• 0

Welke prijs geef ik de distributeur

Beste allemaal,

 

 

Wij zijn inmiddels een aantal maanden open met onze zaak.

Nu werden wij van de week benaderd door een distributiebedrijf, die heel graag ons product willen opnemen in hun assortiment. Heel enthousiast en blij dat ze na lang zoeken eindelijk iemand gevonden hadden etc... Gezien de verwachtingen zal het gaan om een grote groep klanten die dit product willen verkopen.

 

Voor de 'opstart/introductieperiode' zou dit alleen al per maand een stijging van 400% in aantallen betekenen, dus een vervijfvoudiging in totaal. Met andere woorden, voor ons een hele interessante deal.

 

Uiteraard kan dit naar verloop van tijd stijgen/dalen of misschien al minder zijn om mee te starten.

Maar mijn vraag is welke prijs zet ik hiertegenover. Momenteel zitten onze producten op een prijs tussen 1.50 en 3.50. Aan bepaalde zaken (horeca/evenementbureaus...) kennen wij een korting van 20% toe. Die ook afhankelijk van de aantallen natuurlijk.

 

Maar wat te doen met zo'n distributeur? Wij hadden hier ook nog niet echt verder over nagedacht omdat we niet hadden gedacht dat deze opportuniteit zich zo snel zou voordoen.

 

Zelf zitten wij te denken aan zo'n 40% korting. Maar graag hadden we van jullie ook wat meningen gehoord. Hoe we hier de beste strategie inzetten.

 

Alvast bedankt

Groetjes

D.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zij zullen bij hun bestaande en toekomstige klanten ons product promoten. Via hun sales reps.

En dan wekelijks bij ons een bestelling plaatsen, waarna deze wekelijks wordt afgehaald en geleverd wordt aan hun klanten.

Onze kosten liggen ongeveer tussen de 17 en 20% foodcost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zelf zitten wij te denken aan zo'n 40% korting.

Het is misschien beter, en in elk geval handiger, om uit te gaan van zoveel % winst voor jullie in plaats van zoveel % korting voor hun.

Houdt je zelf nog genoeg over met de marge die je er op maakt en wat is eventueel hun toegevoegde waarde?

Link naar reactie
  • 0

In de echte wereld is het altijd zo dat diegene die verkoopt het meeste van de winst in zijn zak mag houden.

 

Je weet de verkoopprijs in de markt, de kosten voor productie en verdere kosten om het bij de dealer af te leveren. Neem zelf 30% en laat hun 70% verdienen.

 

Bijkomende overweging is of zij het dan ook weer via tussenhandelaren verhandelen, of je afspraken gaat maken over regio's, of ze voorraad willen afnemen, of ze targets hebben, of ze mee doen met marketing, onder welke voorwaarden je een distributeurschap aangaat, is het wel de juiste partner?, bezitten ze wel het netwerke en zijn ze financieel solide, wat te doen bij garantie, aansprakelijkheid en zo zijn er nog een heleboel punten behalve de prijs die je in overweging moet nemen.

 

Ik heb al een aantal keren met dit bijltje gehakt en indien je geen ervaring hierin hebt zou ik adviseren een adviseur te benaderen die jullie gaat begeleiden op juiste wijze dit soort afspraken te maken want er komen heel veel details bij kijken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.