten meer verschuldigd ;D

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Stel dat de KvK dezelfde activiteiten zou ontplooien als nu, maar dan niet gefinancieerd op basis van een jaarlijkse contributie, maar betaald door de Rijksoverheid (uit de belastinggelden), zou je daar dan nog steeds moeite mee hebben?

Wat bedoel je met ontplooien? Ik bedoel dan welke activiteiten?

Volgens mij lopen in dit draadje een aantal vragen door elkaar heen:

- waarom moet je jaarlijks een bijdrage betalen als je geen gebruik maakt van de diensten van de KvK

- zijn alle activiteiten van de KvK zinvol

- moeten alle activiteiten van de KvK wel door de KvK worden uitgevoerd

- zijn sommige activiteiten van de KvK geen oneerlijke concurrentie met commerciële partijen

- staat de hoogte van de KvK-bijdrage in verhouding tot wat je ervoor krijgt

 

Naar mijn gevoel begon TS dit topic met het eerste punt en ik vroeg me af waar nu precies de pijn zit. Dus stel dat alles gewoon blijft zoals het is, maar je krijgt daar als ondernemer niet meer jaarlijks (individueel) een rekening voor, is het probleem voor TS dan opgelost?

Link naar reactie
  • 0

Stel dat de KvK dezelfde activiteiten zou ontplooien als nu, maar dan niet gefinancieerd op basis van een jaarlijkse contributie, maar betaald door de Rijksoverheid (uit de belastinggelden), zou je daar dan nog steeds moeite mee hebben?

Wat bedoel je met ontplooien? Ik bedoel dan welke activiteiten?

Volgens mij lopen in dit draadje een aantal vragen door elkaar heen:

- waarom moet je jaarlijks een bijdrage betalen als je geen gebruik maakt van de diensten van de KvK

- zijn alle activiteiten van de KvK zinvol

- moeten alle activiteiten van de KvK wel door de KvK worden uitgevoerd

- zijn sommige activiteiten van de KvK geen oneerlijke concurrentie met commerciële partijen

- staat de hoogte van de KvK-bijdrage in verhouding tot wat je ervoor krijgt

 

Naar mijn gevoel begon TS dit topic met het eerste punt en ik vroeg me af waar nu precies de pijn zit. Dus stel dat alles gewoon blijft zoals het is, maar je krijgt daar als ondernemer niet meer jaarlijks (individueel) een rekening voor, is het probleem voor TS dan opgelost?

 

Hier is 1 antwoord op te geven, splitsen die diensten! Het lijkt bijna koppelverkoop en het ergst blijft de dubbele pet!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

misschien een soort van gradaties in de abonnementen van kvk instellen.

 

basis 10 euro per jaar voor enkel registratie gegevens

 

Extra large: 250 euro per jaar met uitgebreid advies

 

en van alles wat daar tussenin zit

 

Als je beperkt abonnement hebt en je wil toch andere diensten kan je dat tegen bepaalde meerprijs alsnog krijgen (dat moet natuurlijk wel weer in verhouding staan).

Link naar reactie
  • 0

Er zijn al gradaties, maar dat is meer op bedrijfsvorm

 

@John

Ik denk dat de vragen niet los van elkaar te zien zijn. Vraag 1 komt ter sprake als gevolg van de rest van de vragen. Ofwel: Men heeft het idee te betalen voor een niet-transparante organisatie met een niet-zichtbare meerwaarde

 

Frans

 

PS. iemand het complete jaarverslag van de KvK's al gevonden? Zie prijsvraagje 2 3 pagina's terug

Link naar reactie
  • 0

misschien een soort van gradaties in de abonnementen van kvk instellen.

 

basis 10 euro per jaar voor enkel registratie gegevens

 

Extra large: 250 euro per jaar met uitgebreid advies

 

en van alles wat daar tussenin zit

 

Als je beperkt abonnement hebt en je wil toch andere diensten kan je dat tegen bepaalde meerprijs alsnog krijgen (dat moet natuurlijk wel weer in verhouding staan).

 

Als we dan toch in gradaties gaan werken, dan zou ik meer denken aan ook te graderen in ondernemers die op lokaal niveau opereren, nationaal niveau en internationaal niveau.

 

Ik zie namelijk als lokale ondernemer nog niet in wat de KvK concreet voor mij doet.

