• 0

Belgische bankrekening NL webwinkel fiscaal probleem?

Wij hebben 2 bankrekeningen bij onze webwinkel. Een Nederlandse en een Belgische. De Belgische bankrekening is alleen maar geopend zodat Belgische klanten kunnen overmaken nr een Belgische bankrekening en het geld dus 1-3 dagen sneller binnen is bij ons. Wij kunnen dan ook sneller verzenden en webwinkel-klanten hebben hun bestelling toch graag snel in huis.

 

Het enige wat verder op deze rekening gebeurt, is dat wij af en toe saldo overschrijven naar Nederland.

 

We leveren altijd met BTW en alleen aan particulieren.

 

Kan hier fiscaal een probleem ontstaan (bijvoorbeeld met BTW).

 

De vraag ontstond vandaag omdat onze nieuwe boekhouder zei dat dit mogelijk een probleem zou kunnen zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben 2 bankrekeningen bij onze webwinkel. Een Nederlandse en een Belgische. De Belgische bankrekening is alleen maar geopend zodat Belgische klanten kunnen overmaken nr een Belgische bankrekening en het geld dus 1-3 dagen sneller binnen is bij ons. Wij kunnen dan ook sneller verzenden en webwinkel-klanten hebben hun bestelling toch graag snel in huis.

 

Het enige wat verder op deze rekening gebeurt, is dat wij af en toe saldo overschrijven naar Nederland.

 

We leveren altijd met BTW en alleen aan particulieren.

 

Kan hier fiscaal een probleem ontstaan (bijvoorbeeld met BTW).

 

De vraag ontstond vandaag omdat onze nieuwe boekhouder zei dat dit mogelijk een probleem zou kunnen zijn.

 

 

Dag Manon,

 

Ik neem aan dat de Belgische bankrekening gewoon op jullie naam staat en is geactiveerd op de balans van Green Jump? In dat geval lijkt het mij dat er helemaal niets aan de hand is:

 

- goederen worden geleverd vanuit Nederland aan particulieren in de EU: Nederlandse BTW rekenen;

- het geld komt binnen op een Belgische rekening, geld is gewoon bezit van Nederlandse onderneming;

- BTW-deel wordt betaald van Nederlandse rekening aan Nederlandse fiscus en loopt dus glad.

 

Heeft jullie boekhouder verder uitgeweid over het mogelijke probleem? Ik heb er een nachtje over geslapen maar zie het nog steeds niet ;) Voor de BTW is er gewoon sprake van een Nederlandse prestatie die in Nederland belast dient te worden. Wat de wijze van betaling daaraan zou veranderen zie ik niet.

 

Succes!

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Manon,

Het hebben van een bankrekening in een ander (EU) land levert zeker geen fiscale verplichtingen op. Het wordt alleen anders als de leveringen NIET vanuit Nederland, maar uit een ander EU land vanuit plaatsvinden. Ook als er leveringen via of aan andere ondernemers in de EU (België) zijn. Maar zoals ik het hier kan beoordelen wordt alles vanuit Nederland verzonden en is er alleen een geldstroom via België. Zover mij bekend kent België geen ondernemerseisen voor het hebben van een zakelijke rekening in België.

Je kan overigens altijd even contact opnemen met het Bureau Belgische Zaken in Breda.

Succes,

Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 1

Wellicht dat je boekhouder doelt op het drempelbedrag voor de BTW. Als je voor meer dan € 35.000 aan particulieren in België verkoopt, moet je Belgische BTW in rekening brengen. Doordat je een Belgisch rekeningnummer (en misschien ook mrcash/bancontact?) hebt, verwacht je boekhouder wellicht dat je daardoor ook meer in België zult gaan afzetten en hierdoor boven het drempelbedrag uit gaat komen. Hier een linkje: belastingdienst.nl.

 

Zelf willen we voor onze shop ook een Belgisch rekeningnummer. Bij welke bank heb jij het geregeld?

