• 0

De naam "Unie" mag niet ?

Dag ondernemers,

 

Al jaren heb ik een onderneming met de naam unie erin ( erachter) Zoiets als verfunie ( dit is een voorbeeld )

 

Met deze onderneming ben ik gestopt, en sinds afgelopen week ben ik gestart met een nieuwe BV, deze BV heeft geen unie in de naam verwerkt.

 

Maar nu wil ik graag een nieuwe onderneming starten in deze BV en als handelsnaam een naam voeren met Unie erin, en ook een domeinnaam met Unie erin verwerkt.

 

Om dit te regelen ben ik naar de KvK gegaan maar deze weigert nu de deze handelsnaam te verwerken omdat er Unie in zit.

Volgens hem wekt "unie" de indruk dat het om een een bedrijf gaat dat verweven is met meerdere bedrijven en hier ook financiele belangen bij heeft. Toen ik aangaf dat ik de afgelopen jaren een ander bedrijf had met Unie erin en dat er ook bekenden van mij zijn met bedrijven met Unie erin en dat dit kleine ondernemingen zijn, kreeg ik als argument dat er wel eens wat doorheen glipt. Net zoals dat er wel eens iemand door rood licht rijdt.

 

 

Dit zelfde geldt volgens de man van de Kvk ook voor het woord "groep", ook deze mag ik ook niet in mijn handelsnaam zetten.

 

 

Ik gaf aan dat ik het advies waardeerde maar toch graag deze naam met Unie erin door wil zetten, helaas was dit niet mogelijk.

 

Destijds heeft de notaris die voor mij de BV heeft opgericht mij gezegd dat een Unie alleen mag als het bedrijf zaken doet met andere bedrijven, dat deden wij ook, en dat gaat deze nieuwe onderneming ook doen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Destijds heeft de notaris die voor mij de BV heeft opgericht mij gezegd dat een Unie alleen mag als het bedrijf zaken doet met andere bedrijven, dat deden wij ook, en dat gaat deze nieuwe onderneming ook doen.

 

Wat in hemels naam zou dan een bedrijf zijn die GEEN zaken doet met andere bedrijven....?

(ook heb je geen bedrijven als klant, je zal toch wel bedrijven als leverancier hebben)

 

Een heldere zaak, lijkt mij:

KvK laat je geen "Unie" of "Groep" of andere misleidende namen inschrijven.

En de politie laat je inderdaad ook niet door rood rijden, als zij dat kunnen verhinderen.

 

Je mag ook geen eenmanszaak met "BV" of "Holding" of zoiets in de naam inschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder dat het voorheen nooit een probleem was, waarschijnlijk heb ik net de verkeerde kvk persoon getroffen,

 

Vraag me dan af wat de exacte eisen zijn voor Unie in de naam, misschien is er een manier om aan die eisen te voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Interessante zaak.

 

Ik heb de Tekst & Commentaar eens doorgelezen en wat gezocht in databanken, maar kwam niets tegen wat erop wijst dat het gebruik van het woord 'unie' in een handelsnaam misleidend of verwarrend is. Sterker nog: even googelen en je vindt vele bedrijven, van een notariskantoor tot een groothandel, met het woord 'unie' in de handelsnaam. Dat noem ik niet meer "even erdoor glippen". Kennelijk was het voeren van het woord 'unie' in de naam nooit een probleem voor de KvK. In een juridische procedure tegen de KvK geef ik je daarom redelijk wat kans.

 

 

 

 

]

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk mag Unie wel in een handelsnaam daar zijn er talloze van. Maar niet in de handelsnaam van een EZ of een eenmans BV om je groter voor te doen dan je bent.

 

"Artikel 5b HnW

Het is verboden een handelsnaam te voeren, welke een onjuiste indruk geeft van de onder die naam gedreven onderneming, voor zover dientengevolge misleiding van het publiek te duchten is.

 

Artikel 6

1. Indien een handelsnaam wordt gevoerd in strijd met deze wet, kan ieder belanghebbende, onverminderd zijn vordering krachtens titel 3 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, zich bij verzoekschrift tot de kantonrechter wenden met het verzoek, degene die de verboden handelsnaam voert, te veroordelen, daarin zodanige door de rechter te bepalen wijziging aan te brengen, dat de gestelde onrechtmatigheid wordt opgeheven. "

 

De knoppen hierboven werken niet. Komt dat door IE 9.0?

 

Naar de rechter stappen lijkt mij niet zo'n goed idee. Het vooruitzicht dat een concurrent dat later doet als het toch zou lukken bij een andere medewerker trouwens ook niet.

 

Link naar reactie
  • 1

Bijzonder dat het voorheen nooit een probleem was, waarschijnlijk heb ik net de verkeerde kvk persoon getroffen,

Je hebt net juist wel de goede kvk persoon getroffen. Hij deed prima zijn werk. Voorheen had je net de verkeerde, waardoor je in de waan verkeerde dat een bedrijfsnaam met Unie erin toegestaan is voor emz.

Zoals Hans al aangaf is dat strafbaar. Stel dat je veroordeeld zou worden omdat je onrechtmatig het woord Unie in je bedrijfsnaam heb zitten, dan zou het de schuld van de kvk zijn omdat zij jou niet goed voorgelicht zouden hebben. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.