 

Daarnaast zie ik het wel zitten om eerlijker te verdelen; dus voor diensten die de KvK aanbiedt die ook regulier in de markt zitten, je een duurder abonnement kunt aankopen, die op marktprijs aangeboden word. (Nu weet ik niet wat marktprijs voor diensten zijn, maar dat weten anderen beter dan ik.)

Link naar reactie
  • 0

Wel, iemand moet die zooi betalen. De KvK heeft best wel een belangrijke functie zoals het bijhouden van het handelsregister. En om nog meer zout in de wonde te gooien: de contributie voor een eenmanszaak in mijn regio is € 44,72 per JAAR.

 

Registratie handelsregister:   € 13,32

Voorlichting en informeren:   € 14,24

Bijdrage stimuleren regio: Oost Nederland   € 14,96

Ser opslag    € 2,20

 

tezamen dus € 44,72 Nou niet om je er heeel erg druk over te maken.

 

En Frans, de KvK regio Gelderland heeft een financieel verslag bijgevoegd. Dit is inderdaad niet het geval bij elke regio.

Link naar reactie
  • 0

Wel, iemand moet die zooi betalen. De KvK heeft best wel een belangrijke functie zoals het bijhouden van het handelsregister. En om nog meer zout in de wonde te gooien: de contributie voor een eenmanszaak in mijn regio is € 44,72 per JAAR.

 

Registratie handelsregister:   € 13,32

Voorlichting en informeren:   € 14,24

Bijdrage stimuleren regio: Oost Nederland   € 14,96

Ser opslag    € 2,20

 

tezamen dus € 44,72 Nou niet om je er heeel erg druk over te maken.

 

En Frans, de KvK regio Gelderland heeft een financieel verslag bijgevoegd. Dit is inderdaad niet het geval bij elke regio.

 

Helemaal mee eens, iemand moet het betalen en daar ben ik voor (zie mijn eerder posts) en dat het zooi is dat is helaas soms wel zo maar ja. Nogmaals die dubbele petten functies dat klopt niet.

 

Overigens betaal ik in Amsterdam ruim 121 euro per vennootschap en maak ik verder geen gebruik van de KvK diensten puur om reden van 1) heb niet de juiste ervaring met de kwaliteit van de dienstverlening 2) ik ben van mening dat het aanbod van (veel) de diensten voor marktpartijen zou moeten zijn 2) mijn ervaring met andere instanties waarvoor ik graag betaal of energie terug geef beter is (Fenedex, EVD, en ja zelfs de Belastingdienst is beter!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Voor mij is en blijft het opheffen van de KvK geen optie. Dat was ook niet de oorspronkelijke vraagstelling van dit topic. Optimaliseren van die organisatie en kostenbesparing is natuurlijk wel een optie. Maar zoals ik al eerder schreef, de kosten van de jaarfee zijn vergelijkbaar met de weekkosten van de kantine van een eenmanszaak. Dus op basis van de kosten zie ik geen enkele discussie. De KvK zou wel nieuwe taken op zich moeten nemen, om ook lokaal en regionaal werkende ondernemers betere service te verlenen.

Link naar reactie
  • 0

Voor mij is en blijft het opheffen van de KvK geen optie. Dat was ook niet de oorspronkelijke vraagstelling van dit topic. Optimaliseren van die organisatie en kostenbesparing is natuurlijk wel een optie. Maar zoals ik al eerder schreef, de kosten van de jaarfee zijn vergelijkbaar met de weekkosten van de kantine van een eenmanszaak. Dus op basis van de kosten zie ik geen enkele discussie. De KvK zou wel nieuwe taken op zich moeten nemen, om ook lokaal en regionaal werkende ondernemers betere service te verlenen.

 

- De kosten kunnen omlaag, zeker als dit soort handelingen geïntegreerd worden bij bv een Rechtbank of Belastingdienst

- Zeker geen nieuwe taken, als ze al taken zouden -moeten- vervullen dan minder....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
om ook lokaal en regionaal werkende ondernemers betere service te verlenen.

 

Ga je hierbij niet voorbij aan de huidige taakverdeling die er met lagere overheden en andere verbanden zoals winkeliers- of ondernemingsverenigingen is? Ondernemersloketten zijn bijvoorbeeld ook in bijna iedere gemeente te vinden.

