• 0

CV, BV of toch nog wat anders?

Hallo Allemaal.

Ik heb momenteel een eenmanszaak (webshops) en heb een partner gevonden voor in het bedrijf welke niet direct gaat meewerken in het bedrijf maar wel software leverd en deze ook uitbreid en verder ontwikkeld (doet dat ook voor andere klanten). Verder doen ze me ook op tal van zaken adviseren en begeleiden.

Ook zal mijn kantoor/magazijn bij hun in het bedrijfspand gevestigd worden en zal verzending van pakjes door personeel van hun gedaan worden (om te beginnen betaal ik op basis van gewerkte uren aan hund aarvoor een vergoeding en een vaste vergoeding voor huur magazijnruimte).

 

Nu was de planning om mijn bedrijf om te zetten naar een BV en dan de activiteiten door te zetten naar een nieuwe BV daaronder zodat er holding -> werk BV ontstaat.

Ik zou 100% van holding in handen hebben en holding van mij zou 60% van aandelen van werk BV in handen hebben.

Partner zou via hun bedrijf 40% van de aandelen van de werk BV in handen hebben.

 

Nu is het echter eigenlijk fiscaal gezien nog niet interesant om een BV op te richten (te weinig winst) en zou dit hoge kosten opleveren (opstart BV's, waardering inbreng in natura van beide partijen, notaris kosten enz.).

 

Nu kwam de partner met voorstel om voorlopig geen BV te starten maar een CV op te richten omdat dat veel makkelijker en goedkoper te realiseren is en belasting technisch voordelen bied.

 

Nu wil ik echter ook wel eens wat meer zekerheid en mijn risico's wat gaan afdekken en dat werkt bij een CV dus niet omdat ik daar de beherende venoot zou zijn en hun de stille venoot.

 

Enige optie daarvoor wat ik zag is een zogenaamde euro BV waarbij ik boven de CV voor mezelf een limited plaats en zelf dus daarin de aandeelhouder ben en de limited dus de beherende venoot is.

 

Wat zijn de voor en nadelen van de cv ten opzichte van de BV en wat zijn de voor/nadelen/risico's van zo een zogenaamde euro BV.

en waar moet ik verder op letten?

Ik voel niet direct heel veel voor een CV (ook omdat ik er weinig vanaf weet).

Wie heeft er advies voor me.

 

Oja.. en wat zouden de gevolgen zijn als we op later moment alsnog willen overstappen naar holding -> werk BV structuur vanuit CV/euro BV?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik las nog (altans wat ik daar uit opmaakte) dat bij overgang van eenmanzaak naar cv of euro bv dit zou moeten gebeuren door eenmanszaak te staken en dan nieuwe cv te starten en daarbij dus afgerekend moet worden met de belastingdienst.

Klopt dat? en zou dat straks dan ook nogmaals moeten als we over 1 a 2 jaar b.v. alsnog overgaan naar een BV?

dus wat is verstandiger:

 

eenmanszaak -> cv of euro bv (nu) -> BV (over 1 a 2 jaar)

 

eenmanszaak -> BV (nu) en fiscale nadelen op de koop toe nemen?

Link naar reactie
  • 0

beste ikanton

 

Welke keuze je dient te maken valt hier niet te zeggen obv deze gegevens. Daar komt erg veel bij kijken en zeker de Euro BV is nogal adviesgevoelig (en in mijn mening niet een 'zuivere' vorm van ondernemen, maar dat terzijde).

 

Als je aangeeft dat de winst nog niet toereikend is voor een BV, over welke bedragen hebben we het dan?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor de reactie.

 

Winst is nihil (alles wordt weer geinvesteerd in de shops).

Wat is er zo byzonder aan euro bv dat het zo advies gevoelig is?

 

en geen zuivere vorm van ondernemen, wat bedoel je daarmee precies?

 

 

Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar holding en werk BV maar wil toch even meer informatie over CV en euro BV (wat ik begreep een CV met een engelse limited erboven).

 

Overigens hebben we wel plannen om de webshop ook in Engeland op te starten.

 

Wat we ook doen, uiteindelijke doel is om uit te komen op de Holding en werkBV.

tijdelijk een euro BV is om toch voor mezelf prive ook wat meer veiligheid te creeren en aansprakelijkheid dus (grotendeels) uit te sluiten. Niet omdat ik verwacht dat het misgaat maar gewoon wat meer prive zekerheid en rust.