Link naar reactie
  • 0

Geregeld bij BNP Paribas in Baarle - Hertog (gemeente is half NL-half BE). Ze willen wel weten dat je serieus bezig bent, je krijgt de rekening niet zomaar.

 

Dank je voor de tip over het drempelbedrag, ga ik checken.

 

Dennis: mijn boekhouder wist het niet precies maar er ging een alarmbelletje af. Misschien het drempelbedrag dus.

Link naar reactie
  • 0

interesante discussie gezien het drempel bedrag dat hier genoemd is.

 

Zelf ook bezig met aanvragen van belgisch rekeningnummer om zo belgische betaal methodes te kunnen gebruiken.

Hiervoor heb ik gewoon mijn lokale rabobank vestiging gebeld, die hebben even telefoonnummer van contactpersoon in Belgie opgezocht en die heb ik vervolgens even gebeld.

Die gaven aan dat ze dat voor mij konden verzorgen en dat dan bij de KBC bank onderbrengen (Rabo heeft enkel eigen rekeningen voor particulieren in Belgie) en heeft mij de aanvraag formulieren toegestuurd en zorgen voor een ondersteunende verklaring vanuit locale Rabo vestiging.

 

Moet nog wel even aanvraag formulieren bestuderen aangezien wat vragen op stonden die mij (nog) niet helemaal duidelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Geregeld bij BNP Paribas in Baarle - Hertog (gemeente is half NL-half BE). Ze willen wel weten dat je serieus bezig bent, je krijgt de rekening niet zomaar.

 

Dank je voor de tip over het drempelbedrag, ga ik checken.

 

Dennis: mijn boekhouder wist het niet precies maar er ging een alarmbelletje af. Misschien het drempelbedrag dus.

 

 

Dag Manon,

 

Zou heel goed kunnen dat het om het drempelbedrag gaat. Maar dat heeft dus feitelijk niets te maken met de Belgische bankrekening. Als de Belgen gewoon betalen op jouw Nederlandse bankrekening zou namelijk ook gelden dat je rekening moet houden met dit drempelbedrag.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat je boekhouder doelt op het drempelbedrag voor de BTW. Als je voor meer dan € 35.000 aan particulieren in België verkoopt, moet je Belgische BTW in rekening brengen. Doordat je een Belgisch rekeningnummer (en misschien ook mrcash/bancontact?) hebt, verwacht je boekhouder wellicht dat je daardoor ook meer in België zult gaan afzetten en hierdoor boven het drempelbedrag uit gaat komen. Hier een linkje: belastingdienst.nl.

...

Wel interessant trouwens, want op http://belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/export_naar_eu_landen/export_naar_eu_landen-05.html lees ik over wat er gebeurd als je boven de drempel uit komt. Het is niet alleen dat je dan hun btw tarief moet rekenen, je moet ook nog echt bedrijf bij hun registreren. Ik dacht dat we in '1 Europa' leven maar blijkbaar toch niet helemaal 1....

Link naar reactie
  • 0

Dag Sandra

 

Dit is weldegelijk op Europees niveau besloten. Beoogd is namelijk dat hiermee voorkomen wordt dat bestellingen boven deze drempels geleverd worden vanuit landen met een lager BTW tarief. Oftewel: grote bedrijven als bijv. Amazon zouden zich dat alleen vestigen in de landen met de laagste BTW tarieven die gelden voor wat zij leveren.

 

Door bij overschrijding van het drempelbedrag de BTW van het land waar aan geleverd wordt van toepassing te maken, wordt dit voorkomen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, maar bij Belgie geldt 35.000 en dat vind ik niet zo heel hoge drempel. Misschien logisch dat voor kleinere land kleinere drempel geldt, maar ik had niet verwacht dat je dan ook bij hun bedrijf moet registreren. Ik heb dus wel begrip voor andere btw-tarief, maar ik vind het jammer dat er dan zoveel werk bij komt kijken.

