• 0

Eenmanszaak en urencriteria

Ik zit even met het volgende:

 

Ik heb per 1-01-2011 een eenmanszaak opgericht. Nu komt er een aanbod voorbij om in loondienst te gaan, wat wel erg aantrekkelijk is. Ik zit alleen met mijn 1225 uren criteria, dit ivm startersaftrek en andere startersvoordelen.

 

Wat is nu wijsheid om te doen?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk niet dat iemand aan de hand van de gegevens die je hebt neergezet kan zeggen wat wijsheid is.

 

Wat je in feite vraagt is "loondienst of ondernemen?". Geheid dat iedereen op dit ondernemersforum gaat zeggen dat ondernemen beter is en dat je daar mee verder moet gaan. Maar iemand anders kan dat toch nooit voor jou invullen? Dat zul je zelf moeten overwegen en uitrekenen..

 

Als je een iets beter passend antwoord wilt hebben dan zul je meer informatie moeten geven. Voor hoeveel uur is de baan in loondienst? Verdien je daar beter? Vind je dat werk leuker om te doen? Ga je negatieve consequenties ondervinden als je de onderneming stop zet of kun je die er eventueel naast doen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Mij is gevraagd voor 40 uur per week. Verdiensten zijn inderdaad beter en vind het persoonlijk toch leuker, blijkt nu.

 

Het gaat erom dat als ik nu de eenmanszaak ophef ik niet in aanmerking kom voor startersafstrek en andere voordelen omdat ik dan niet voldoe aan de urencriteria van 1225 uur. (negatieve consequentie)

 

Eventueel ernaast doen zou kunnen maar ga ik dan de 1225 halen, en kan ik dit dan aannemelijk maken?

Link naar reactie
  • 0

Op hoeveel uur zit je al dit jaar?

Per wanneer moet de dienstbetrekking uiterlijk in gaan?

Het niet-halen van het urencriterium is een eenmalig, relatief beperkt aspect - hoe lang heb je nodig om dat goed te maken en weegt het 'leuker vinden' daar niet tegen op?

 

Lijkt me dat je bij negatieve aspecten eerder moet kijken naar hoe je de onderneming netjes kunt staken, zonder eventuele verplichtingen niet na te komen en zonder klanten of anderen in de problemen te brengen. Als je later toch nog eens voor jezelf wilt beginnen, hoe zorg je er dan voor dat je klanten overtuigt dat je het dan wel voor een lange termijn wil gaan doen? Dat soort aspecten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Volgensmij kunt u al vanaf 800uur een aftrek krijgen:

 

"Voorwaarden verlaagdurencriterium

Besteedt u als ondernemer minimaal 800 uur aan het feitelijk drijven van uw onderneming(en)? Dan voldoet u meestal aan het verlaagdurencriterium. Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over in totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren."

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Mij is gevraagd voor 40 uur per week. Verdiensten zijn inderdaad beter en vind het persoonlijk toch leuker, blijkt nu.

 

Het gaat erom dat als ik nu de eenmanszaak ophef ik niet in aanmerking kom voor startersafstrek en andere voordelen omdat ik dan niet voldoe aan de urencriteria van 1225 uur. (negatieve consequentie)

 

Eventueel ernaast doen zou kunnen maar ga ik dan de 1225 halen, en kan ik dit dan aannemelijk maken?

Waar heb je de startersaftrek voor nodig, je kan een beter betaalde baan krijgen, je hebt dan al meer dan een starter die er niks bij heeft.

Werk lekker 40 uur per week, verdien er nog wat bij als deeltijd ondernemer, en alles wat je daarmee verdient is al een extra.

 

Overigens als je het slim doet, haal je echt nog wel 1225 uur dit jaar wat eindigt op 31 dec, je hebt al 800 uur.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Mij is gevraagd voor 40 uur per week. Verdiensten zijn inderdaad beter en vind het persoonlijk toch leuker, blijkt nu.

 

Het gaat erom dat als ik nu de eenmanszaak ophef ik niet in aanmerking kom voor startersafstrek en andere voordelen omdat ik dan niet voldoe aan de urencriteria van 1225 uur. (negatieve consequentie)

 

Eventueel ernaast doen zou kunnen maar ga ik dan de 1225 halen, en kan ik dit dan aannemelijk maken?

Waar heb je de startersaftrek voor nodig, je kan een beter betaalde baan krijgen, je hebt dan al meer dan een starter die er niks bij heeft.

Werk lekker 40 uur per week, verdien er nog wat bij als deeltijd ondernemer, en alles wat je daarmee verdient is al een extra.

 

Overigens als je het slim doet, haal je echt nog wel 1225 uur dit jaar wat eindigt op 31 dec, je hebt al 800 uur

 

 

Ik zou het fiscale voordeel van de starterskorting en zelfstandigenaftrek niet onderschatten... als je dit mee kunt pakken moet je dat zeker niet laten liggen - kan een voordeel van duizenden euro's opleveren - zeker als de WUO bovenop een regulier inkomen komt. Het 52%-tarief komt dan wel erg in het oog ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Onderschatten moet je nooit doen, een groot deel van de werkenden in NL heeft een 8:00 tot 16:00 baan.

TS kan een beter betaalde baan krijgen, en dan moet je keuzes maken.

Daarbij heb ik ook aangegeven dat het urencriterium geen bezwaar hoeft te zijn dit jaar.

Nog 425 uur in 7 maanden, 2 uur per dag, moet mogelijk zijn.

Nog 2 uur per dag besteden aan je onderneming, reistijd vakliteratuur, factureren, offertes, klantenwerving, etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Rick,

 

1225 uur lijkt mij eigenlijk ook geen enkel probleem om te realiseren. Mijn opmerking sloeg vooral op jouw vraag waar heb je de startersaftrek voor nodig.

 

Welterusten!

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad geen probleem om de resterende uren in het rest van het jaar te doen. Maar hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan? Ik heb dan een fulltime baan. Ik zal geen klanten meer gaan werven voor mijn onderneming, dit ga ik voor het andere bedrijf doen wat in dezelfde branche zit.

 

En inderdaad, starterskorting en zelfstandigenaftrek is erg interessant aangezien ik wel wat winst heb gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad. Ik zal er nog wel wat mee doen en wellicht af en toe een factuur sturen maar het zal niet de hoofdzaak zijn. Ik beheer nog een aantal websites en kan die werkzaamheden daar wel onder laten vallen.

 

Het gaat mij op de startersaftrek en zo, aangezien ik wel wat winst heb gemaakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.