• 0

Bedrijfspand huren, hoe onderhandelen?

Beste allemaal,

 

Wij zijn met onze webwinkel nu echt uit ons huis aan het groeien, en zoeken dus een bedrijfsruimte. Prachtig pand gevonden na een weekje zoeken! Een blok van bedrijfsruimtes, 144m2 voor een prijs van 1425 ex BTW per maand. Helemaal af, alles zit erin, alleen inrichten en klaar.

 

Het is voor ons iets te groot, we hebben maar zo'n 90-100m2 nodig, maar dit is een prachtig pand en geschikt voor groei, en we willen deze gewoon. Maar nu, we willen onderhandelen over de huurprijs. Een contract voor 2 jaar is bespreekbaar, maar net als een koopwoning is een prijs natuurlijk alleen een vraagprijs. In het blok van 12 bedrijfsruimtes (in 2010 gebouwd) zijn nog zo'n 5 panden helemaal leeg en zelfs nooit gebruikt. In tijden van crisis, lijkt het me dat we wel wat kunnen onderhandelen. Het is een redelijke zichtlocatie in Utrecht, maar zichtlocatie is als webwinkel niet zo heel erg boeiend. Wel een heel representatieve ruimte, waar we met trots klanten kunnen ontvangen. We hebben ook bij gribus tentjes gekeken, waar ik geen klant durf te laten komen... tegen de helft van de huurprijs en waar we niet graag de hele dag willen werken. Geen optie, wat ons betreft.

 

Wij zijn echter van die sukkels die dat niet echt kunnen, maar wel willen leren. We hebben het nooit gedaan, gaan altijd schaapachtig akkoord met gevraagde prijzen, maar ondernemer ben je niet zomaar en ik vind dat we dat ook moeten kunnen, onderhandelen.

 

Nu de vraag: Wat zouden we in godsnaam kunnen eisen? We denken aan 2 maanden huurvrije periode per jaar, dat we daar al een mega catch hebben. Om eerlijk te zijn, voor 1 maand huurvrij zouden we ook al een gat in de lucht springen. Maar toch willen we graag het gevoel hebben dat we mooi onderhandeld hebben, en eruit hebben kunnen halen wat erin zat. Wie o wie kan ons tippen wat een mooie inzet zou zijn vandaag de dag om over te onderhandelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik zou gaan voor een uiteindelijke huurprijs tussen de 1100,- en 1200,- euro in de maand. Dit is denk ik wel een reele prijs voor een pand van dat formaat. Echter moet je de onderhandelingen lager inzetten. Ik zou beginnen bij een bedrag genoemd in bovenstaande reactie. In de onderhandelingen moet je natuurlijk niet laten merken dat jullie je al helemaal hebben verkocht aan het pand. De verhuurder zal dit gaan merken en minder in prijs gaan zakken omdat hij weet dat jullie het toch wel doen. Ik denk altijd maar zo niet geschoten is altijd mis. Als hij het bedrag helemaal niet accepteerd kun je later na overleg altijd nog meer betalen. Zeer zeker niet akkoord gaan zonder te onderhandelen!

 

Gr en succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

Beste Liedje,

 

Huurvrije periode is al door jou genoemd, in deze tijd kan afhankelijk van de contractduur daar best ruimte in zijn. Verhuurders zijn daarnaast in deze tijd doorgaans erg gevoelig voor een betrouwbare huurder.

 

Ook is het wellicht het proberen waard om de eigenaar van het pand te vragen om (deels) mee te betalen voor de inrichting voor zover dit een waarde heeft en niet te huurder specifiek is (of goede regeling treffen voor vergoeding van een deel van de inrichtingskosten na opzegging van de huur, mocht dit over enkele jaren gaan spelen).

 

Veel succes met de onderhandeling!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Liedje,

 

Naast de lagere huurprijs heb je hiernaast zo'n 50m2 ongebruikte ruimte.

Kun je deze ruimte niet ter beschikking stellen ten dienste van je interne bedrijfsvoering ?

 

Bijv. een ZZP boekhouder of zo die kantoorruimte zoekt

Kun je misschien wederzijds factureren of verrekenen met zijn factuur.

% huur tegen administratieve diensten, beperkt ook je huurkosten.

Natuurlijk ter beschikking stellen zolang je van zijn diensten gebruik maakt.

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

beste Liedje,

 

Al het voorgaande zou ik proberen, maar je kunt natuurlijk ook proberen te onderhandelen op krediettermijn, 2 maanden ipv 1 maand. Je kunt onderhandelen op servicekosten inclusief of exclusief huidige huurprijs. Eventuele borg die wegvalt of verdeeld wordt over de huurmaanden ipv in een keer betalen.

 

Ik zou kijken hoe jij je cashflow het gezondst kunt houden. Immers, cash=king!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.