• 0

ZZP naast full time baan (startersaftrek)

Hallo,

 

Ik loop al een tijdje met het volgende 'probleem' rond. Ik zal mijn situatie even schetsen:

 

Ik ben sinds vorig jaar voor me zelf begonnen met het bouwen van websites, webshops, zoekmachine optimalisatie en webapplicaties. Dit doe ik momenteel naast mijn full time baan als systeembeheerder. Ik werk hier 36 uur (4 dagen 9 uur) per week en werk gemiddeld zo'n 20 uur per week voor mezelf.

 

Nu hoorde ik vorig jaar van een collega dat ik in aanmerking kan komen voor de startersaftrek. Helaas ben ik vorig jaar in juli begonnen waardoor dit uiteraard niet meer te halen viel. Ik hou nu Vanaf januari alle uren die ik maak gedetailleerd bij en maak momenteel meer dan 100 uur per maand waardoor ik het quotum van 1225 uur aan het einde van het jaar zou kunnen halen.

 

Nu heb ik een paar weken terug een belastingadviseur langs gehad om alle zaken op orde te stellen en hem de vraag gesteld of ik ook in aanmerking zou komen voor de startersaftrek. Hij vertelde me dat dat niet kon omdat minimaal de helft van mijn inkomen uit mijn eigen bedrijf moest komen!

 

Volgens mij klopt dit niet en geldt die regel niet voor starters. Ik heb dit dan ook nergens op het forum of websites van de belastingdienst terug kunnen vinden.Volgens mij maakt het dan ook niet uit als ik bijvoorbeeld € 6000,- als ZZP-er binnen haal in een jaar en € 35.000,- met mijn full time baan??

 

Kan iemand mij vertellen of ik wel of niet in aanmerking zou kunnen komen voor de startersaftrek als ik aan de volgende zaken voldoe? En kan ik hier dan nog 3 jaar gebruik van maken of nu nog 2 jaar?

- U bent zelfstandig ondernemer [JA]

- U haalt aan het einde van het jaar het uren quotum van 1225 uur [JA]

- U was op 1 januari 2011 nog geen 65 [JA]

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Token,

 

Voor startende ondernemers geldt de grotendeels-eis doorgaans niet. Zie hieronder:

 

Artikel 3.6. Begrip urencriterium

1.In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder urencriterium : het gedurende het kalenderjaar besteden van ten minste 1225 uren aan werkzaamheden voor een of meer ondernemingen waaruit de belastingplichtige als ondernemer winst geniet, indien:

a. de tijd die in totaal wordt besteed aan die ondernemingen en het verrichten van werkzaamheden in de zin van de afdelingen 3.3 en 3.4, grotendeels wordt besteed aan die ondernemingen of

b. de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was.

 

Ben nu wel benieuwd naar de kwalificaties van de belastingadviseur die je geraadpleegd hebt. Dit hoort toch parate kennis te zijn voor een belastingadviseur.

 

(NB Het gaat ook niet om de hoogte van het inkomen, maar de tijd die je aan beide activiteiten besteed, dus ook daar zat je adviseur fout.)

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Token,

 

Die belastingadviseur moet zich stil in een hoekje gaan staan schamen.. dat 50% criterium bestaat inderdaad maar geld niet voor starters.

 

Op de site van de belastingdienst staat het alsvolgt vermeld

 

Voorwaarden urencriterium

U voldoet meestal aan het urencriterium als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

* U besteedt als ondernemer 1.225 uren aan het feitelijk drijven van uw onderneming(en)

Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.

 

*U besteedt meer dan 50% van de tijd die u werkte aan uw onderneming(en)

Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde van 50%.

 

en je kunt 3 jaar startersaftrek krijgen in de eerste 5 jaar van je ondernemerschap, dus je kunt nog 3x gebruik maken van de startersaftrek.

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat meende ik ook inderdaad overal te lezen maar dacht dat een belastingadviseur hiervan toch op de hoogte van moest zijn! Zal hem binnenkort eens aan de tand voelen!

 

Bedankt voor de snelle reacties..

Link naar reactie
  • 0

Beste Token,

 

Het enige waar de fiscus wel op let is dat je kunt aantonen dat je 1.225 uur aan je onderneming hebt besteed, vooral als je daarnaast een fulltime baan hebt. Dus zorg dat je die gegevens goed bijhoudt, de bewijslast ligt namelijk bij de ondernemer. De 1.225 moeten in het kalenderjaar gemaakt zijn, waarbij het niet uitmaakt of je nu 12 maanden of 3 maanden een onderneming hebt.

Zoals eerder al terecht gezegd, komt pas nadat je de "drie startersjaren" hebt gehad het inkomensverhaal om de hoek kijken.

Succes met je onderneming,

Fred

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.