• 0

Kosten aanschaf of voortbrenging bij niet nieuwe auto

Wie kan mij helpen?

 

Begin 2010 heb ik besloten mijn prive auto in te brengen in mijn onderneming (eenmanszaak).

 

Hier volgen vereenvoudigde getallen.

Op 1/1/2009 auto prive aangeschaft voor 10.000 (ex btw).

Op 1/1/2010 is de ec. waarde - volgens opgave dealer - 8500 (ex btw).

 

Moet ik nu (in aangifte 2010 via sw v/d belastingdienst) bij kosten aanschaf of voortbrenging 10.000 invullen of 8500 ? Oftewel, gaat het om de originele waarde of de waarde waarvoor mijn eenmanszaak deze heeft aangeschaft?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

goedemiddag

 

Om welke reden wil je ineens de auto inbrengen in je eenmanszaak?

 

Dat gaat meestal niet zomaar. Als je de auto vanaf de aanschaf in 2009 privé hebt gekozen (en dus toen ook al een EMZ had) dan moeten er omstandigheden zijn die wijziging van die keuze rechtvaardigen. Denk daarbij bijv. aan het volledig zakelijk gaan rijden van die auto en vrijwel niet (<10%) meer privé.

 

Als zich geen dergelijke omstandigheid voordoet, dan heb je de optie niet eens om de auto ineens naar de balans van je zaak te brengen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thx voor de snelle reaktie.

 

De eenmanszaak is pas per 1/1/2010 begonnen. De auto wordt uitsluitend voor zakelijke km's gebruikt ivm de aanwezigheid van een andere auto voor prive. Op basis van deze gegevens leek me inbreng mogelijk.... eens?

 

Terug naar m'n originele vraag: wat hoor ik op te voeren als aanschafkosten?

Link naar reactie
  • 0

Als de start van je EMZ na de aanschaf van de auto komt, dan heb je de keuze inderdaad nog te maken. Als de auto uitsluitend zakelijk gebruikt wordt dan is een zakelijk etiket aan de auto zelfs verplicht.

 

De inbrengwaarde is de waarde in het economisch verkeer, gemakshalve ga ik dan uit van de 8.500 die de dealer berekend heeft voor je,.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.