 

Of organisatiekosten voor de KvK of iedere andere organisatie die vergelijkbare taken uitvoert omlaag kunnen en daarmee kosten voor ondernemers omlaag kunnen, betwijfel ik. Zie bijvoorbeeld de kosten van een gemeentelijk uittreksel uit het bevolkingsregister en Kamer van Koophandel. Dat is beide tientjes werk.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat hier in mijn woonplaats veel ondernemers geen hoge pet ophebben over de samenwerking met de gemeente. Dat gaat hun allemaal veel te stroef en wordt vanuit de gemeente nogal eenzijdig benaderd. Daar zouden landelijke richtlijnen voor kunnen worden gemaakt, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en de KvK zou daar een belangrijke sturende rol in kunnen vervullen.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat hier in mijn woonplaats veel ondernemers geen hoge pet ophebben over de samenwerking met de gemeente. Dat gaat hun allemaal veel te stroef en wordt vanuit de gemeente nogal eenzijdig benaderd. Daar zouden landelijke richtlijnen voor kunnen worden gemaakt, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en de KvK zou daar een belangrijke sturende rol in kunnen vervullen.

 

He he! je hebt hem nu bijna! We komen er wel !!! Als een gemeente goed voor ondernemers is gaan ondernemers zich daar vestigen en alle gemeentes hebben een EZ dus maakt dit een KvK overbodig want de gemeente en de ondernemer hebben beiden een gelijk belang en de tijd dat er KvK tussen moest zitten is echt voorbij!

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Ouwe soldaten zijn niet gewend om snel in nieuwe procedures te schakelen.......

 

Natuurlijk kun je op die manier de KvK elimineren. Maar als je dat doet, moet je wel meteen betere zaken voor ondernemers invoeren, zodat die zich in alle gevallen meer serieus genomen voelen. Dat is iets dat hier op lokaal niveau echt speelt. Verder heb ik er echt geen verstand van want ik heb alleen met de KvK van doen gehad voor export en import. Dat zou dan de EVD op zich moeten nemen, maar ook dan zouden er verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Het moet ook dan geen blind paard worden dat maar blijft doorrennen, omdat dat ooit zo is ingefluisterd. Aanpassen aan tijd en nieuwe trends is overigens voor elke organisatie een moeilijkheid. Neem de gemeenten en provincies maar eens onder de loep.

Link naar reactie
  • 0

Boeiend hoe snel deze discussie tot 7 pagina's komt. Hoe komt het eigenlijk dat er zulke grote regionale verschillen zijn qua kosten of lijkt dat alleen maar zo omdat de een een éénpitter is en de ander (Iwan) meerdere vennootschappen heeft, die allemaal apart moeten afrekenen.

 

Opvallend is dat vertegenwoordigers van KvK ofwel dit draadje goed volgen danwel wat op Twitter gebeurt... had voldaan aan het verzoek om via Twitter een oproep te plaatsen tot betaalstaking voor KVK en de link erbij gezet, precies zoals Annedien dat had aangegeven... nog geen half uur later word ik gevolgd door een KvK-actieveling Theo van de Velde ... en heb uit nieuwsgierigheid zijn account ook maar even opgezocht.

 

Je kan dus niet zeggen dat KvK 'niets' doen.. misschien doen we wel niet genoeg ons best om gebruik te maken van voorzieningen die WEL gratis zijn?

 

Wel kwalijk vind ik dat de KvK kennelijk goud geld verdient aan het doorverkopen van adresbestanden.. op zijn minst zouden ze kunen vragen of dat mag bij inschrijving en.. dat geld volledig verantwoorden in jaarverslagen. Zoals gezegd doen sommige provinciale KvK's dat dus wel goed!

Link naar reactie
  • 0

Dat zou zeker een goed idee zijn: van (semi-)overheidsinstellingen kom je helaas niet snel zo niet onmogelijk af als ze eenmaal ontstaan zijn.. dan kan je maar beter er gebruik van maken ook en trachten deze de goed kant op te sturen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee dat de KvK ook eens een enquête houdt over de behoeften van de ondernemingen en ondernemers. Dan kan er best een berg bruikbare informatie opduiken.

 

Daar hebben ze in 150 jaar en met een budget van 200 miljoen euro per jaar vast nog nooit aan gedacht. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.