Jump to content
pattygolsteijn

Hoe lang moet ik urenadministratie bijhouden?

Recommended Posts

Vorig jaar heb ik mijn eenmanszaak gestart en ben ruim voorbij gegaan aan het urencriterium van 1225 en dat gaat ook dit jaar gebeuren. Het urencriterium is van belang voor de startersaftrek e.d. Op de site van de Belastingdienst lees ik hierover dat je recht hebt op o.a. de startersaftrek tot 2 keer toe. Betekent dit dat ik na 2 jaar geen urenadministratie meer bij hoef te houden? (tenzij dat voor mezelf nodig is uiteraard, maar dat is steeds minder het geval)

Oftewel: is de urenadministratie alleen van belang voor starters of ook daarna?

Dag Patty

De urengrens van 1.225 is ook nodig voor de zelfstandigenaftrek, dus ja, die moet je bij blijven houden.

Overigens heb je maximaal 3 maal recht op de startersaftrek.

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Heeft er overigens iemand ervaring met het controleren van urenadministratie (goed bijgehouden of achteraf opgesteld) door de belastingdienst? En zo ja, wat voor ervaringen allemaal? Vaak lees je alleen negatieve berichten, vandaar deze vraag.

Ik heb er goede ervaring mee, maar dat is wel een aantal jaar terug toen ik nog parttime ondernemer was.

Ik had mijn uren redelijk goed bijgehouden maar had alleen "bewijs" van ongeveer 950 uur. Daarbij wel vermeld dat er veel uren zitten in voorbereiding en afwerking van een aantal zaken. Verder uiteraard administratie, etc.

Hebben ze toen geen probleem van gemaakt.

Beste Dotje,

Volgens mij had je al een eigen topic waarin je om ervaringen met controles op urenadministratie hebt gevraagd.

Het is dan ook niet de bedoeling om nagenoeg dezelfde vraag nogmaals ergens anders te gaan stellen of oude topics als kapstok te gebruiken voor nagenoeg dezelfde vraag in een ander jasje..

om die reden sluit ik deze vraag. Als je nog onduidelijkheden hebt over dit onderwerp dan kun je verdere vragen stellen in je eigen topic

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Bring your business plan to a higher level!

On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

Growing together with other entrepreneurs

✓     Ask your entrepreneur questions

✓     Share your answers

✓     Low profile

✓     Transparant

✓     At your convenience

✓     Always based on relevance, substance and expertise

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

More information   I accept