• 0

Overtollig geld in BV

De zaken gaan goed en nu is er overtollig geld in de BV waar ik eigenaar van ben en ook als enige op de loonlijst sta. Nu wil ik dit zo goedkoop mogelijk naar prive halen, dan wel de belastingdruk verleggen naar de toekomst. Ik kom uit op 3 manieren die ik echter niet zo aantrekkelijk vind:

 

- salaris verhogen dat wordt belast met 42%

- uitkeren aan prive als dividend tegen 45%

- uitkeren aan prive als bonus tegen bijzonder tarief van 52%

 

Zijn er nog andere manieren die me meer voordeel opleveren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bonus wordt uiteindelijk hetzelfde belast als salarisverhoging. Dus als je met salaris in het 42%-tarief valt, valt je bonus daar ook in.

 

Hoe kom je aan dividend tegen 45%? Tel je het Vpb-tarief van 20% over de eerste 200k op bij het AB-tarief van 25%? Dan moet je er even rekening mee houden dat je van de 100 bruto-winst maar 80 aan dividend kunt betalen - de rest gaat immers als vennootschapsbelasting naar de fiscus. Over die 80 betaal je 25% = 20 aan IB. Samen dus 40 en geen 45.

 

Je zou ook nog kunnen overwegen om te lenen van de BV, bijvoorbeeld voor de eigen woning. Maar alles staat of valt met hoe het financiele plaatje er exact uit ziet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik had inderdaad 10% + 15% +20% vpb gerekend, goed om te weten dat is daar dus een beetje fout zat :)

 

Ik heb een koophuis dus hoe zou zijn lening aan prive vanuit BV er dan uit te komen te zien? Moet ik dan denken aan gedeeltelijke aflossing?

Link naar reactie
  • 1

Als je nu een hypotheek bij de bank hebt lopen, zou je kunnen overwegen die over te sluiten bij je eigen BV. Dan betaal je niet meer aan de bank, maar aan je eigen BV. Maar wat de beste optie is, is op afstand niet te bepalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Pensioen in eigen beheer is ook een mogelijkheid, maar daarbij zit je wel aan strikte regels voor wat betreft de hoogte van de voorziening (en je kunt niet op ieder moment beslissen er toch maar iets anders mee te doen, om maar eens wat te noemen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je nu een hypotheek bij de bank hebt lopen, zou je kunnen overwegen die over te sluiten bij je eigen BV. Dan betaal je niet meer aan de bank, maar aan je eigen BV. Maar wat de beste optie is, is op afstand niet te bepalen.

 

interessante optie :)

daarin lijken me erg veel factoren mee te spelen...

zou hier een rekenmodel voor bestaan?

Link naar reactie
  • 1

Er van uitgaande dat je met een investering mogelijk meer rendement maakt (ook meer risico loopt) dan met geld op de bank zou je kunnen overwegen het geld te investeren in een nieuw/ander bedrijf door aandeelhouder te worden. Dit kun je belastingvrij doen.

Link naar reactie
  • 0

De VPB moet je gewoon betalen over je nettowinst. De vraag is wat je er daarna mee gaat doen, hoe haal je het daarna zo gunstig mogelijk uit je BV. Als je bereid bent risico te lopen, kun je investeren in een nieuw bedrijf of nieuwe activiteiten omdat het eigenlijk zo zou moeten zijn dat dit meer oplevert dan wanneer je het nr prive haalt. Maar het is geen antwoord op je vraag want jij wilt het graag nr prive halen, het was meer ter overweging.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.