Link naar reactie
  • 0

Even dat ik het goed snap: als ik dus voor meer dan 35k omzet aan Belgie lever dan moet ik me daar als bedrijf vestigen en btw gaan afdragen aan de Belgische fiscus. Oftewel in Belgie is de btw 21% en om mijn klanten daar niet mee te vermoeien, ga ik gewoon 2% meer btw afdragen? .

 

Link naar reactie
  • 0

Even dat ik het goed snap: als ik dus voor meer dan 35k omzet aan Belgie lever dan moet ik me daar als bedrijf vestigen en btw gaan afdragen aan de Belgische fiscus.

 

 

Dat eerste hoeft niet, je bedrijf kan gewoon in NL gevestigd blijven. Als Nederlands bedrijf kun je heel goed een Belgisch BTW-nummer hebben, je moet je dan niet in België vestigen maar wel registreren. De BTW over de verkopen in België zul je inderdaad in België moeten afdragen.

 

 

Oftewel in Belgie is de btw 21% en om mijn klanten daar niet mee te vermoeien, ga ik gewoon 2% meer btw afdragen? .

 

 

Nu ja, strikt genomen verlaag je je netto verkoopprijs. Praktisch gezien ga je inderdaad meer BTW afdragen en lever je marge in. Maar natuurlijk alleen maar over de omzet boven de € 35.000,00, tenzij je in het jaar daarvoor over het omzetbedrag heen gegaan bent. Leuke klus voor je boekhouder ;)

 

Overigens vind ik de genoemde drempelbedragen heel arbitrair en niet echt een verband houden met de markt. Natuurlijk is het zo dat Duitsland vele malen groter is dan België, dat zou een verklaring kunnen zijn voor het verschil van € 35.000,00 en € 100.000,00. Maar als ik dan kijk naar Oostenrijk, volgens mij een land dat 80% van het aantal inwoners van België heeft, zie ik dat het drempelbedrag eveneens € 100.000,00 is... dat heeft volgens mij meer te maken met taalgebieden (veel export vanuit Duitsland naar Ooostenrijk) dan met een eerlijke afspiegeling.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Manon, er zijn wel nog wat voorwaarden aan verbonden:

Het moet gaan om leveringen aan instellingen of particulieren die geen btw aangifte doen.

Het is pas het bedrag boven het drempelbedrag waarvoor de BTW van het land van de klant moet gerekend worden. (Maar je kan het ook standaard doen als je het aanvraagt)

Wellicht verschilt 'registreren' ook van 'vestigen'. Met een aangifte en betaling van die BTW lijkt mij de bedoeling van het systeem vervult.

edit: Dennis was me voor, maar het vermoeden klopt dus.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Het is inderdaad zo dat als je in een bepaald jaar meer dan € 35.000,00 hebt geleverd aan klanten in België die geen recht hebben op aftrek van BTW (o.a. particulieren) dat je dan bij de Belgische fiscus een BTW-nr aan moet vragen en hier periodieke aangiftes moet doen. Het is niet nodig om je bedrijf in België te vestigen of iets dergelijks. Vrijwel alle grote webshops in Europa hebben in elke lidstaat een BTW-nr om aan deze verplichting te voldoen.

 

Let er wel op dat het hier specifiek gaat om verkopen aan klanten die geen BTW in aftrek kunnen brengen. Op zakelijke verkopen aan klanten in een andere E.U. lidstaat wordt er meestal geen BTW aangerekend, omdat dit intracommunautaire leveringen zijn. Deze verkopen tel je niet mee bij de berekening van het drempelbedrag.

 

In landen zoals o.a. Italië en Griekenland is de BTW-administratie van de overheid een zeer bureacratisch en traag gedoe. Er zijn lokale agenten die het doen van aangifte en het terugvragen van BTW voor je kunnen doen. Hier betaal je dan ook voor.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

 

 

In landen zoals o.a. Italië en Griekenland is de BTW-administratie van de overheid een zeer bureacratisch en traag gedoe. Er zijn lokale agenten die het doen van aangifte en het terugvragen van BTW voor je kunnen doen. Hier betaal je dan ook voor.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Als ik de berichten in de media lees, dan hoef je je om Griekse belastingheffing helemaal niet druk te maken. ;D Of zullen ze wel streng kijken naar buitenlanders?