Link naar reactie
  • 0

uiteraard ga ik er vanuit dat het daar allemaal net iets positiever is omdat ze het moeten verkopen.

 

Maar even uitgaande vande volgende zaken:

 

* een winst van 0 euro voor dit jaar (misschien dat er wel een 20K winst gemaakt wordt maar ga even uit van 0)

* een partner die 40% aandeel in het bedrijf moet krijgen

* verwachte winst van rond de 50K over 2013

* verwachte winst van rond de 100K over 2014

* ik ben bestuurder, andere partij brengt zaken en arbeid in (doet alle werkzaamheden in zijn andere bedrijf en steld de resultaten beschikbaar aan mij als inbreng)

 

kan je dan al wat zeggen over of het verstandig is de route van CV (of euro BV dus) -> Holding + werk BV (over 2 jaar) te volgen of dus direct met de fiscale nadelen van nu direct een Holding en werk BV te starten?

Link naar reactie
  • 0

Wat is er zo byzonder aan euro bv dat het zo advies egvoelig is?

 

 

Je richt een bedrijf op die deels onder het Engels recht valt, dit vraagt toch om advisering van ter zake kundige mensen. Veel reguliere adviseurs zijn hier niet bekend mee, waardoor je weer een extra adviseur in moet schakelen. Daarnaast moeten er voor een Ltd aan diverse verplichtingen worden voldaan zoals deponering jaarcijfers bij de Engelse kvk, verzuim je hierin dan zijn de boetes die hier op staan niet bepaald mild te noemen. Daarnaast betaal je zowel in engeland als in Nederland kosten voor inschrijving bij de kvk

 

En geen zuivere vorm van ondernemen? Een Ltd/euro-bv wordt nog al eens gebruikt door mensen die geen bv kunnen oprichten ivm faillissement of problemen met justitie. Of door mensen die een gewone bv niet kunnen betalen en om wat voor een reden dan ook wel willen profiteren van de voordelen daarvan. Dit roept vaak behoorlijk wat wantrouwen op.

Link naar reactie
  • 0

Wat is er zo byzonder aan euro bv dat het zo advies egvoelig is?

 

 

Je richt een bedrijf op die deels onder het Engels recht valt, dit vraagt toch om advisering van ter zake kundige mensen. Veel reguliere adviseurs zijn hier niet bekend mee, waardoor je weer een extra adviseur in moet schakelen. Daarnaast moeten er voor een Ltd aan diverse verplichtingen worden voldaan zoals deponering jaarcijfers bij de Engelse kvk, verzuim je hierin dan zijn de boetes die hier op staan niet bepaald mild te noemen. Daarnaast betaal je zowel in engeland als in Nederland kosten voor inschrijving bij de kvk

 

En geen zuivere vorm van ondernemen? Een Ltd/euro-bv wordt nog al eens gebruikt door mensen die geen bv kunnen oprichten ivm faillissement of problemen met justitie. Of door mensen die een gewone bv niet kunnen betalen en om wat voor een reden dan ook wel willen profiteren van de voordelen daarvan. Dit roept vaak behoorlijk wat wantrouwen op.

 

Bedankt voor je reactie.

Dat er wat voorwaarden enz. zijn is me duidelijk.

Kosten vallen nogal mee vond ik zelf, ongeveer 250 euro per jaar om de euro BV in stand te houden, en meeste zaken worden door het bedrijf dat het opricht afgehandeld daarvoor.

 

Je punt over wantrouwen kan ik nog iets bij voorstellen maar deze vorm komt steeds vaker voor en de consumenten waarmee ik voornamelijk zaken doen zien dat verder meestal toch helemaal niet (als ze al gaan kijken zien ze de CV, slechts zeer weinig klanten zullen zover doorkijken dat ze bij de limited uitkomen).

Leveranciers heb ik al vaste relaties mee en verwacht ik dus ook niet dat ze moeilijk zullen doen.

