• 0

Bestemmingsplan???

Hoi iedereen,

 

Ik heb een aantal ruimtes op het oog waar ik een combinatie winkel/praktijk wil gaan beginnen. Het is in het centrum van een dorp en het betreffen dus allemaal panden die voorheen een winkelfunctie hadden.

 

Om eerlijk te zijn heb ik me nog niet echt verdiept in het hoe en wat van bestemmingsplannen. Dus ik weet eigenlijk niet echt veel af van wat een bestemmingsplan is. Ja, ik weet dat je niet allerlei activiteiten in een centrum mag uitoefenen en dat er om die reden bestemmingsplannen bestaan. Dat je geen autogarage begint naast de kruidvat is natuurlijk heel logisch ;-)

 

De reden dat ik het forum als eerste op zoek is omdat ik van verschillende makelaars tegenstrijdige adviezen heb gekregen. Eerst had ik een pand op het oog dat aangeboden werd geschikt te zijn als winkel/kantoor/praktijk functie. Maar daar waren anderen helaas eerder mee bezig dan ik, dus dat ging helaas aan mijn neus voorbij. Nu ben ik onlangs naar twee andere ruimtes gaan kijken. De ene makelaar (een registermakelaar) was er meteen heel zeker van dat het niet nodig was om bij de gemeente naar het bestemmingsplan te vragen aangezien er sowieso een winkelfunctie in zou worden opgenomen. Bij de andere ruimte vertelde een andere makelaar me dat je bij de gemeente beter niet naar het bestemmingsplan kunt vragen omdat ze toch alles afkeuren. Ze zouden graag van hun positie gebruik willen maken en deze makelaar vertelde me dat bij de gemeente vaak vragende kinderen worden overgeslagen. De woordkeuze vond ik van deze makelaar niet echt deskundig. Toen ik hem dus vroeg of hij het dus verstandiger vond dat bij de gemeente geen navraag zou worden gedaan over het bestemmingsplan en of daar geen risico's aan verbonden waren vertelde hij me dat het natuurlijk wel een risico vormt, maar zolang je huurt en geen pand koopt dat risico wel klein was. Toch vraag ik me af of hij daar wel gelijk in heeft want tenslotte heb je ook met een huurcontract van 5 jaar te maken. Om een lang verhaal kort te maken heb ik dus van verschillende makelaars een ander verhaal gehoord mbt. bestemmingsplan. En ik wil eigenlijk wel weten wie er gelijk heeft.

 

Aangezien ik echt niets weet over de overheidszaken en bestemmingsplannen vraag ik me af of er aparte bestemmingsplannen voor praktijk, kantoor en winkelfunctie bestaan of dat dit samen onder eenzelfde bestemmingsplan valt? In het pand wat ik als eerste op het oog had konden namelijk alle drie de activiteiten beoefend worden.

 

EDIT: Ik heb nog even na zitten denken. Zou het niet een optie zijn om een open vraag bij de gemeente te stellen en te vragen wat het bestemmingsplan van het pand is en te vragen wat er wel en niet beoefend mag worden? En is het bestemmingsplan niet eerder om onderscheid te maken tussen agrarisch, industrieel, woon, recreatie, natuur en winkelgebied? Of is het bestemmingsplan en ruimtelijke ordening nog fijner en nauwgezetter afgesteld per pand? Een horecagelegenheid mag je immers ook niet in elk pand beginnen.

 

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

 

Groetjes Marly

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

EDIT: Ik heb nog even na zitten denken. Zou het niet een optie zijn om een open vraag bij de gemeente te stellen en te vragen wat het bestemmingsplan van het pand is en te vragen wat er wel en niet beoefend mag worden?

Precies.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.