 

Over de mensen die zich afvragen waarom het zo'n omslachtig BTW-systeem is: het is al heel wat dat er een Europees BTW-systeem is. Uitgangspunt in de EU is immers nog altijd fiscale soevereiniteit van de lidstaten.

Waarom de drempelbedragen voor registratie zo verschillen, weet ik niet. Als ik een keer wat meer tijd heb, ga ik het opzoeken. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat deze bedragen afhangen van het aantal inwoners.

]

Link naar reactie
  • 0

Als je dit wil voorkomen is er maar eigenlijk 1 oplossing. En dat is wat Amazon, Play, etc etc ook allemaal doen. Die zitten allemaal op de Kanaaleilanden. Die vallen buiten de EU, dus ook niet verbonden aan deze regel.

 

Flauw he?

 

Wij hebben eigenlijk hetzelfde. Ook een rekening in Belgie, onze accountant vond dat ook al vreemd. Maar geen enkel probleem voor de fiscus. Die 35K regel is inderdaad wel belangrijk. Echter heb ik gehoord dat hier ook wat andere zaken kunnen spelen. Gezien het feit dat een Belg er bewust voor kiest om in NL een aankoop te doen, is dat niet het probleem van het bedrijf (vrij verkeer van goederen binnen de EU). Als jij nu in Belgie actief gaat verkopen dan is het misschien een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Patrick, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de fiscus een dergelijke 'softe' regel hanteert. Volgens mij is het duidelijk: alle omzet boven de 35k gaat gewoon 21% overheen. Het is gedoe maar ja, het is niet anders, we implementeren gewoon. Jullie?

Link naar reactie
  • 0

Patrick, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de fiscus een dergelijke 'softe' regel hanteert. Volgens mij is het duidelijk: alle omzet boven de 35k gaat gewoon 21% overheen. Het is gedoe maar ja, het is niet anders, we implementeren gewoon. Jullie?

 

Ja dat denk ik ook niet, maar ik gaf alleen maar aan wat ik gehoord heb. Wij voldoen gelukkig niet aan de regel. Het Belgie verhaal houden wij een beetje op afstand precies voor deze redenen. Het extra werk e.d.

 

Waarschijnlijk voldoen we er dit jaar wel aan, maar het BTW verhaal geldt volgens mij dan alleen voor de orders die boven die 35K komen.

 

Want ik kan nu niet inschatten of ik daar over heen ga of niet. Dat weet ik misschien pas in November.

Link naar reactie
  • 0

Patrick, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de fiscus een dergelijke 'softe' regel hanteert. Volgens mij is het duidelijk: alle omzet boven de 35k gaat gewoon 21% overheen. Het is gedoe maar ja, het is niet anders, we implementeren gewoon. Jullie?

 

Manon, Als je met enige zekerheid weet dat je boven die 35K komt dan kun je ook direct een verzoek indienen om Belgische btw toe te passen, in het linkje dat Sandra eerder gaf staat dat beschreven. Op die manier voorkom je dat je gedurende het jaar moet gaan zitten opletten of je al boven de grens zit. Het margeverlies op 35k is ook niet zo heel groot en weegt wellicht op tegen de kosten van het bewaken van die grens of het corrigeren van facturen of de administratie zodra de grens word overschreden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel, gelukkig houdt het systeem dat wel bij dus daar maak ik me geen zorgen over. Alleen de facturen moeten ook aangepast worden naar 21% en als ik dat meteen doe, kost me dat dus 700 euro (2% van 35000) vind ik toch wel zonde, ga ik liever op vakantie :)

Link naar reactie
  • 0

Voor ons zal het ook waarschijnlijk pas in het laatste kwartaal gaan blijken of we over het drempelbedrag heen gaan. Volgend jaar zullen we er vrij zeker overheen gaan. Waarschijnlijk dien ik dan het verzoek in om over de gehele Belgische omzet Belgische OB te berekenen. Voor de 700 euro "verlies" had ik gedacht om de verzendkosten naar België met enkele tientallen eurocenten te verhogen.

