• 0

Participatie werknemer: financieringsmogelijkheden

Hallo,

 

tzt lijkt het me waardevol om bepaalde werknemers participatiemogelijkheden te bieden in de BV. Nu vraag ik me af hoe doorgaans de financiering tbv de medewerkers kan worden geregeld. Bieden banken de medewerkers mogelijkheden en gaat dat met hypothecair of de aandelen bv als onderpand? En tegen welke rentes (marktgemiddelden danwel ranges).

 

o ja ben ook benieuwd naar wat banken veelal rekenen als rentepercentage (marktgemiddelden danwel ranges) voor bedrijfsfinancieringen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je dat tzt van plan bent, dan lijkt dát me een mooi moment om te gaan onderzoeken of je dit inderdaad wilt, of dat je liever een ander beloningsinstrument gebruikt in plaats van een stuk van je bedrijf over te dragen. Banken zijn niet zo heel erg happig om dit te financieren, maar ook dat kan volgend jaar wel heel anders zijn.

 

Je vraagstelling is (lijkt) wel heel erg breed en weinig specifiek - dat helpt niet echt om een antwoord te krijgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ronaldinho,

 

weet verder iemand nog of wat banken veelal rekenen als rentepercentage (marktgemiddelden danwel ranges) voor bedrijfsfinancieringen? en heeft iemand een voorbeeld voor een participatieovereenkomst tbv werknemersparticipatie?

 

Link naar reactie
  • 1

Bij ons is (in a nutshell) de volgende constructie overeengekomen (niet dé oplossing, maar een mogelijke richting afhankelijk van diverse mitsen en maren):

 

- Het benodigde bedrag wordt geleend van de huidige eigenaar van de aandelen.

- De schuld incl. rente wordt over periode x afbetaald vanuit de te ondervangen dividenden.

- Werknemer heeft een rekening courant bij de BV van waaruit betalingen aan schuldeiser wordt voldaan en de dividendgelden worden ontvangen

- Indien dividend lager is dan noodzakelijk voor afbetaling ontstaat een RC schuld van werknemer aan BV waarover rente geheven wordt

- Indien dividend hoger is dan noodzakelijk voor afbetaling kan gekozen worden voor versnelde afbetaling of ontvangt werknemer een rentevergoeding over het positieve RC-saldo

 

Laat je voor consequenties (o.a. aanmerking als verkapte beloning e.d., gevolgen voor de solvabiliteit van de onderneming als het slecht gaat met de BV, voorwaarden en dergelijke) goed voorlichten

Link naar reactie
  • 0

Geweldig Frans,

 

interessante en praktische constructie. Aandachtspunt lijkt me voor medewerkers dat bij een marktconforme rente (lijkt me een eis vanuit de belastingdienst) dat medewerkers rente moeten betalen indien dividend lager is dan noodzakelijk voor afbetaling. Met die mogelijk voorkomende situatie lijkt het me lastig om deelnemers te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Werknemers kunnen ervoor kiezen het RC tekort aan te zuiveren vanuit eigen middelen waardoor ze eerder van de schuld af zijn, of de rente gewoon bij de lening optellen.

 

Stel RC is 1000 negatief, rente 6% dan wordt nieuwe RC 1060 negatief.

 

En ja, als je dat niet aanvult omdat je te weinig dividend ontvangt en prive geen geld hebt dan ga je rente over rente betalen

 

Verder kom je, als je de aandelen in privé houdt, op een gegeven moment ook nog in de situatie dat je een afnemende schuld hebt en je dus vermogen opbouwt waarover je in privé belasting gaat betalen.

 

Laat dan ook nog even kijken naar de afdracht en terugvordering dividendbelasting.

 

Over dat soort zaken kunnen de fiscalisten hier je echter veel meer vertellen

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.