• 0

Vragen mbt aandeelhouderschap BV

Goedemorgen allemaal,

 

Mijn naam is Tim, ik ben nieuw op dit forum en ik heb een aantal fiscale/juridische vragen. Ik hoop dat ik de vragen in de juiste sectie van dit forum plaats. Ik zal eerst even kort de situatie toelichten.

 

De situatie:

Ik mag 5% van de aandelen kopen voor (waarschijnlijk) €6.250 bij het bedrijf waar ik sinds september 2010 fulltime werkzaam ben.

 

Mijn vragen:

- Ik kan deze aandelen privé aanhouden maar ook zakelijk (door een BV op te richten), wat zijn de consequenties van beide keuzes?

- Is het ook mogelijk om de aandelen eerst in privé aan te houden en later (zeg over 1 a 2 jaar) als nog in een BV onder te brengen? Zo ja, wat zijn dan de consequenties?

- Bij 5% word ik een Aanmerkelijk Belanghouder, ik kan er ook voor kiezen om 4,9% van de aandelen te kopen. Wat is belastingtechnisch interessanter? En zijn er nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden?

- Hoe zit het met de aansprakelijkheid? Ben ik aansprakelijk tot aan mijn inleg van €6.250 of kan ik ook privé aansprakelijk gesteld worden?

- Ik las op de website van de belastingdienst iets over een gebruikelijkloonregeling voor werknemers met een Aanmerkelijk Belang. Dit zou minimaal €41.000 moeten zijn, maar ik zit rond de €30.000. Hoe zit dit precies?

- Heeft het verder nog gevolgen voor mij of mijn werkgever als ik een Aanmerkelijk Belang verkrijg?

 

Aanvullende informatie:

Ik ben 24 jaar oud en ik wil dit jaar met mijn vriendin gaan samenwonen (koopwoning). Om die reden zou ik persoonlijk liever nog geen BV willen oprichten, aangezien dit gepaard gaat met verschillende kosten en mijn spaargeld wil ik op dit moment liever in een woning stoppen. Echter wil ik deze optie (oprichten van een BV) niet per definitie uitsluiten, indien het belastingtechnisch interessant is dan zal ik toch een overweging moeten maken.

 

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden of mij in de juiste richting kan wijzen.

Indien er aanvullende informatie nodig is om de vragen te beantwoorden dan hoor ik dat graag.

Alvast heel erg bedankt!

 

Groeten,

 

Tim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Tim,

 

Een BV oprichten om een aandelenbelang t.w.v. € 6.250 te houden. lijkt me nogal overkill. In een BV moet je tenminste € 18k aan kapitaal storten, dus dan kom je nog € 12.750 te kort. Daarnaast heb je ook nog notariskosten e.d. en jaarlijks terugkerende kosten zoals publicatieplicht en aangifte vennootschapsbelasting.

 

Op een later tijdstip kun je de aandelen alsnog inbrengen in een BV, maar bij een belang van 5% of meer, ben je dan wel aanmerkelijk belangheffing verschuldigd. Stel dat de aandelen over 5 jaar € 10k waard zijn, dan betaal je 25% over € 3.750.

 

Als je belang minder dan 5% is, ontloop je de aanmerkelijk belangheffing en moet je de aandelen aangeven in box 3. Je hebt dan ook niets te maken met gebruikelijk loon perikelen. Ik zou dus gaan voor een belang van minder dan 5%, zeker als je vrijstelling in box 3 nog niet is "volgelopen".

 

Je aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag van de aandelen. Als je werkgever failliet gaat, ga je dus voor € 6.250 het schip in.

 

Zelf ben ik geen fan van dit soort "beloningsregelingen" en zou eerder opteren voor een bonus- en/of winstdelingsregeling. Gewoon boter bij de vis. Bij aandelen moet je eerst fors investeren en maar afwachten of het wat wordt. Bovendien heb je met een belang van 5% 0,0 invloed in de toko. Ook ben ik van mening dat je dienstverband wel erg kort loopt, om nu al te participeren.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil (voor de IB) tussen 5% en 4,9% is box 3 vs box 2. In box 3 betaal je jaarlijks 1,2% belasting over de waarde van de aandelen, in box 2 betaal je 25% over de werkelijke opbrengsten (inclusief evt. verkoopwinst). Wat voordeliger is, is dus afhankelijk van het rendement.

 

Voor de werknemersverzekeringen blijf je in beide gevallen werknemer en dus verplicht verzekerd.

 

DGA-loon is bij 5% wel van toepassing, maar als je werkzaamheden niet veranderen, dan zal het niet zo'n probleem zijn om de belastingdienst ervan te overtuigen dat je huidige salaris marktconform is. Een discussie daarover is echter nooit uit te sluiten.

 

Vanaf 5% doet zich tevens de vraag voor of het verstandig is om een holdingconstructie op te zetten. Dat is afhankelijk van diverse factoren, zoals wat is de verwachte opbrengst, wat ga je met het dividend doen, etc. Je kunt het ook na een paar jaar doen, maar dan moet je wel rekening houden met afrekening (25%) over de waardestijging. De grote vraag is dan hoe hard dat zal gaan bij een investering van ruim 6k. De holding voorkomt belastingheffing niet, maar stelt deze uit tot het moment dat je het geld naar privé haalt. Het rentevoordeel moet dan opwegen tegen de kosten van de holding. Dan moet het rendement wel heel fors zijn. Dat zou natuurlijk zomaar kunnen, maar dan moet je wel de kip met gouden eieren te pakken hebben.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Je uitleg is helder :) ik heb toch nog twee vragen:

 

1. Als ik er voor kies om 4,9% van de aandelen te kopen in privé en ik wil deze in een later stadium als nog onderbrengen in een BV, betaal ik dan ook 25% over het verschil tussen de aankoopprijs en de huidige prijs op dat moment?

 

2. Heeft het hebben van een AB geen voordelen?

 

Ik ben mij bewust van de ongebruikelijke situatie waarin ik zit. Net afgestudeerd, ongeveer een half jaar in dienst en nu al participeren lijkt wellicht wat snel allemaal. Maar dit bedrijf heeft veel potentie denk ik, de aandelen zouden over een aantal jaren vele malen meer waard moeten zijn (als alles gaat zoals het zou moeten gaan). €6.250 is veel geld (althans voor mij), maar ik ben bereid om dit te riskeren, immers zonder risico geen rendement.

 

Nogmaals heel erg bedankt!

 

Tim

Link naar reactie
  • 0

Je hoopt dat aandelen meer waard worden maar je hebt geen zeggenschap. Dat is een aparte categorie omdat die BV dus net zo goed niets waard kan worden. Bijvoorbeeld door alle winsten uit te wisselen met andere BV's, management fees op te hogen etcetera.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste djluc,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Dus dat zou betekenen dat als de werkgever kwaad wil hij/zij er voor kan zorgen dat mijn aandelen niks meer waard worden?

Dat is uiteraard niet wenselijk, maar ik heb een goede verstandhouding met mijn werkgever, dus ik vertrouw erop dat ik niet in een dergelijke situatie beland.

 

Tim

Link naar reactie
  • 0

Hij kan inderdaad besluiten nemen die niet gunstig zijn voor jou. Uiteraard is dat niet gebruikelijk maar wel iets om rekening mee te houden. Ik zou een professional om advies vragen in deze kwestie. Je weet niet wat er allemaal kan gebeuren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.