Voor Belgische ondernemingen die bij ons willen kopen, zijn we dan wellicht ook interessanter als we Belgische OB in rekening gaan brengen. Ze kunnen dan direct via onze site bestellen en hoeven niet vooraf een verzoek te doen of we de OB kunnen verleggen wat voor veel bedrijven misschien een stap te ver is. Alleen nog even uitzoeken of ons boekhoudpakket (Exact Online Handel) overweg kan met meerdere belastingdiensten..

Link naar reactie
  • 1

...

Voor Belgische ondernemingen die bij ons willen kopen, zijn we dan wellicht ook interessanter als we Belgische OB in rekening gaan brengen. Ze kunnen dan direct via onze site bestellen en hoeven niet vooraf een verzoek te doen of we de OB kunnen verleggen wat voor veel bedrijven misschien een stap te ver is....

Ik zou dat wel eerst verder uitzoeken. De regels waar we het nu over hebben geldt duidelijk voor particulieren, ik vraag me af of je wel voor jezelf mag bepalen om dan toch BE BTW te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

...

Voor Belgische ondernemingen die bij ons willen kopen, zijn we dan wellicht ook interessanter als we Belgische OB in rekening gaan brengen. Ze kunnen dan direct via onze site bestellen en hoeven niet vooraf een verzoek te doen of we de OB kunnen verleggen wat voor veel bedrijven misschien een stap te ver is....

Ik zou dat wel eerst verder uitzoeken. De regels waar we het nu over hebben geldt duidelijk voor particulieren, ik vraag me af of je wel voor jezelf mag bepalen om dan toch BE BTW te rekenen.

 

 

Je hebt helemaal gelijk Sandra. De drempelbedragen gelden alleen voor afnemers die geen BTW terug vorderen. Voor die afnemers die de BTW wel mogen terugvorderen geldt gewoon dat de BTW verlegd moet worden naar België (dus met 0% BTW geleverd moet worden). Hier verandert helemaal niets aan, tenzij je je daadwerkelijk ook in België wilt gaan vestigen. De keuze is niet aan de leverancier of er al dan niet verlegd gaat worden, die is gewoon voorschrift.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt mbt het niet hebben van een keuze. Naar ons toe hebben we achteraf nog geld teruggekregen van leverancier bij aankoop uit een ander land, toen aan ons BTW werd gerekend, ondanks het opgeven van ons BTW-nummer.

 

't Is wel een erg ingewikkelde regeling dwz dat je zelf moet bijhouden of je over de drempel heen gaat en de uitzonderingen en bijkomstigheden zoals dat je dan het volgende jaar automatisch het hele jaar die BTW moet bijtellen en het jaar erop als je eronder komt weer niet.. plus de accijns eraf halen etc.

Dan wordt het wel héél aantrekkelijk om je ergens net 'buiten' Europa te vestigen zoals dus de Kanaaleilanden, zodra je flink over de grens verkoopt.

Voor ons is het ook geen luttele 2% maar 15% ophoging, tenzij ze in BE ook een laag tarief kennen voor voeding en aanverwante zaken? Gelukkig is de webwinkel voor deze zaken reeds ingesteld: ik kan voor elk land individueel op elk gewenst moment een ander BTW -tarief opvoeren.

Link naar reactie
  • 1

Voor Belgische ondernemingen die bij ons willen kopen, zijn we dan wellicht ook interessanter als we Belgische OB in rekening gaan brengen.

 

Als ik voor mijn bedrijf inkoop (de wat duurdere dingen) koop ik JUIST over de grens, zodat ik die btw niet hoef voor te stoeken, scheelt zo ff 1000 euro. Dat geld-geschuif is allemaal waanzin.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.