 

Vraag is dus voornamelijk of de omweg via euro bv naar normale BV tijdelijk fiscaal interesanter is boven de directe start van holding en werk BV of dat daar zoveel (financiele) elende bij voorbij komt (afrekening belastingdienst enz) dat je beter fiscale nadelen op de koop toe kan nemen en direct holding en werk BV kan starten

Link naar reactie
  • 0

Feit blijft dat de winst te laag is om er fiscaal voordeel uit te halen. Je moet ook niet op een forum een definitief antwoord willen hebben op dit soort vragen. Daar is de materie te complex voor en moet een goed adviseur inzage hebben in alle financiële handel en wandel van je bedrijf en privé en niet te vergeten de mede-ondernemer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dat ik geen kant en klaar advies kan krijgen hier is logisch ja, maar hoopte wel de belangrijkste voor/nadelen te achterhalen om te bepalen of het ubehoubt wel interesant is om me hier verder in te verdiepen.

 

In eerste instantie gaat het dus om de vraag CV of BV maar aangezien ik persoonlijk ook wat zekerheid wil zit ik dus aan die limited erboven te denken als tijdelijke vervanger van de Holding BV

Link naar reactie
  • 0

 

Kosten vallen nogal mee vond ik zelf, ongeveer 250 euro per jaar om de euro BV in stand te houden,

 

Nee hoor, dat is het winstaandeel dat de STG (de commanditaire vennoot in je CV) afsnoept. Het in stand houden van je LTD kost nog eens 850 euro per jaar.

 

de commanditaire venoot in de CV zou dus die partner worden die een aandeel krijgt.

 

verder van de site van 1 van de oprichters van limiteds: Voor het jaarlijks onderhoud van de Limited zoals het verzorgen, voorbereiden en deponeren van de jaarstukken en jaarbalans (annual-returns) en de bijdrage aan het Britse handelsregister is in totaal € 275,- per jaar verschuldigd

 

dus ben benieuwd hoe je nog aan die 850 euro komt.

Link naar reactie
  • 0

als je de volledige CV structuur afneemt van ze dan ziet die er als volgt uit:

 

CV kent twee vennoten: een LTD en een STG van QJ.

Die LTD is in de UK geregistreerd en gevestigd. Daar zit een anonieme trust boven als eigenaar die door jou wordt ingesteld.

Jij bent gewoon in loondienst van de CV.

 

Als dit de constructie is dan ontvangt de LTD een jaarlijkse nota van 850 euro. Daar kom ik aan omdat een klant met exact deze constructie die nota ook ontvangen heeft. Maar ik begrijp dat jij een andere kant op wilt hiermee, dus:

 

Als je een andere opbouw maakt omdat niet een STG van QJ, maar een ander de stille vennoot wordt, waarom ga je dan niet gewoon een CV aan? Die LTD erin als beherend vennoot zorgt ervoor dat jij weer exact hetzelfde behandeld wordt als iemand die een BV heeft. Dus ook weer verplicht fictief loon en de veel hogere belastingdruk.

 

 

Dit onderstreept des te meer dat je echt moet weten waar je aan begint.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie gaat het dus om de vraag CV of BV maar aangezien ik persoonlijk ook wat zekerheid wil zit ik dus aan die limited erboven te denken als tijdelijke vervanger van de Holding BV

 

Om het even helder te schetsen: de LTD wordt hetzelfde behandeld als een BV. Dus tijdelijk een LTD om er later een BV van te maken (wat weer een kunstwerk an sich is) is volstrekt overbodig.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

uiteraard ga ik er vanuit dat het daar allemaal net iets positiever is omdat ze het moeten verkopen.

 

Maar even uitgaande vande volgende zaken:

 

* een winst van 0 euro voor dit jaar (misschien dat er wel een 20K winst gemaakt wordt maar ga even uit van 0)

* een partner die 40% aandeel in het bedrijf moet krijgen

* verwachte winst van rond de 50K over 2013

* verwachte winst van rond de 100K over 2014

* ik ben bestuurder, andere partij brengt zaken en arbeid in (doet alle werkzaamheden in zijn andere bedrijf en steld de resultaten beschikbaar aan mij als inbreng)

 

kan je dan al wat zeggen over of het verstandig is de route van CV (of euro BV dus) -> Holding + werk BV (over 2 jaar) te volgen of dus direct met de fiscale nadelen van nu direct een Holding en werk BV te starten?

 

Omdat de vraagstelling begon met de samenwerking in een B.V. vorm hierbij enkele opmerkingen die iets OT zijn, maar wellicht wel interessant.

Mijn vraag is ten aanzien van de zakenpartner, als ik het goed begrijp:

    1) Jij betaald nu voor gebruik Magazijn

    2) Jij betaald nu voor hun mensen om pakjes te versturen

    3) Zij leveren Webshop software vanuit hun bedrijf

    4) Zij ontwikkelen deze vanuit hun bedrijf

 

Als ik het zo lees worden ze voor 1 en 2 nu al vergoed en bij 3 en 4 behouden ze auteursrecht op software die al ontwikkelt is en eigenlijk gratis verstrekt wordt aan de Joint Venture.

Alleen het specifieke maatwerk wat niet aan andere klanten verkocht kan worden betaald de partner feitelijk uit eigen zak.

 

Is dit 40% deelneming in de BV waard?

Webshop software ten overvloede op Internet en als dienst zonder investering aardig op te starten af te nemen.

Als het maatwerk zo belangrijk is, dan zou ik voorstellen om je begrote 60% kapitaal inbreng voor de BV =10.800 Euro te gebruiken om enkele maanden een programmeur in huren om een Open Source webshop aan te passen of om modules te schrijven voor een open of closed source webshop product.

 

Als ik 40% van de potentiele winst uit 2012 en 2013 erbij trek valt het verhaal nog schever uit.

 

Is dit een verkeerde Joint Venture of lees ik jou bericht niet goed?

 

P.S. Kan de minderheidseigenaar als de softwareleverancier macht uitoefenen door te dreigen met levering of onderhoud te beeindiging?

En jou met deze dreiging te forceren om 11% van je aandelen te verkopen waarbij de partner een meerderheids belang verkrijgt.

 

Ook hier geld ik zit in de IT en ben geen advocaat:) Maar heb wel van een vriend begrepen dat een zakenpartner trukjes uit kan halen waardoor jij ertoe bewogen wordt om aandelen te verkopen.

 

Cheers,

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat de vraagstelling begon met de samenwerking in een B.V. vorm hierbij enkele opmerkingen die iets OT zijn, maar wellicht wel interessant.

Mijn vraag is ten aanzien van de zakenpartner, als ik het goed begrijp:

    1) Jij betaald nu voor gebruik Magazijn

    2) Jij betaald nu voor hun mensen om pakjes te versturen

    3) Zij leveren Webshop software vanuit hun bedrijf

    4) Zij ontwikkelen deze vanuit hun bedrijf

 

Als ik het zo lees worden ze voor 1 en 2 nu al vergoed en bij 3 en 4 behouden ze auteursrecht op software die al ontwikkelt is en eigenlijk gratis verstrekt wordt aan de Joint Venture.

Alleen het specifieke maatwerk wat niet aan andere klanten verkocht kan worden betaald de partner feitelijk uit eigen zak.

1 zal ik eerdaags voor gaan betalen zodra dat rond is. het bedrijf huurt dan een x aantal vierkante meters in hun kantoor/magazijn ruimte en betaal de normale vierkante meter prijs. daardoor ben ik voor een schijntje klaar ten opzichte van als ik zelf een compleet magazijn moet huren.

2 betaal ik de eerste tijd niet direct voor, betaal ik pas als het flink gaat groeien en er veel meer orders komen. zij hebben dan iemand rondlopen die bestellingen inpakt. ik betaal dan gewoon als hij 4 uur voor mij bezig is dus 4 uur van de kostprijs van dat personeelslid. Is dus voordeliger doordat ik puur per gebruikt uur betaal en zelf geen contract met zo iemand hoef te sluiten met bijkomende risico's.

 

De software is door hun ontwikkeld en wordt voor mij aangepast. deze aanpassingen kunnen ze ook deels voor andere bedrijven/klanten van hun gebruiken.

Is dit 40% deelneming in de BV waard?

Ja is dat zeker waard. ze brengen overigens ook ervaring/expertise en netwerk van hun in (hebben veel relaties in de branche waar ik in werkzaam ben)

Webshop software ten overvloede op Internet en als dienst zonder investering aardig op te starten af te nemen.

Als het maatwerk zo belangrijk is, dan zou ik voorstellen om je begrote 60% kapitaal inbreng voor de BV =10.800 Euro te gebruiken om enkele maanden een programmeur in huren om een Open Source webshop aan te passen of om modules te schrijven voor een open of closed source webshop product.

software genoeg, maar ik heb zeer specifieke zaken nodig en elke programmeur die ik ind e afgelopen jaren ingehuurt hebt heeft zijn taken verkloot, zijn afspraken niet nagekomen, van een op andere dag verdwenen, de deadlines ver 5 voudigd enz.

Het bedrijf had zwaar te leiden onder het niet kunnen voldoen aan de programmeer vraag. en moest voor elke klus weer een nieuwe programmeur zoeken. dat was echt een puinhoop en belemerde het doel dat ik had verschrikkelijk waardoor ik niet kon groeien en concurenten mij links en rechts snel konden inhalen.

Programmeur inhuren voor paar maanden ook geen optie, ten eerste was daar geen geld meer voor, ten tweede kan ik niet bekijken welke programmeur dus geschikt is en/of zijn werk controleren.

Ben erg blij dat ik van al dat gezeur met programmeurs af ben.

Als ik 40% van de potentiele winst uit 2012 en 2013 erbij trek valt het verhaal nog schever uit.

 

Is dit een verkeerde Joint Venture of lees ik jou bericht niet goed?

de eerste 1 a 2 jaar zal de partner behoorlijk veel werk hebben en weinig tot niks aan de samenwerking verdienen.

Pas daarna zullen ze dus wat minder werk krijgen (minder dus niet niks want ze zullen steeds de boel verder ontwikkelen en nieuwe functies maken) en er dus meer aan overhouden.

Mijn conclusie is dat ik met de samenwerking met hun in 3 jaar kan komen op een punt waar ik anders pas over 10 jaar (of mogelijk zelfs nooit) zou kunnen komen. Conclusie: als ik 40% van het bedrijf aan hun overdoe in ruil voor hun inbreng zal ik uiteindelijk vele malen meer verdienen dan als ik 100% van het bedrijf in handen zou houden.

P.S. Kan de minderheidseigenaar als de softwareleverancier macht uitoefenen door te dreigen met levering of onderhoud te beeindiging?

En jou met deze dreiging te forceren om 11% van je aandelen te verkopen waarbij de partner een meerderheids belang verkrijgt.

Daar zal allemaal goed naar gekeken worden en gezorgt worden dat ik daarin voldoende bescherming geniet. Hun plichten zijn reeds duidelijk omschreven waarbij vast staat dat wat er ook gebeurd (samenwerking beeindigd, hun failliet enz.) ik altijd gebruik moet kunnen blijven maken van de software.

 

Link naar reactie
  • 0

als je de volledige CV structuur afneemt van ze dan ziet die er als volgt uit:

 

CV kent twee vennoten: een LTD en een STG van QJ.

Die LTD is in de UK geregistreerd en gevestigd. Daar zit een anonieme trust boven als eigenaar die door jou wordt ingesteld.

Jij bent gewoon in loondienst van de CV.

 

Als dit de constructie is dan ontvangt de LTD een jaarlijkse nota van 850 euro. Daar kom ik aan omdat een klant met exact deze constructie die nota ook ontvangen heeft. Maar ik begrijp dat jij een andere kant op wilt hiermee, dus:

 

Als je een andere opbouw maakt omdat niet een STG van QJ, maar een ander de stille vennoot wordt, waarom ga je dan niet gewoon een CV aan? Die LTD erin als beherend vennoot zorgt ervoor dat jij weer exact hetzelfde behandeld wordt als iemand die een BV heeft. Dus ook weer verplicht fictief loon en de veel hogere belastingdruk.

 

 

Dit onderstreept des te meer dat je echt moet weten waar je aan begint.

 

groet

Joost

 

 

Jij hebt het nu nog over de annonieme trust boven de limited, die zou ik dus niet afnemen.

Mogelijk dat daar het verschil in kosten wat ik noem en die jij noemt vandaan komt.

Die trust is on geheimzinnig te doen, ik heb die limited niet om geheimzinnig te doen en zal gewoon persoonlijk in die limited zitten en niet via een trust.

 

Mara goed als ik dus boven de CV een limited zet is dat voor mij (mij persoonlijk of het bedrijf?) hetzelfde als dat het gelijk een BV zou worden.

 

In dat geval kan ik dus beter direct een BV starten (ik wil die persoonlijke aansprakelijkheid beperken om mijn prive situatie beter te beschermen).

 

De CV was voor mij enkel optie als dat veel voordelen zou bieden boven een BV en dat is het dus enkel kwa fiscale druk op bedrijf, maar dat zou ook maar 2 jaar zijn, dus misschien toch beter die extra lasten voor lief te nemen en het gelijk goed te doen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.