• 0

Cafetaria overnemen?

Ik ben me aan het beraden om een cafetaria over te nemen. Er zijn alleen een paar punten die ik graag met jullie wil bespreken.

 

Het cafetaria bestaat nu uit een afhaal gedeelte en een zit gedeelte. Het wordt gerund door 2 personen met avondhulpen/weekendhulpen.

Het cafetaria is gevestigd in een het centrum van een dorp met ongeveer 3500 inwoners. Het centrum van het dorp bestaat uit een 10 tal winkels. Wat tevens als centrum figureerd voor het direct naast liggende dorp met ongeveer 3500 inwoners.

Kort om qua ligging in deze regio kan het niet beter.

 

Nu zijn er alleen een aantal dingen die mij niet bevallen aan het cafetaria. Op dit moment komen overdag een aantal mensen in de lunchroom en zijn er een handje vol bestellingen die meegenomen willen worden. Omdat je niet tegelijkertijd eten kan bereiden, serveren,service verlenen en bestellingen kan inpakken om mee te nemen, in je ééntje. Zijn er altijd wel 2 man personeel nodig. Rond het middag kan het even drukker worden waardoor er toch 3 personeelsleden nodig zijn. Maar dit is meestal maar voor korte duur nodig laten we zeggen van 12 tot 13:30. Meestal is het tussen 13:30 tot 17:00 erg rustig, zo rustig dat 1 persoon de zaak zou kunnen runnen.

Vanaf 17:00 tot 19:30 wordt het weer drukker maar dan vooral omdat mensen eten willen afhalen bij het afhaal gedeelte.

Zondag avond is het "top drukte".

 

Ik heb nu de kans om het eventueel over te nemen. Maar waar ik vooral mee zit zijn de enorme "gaten" qua drukte. Ik kan de zaak niet in me eentje runnen omdat het eigenlijk 2 zaken in een zijn, namelijk het afhaal gedeelte en het zit gedeelte waar mensen ter plekken kunnen eten.

Daarom moet ik eigenlijk in totaal 3 personeelsleden hebben staan. Maar daar is het dan weer niet druk genoeg voor. Het is vooral doordat ik op totaal misschien 3 uur per dag die ook nog eens verspreid over de dag zitten handen te kort kom.

 

Nu zou het voormij ideaal zijn om er een lunchroom van te maken zodat ik 1 personeelslid in de bediening heb en eentje die het eten bereidt. En dan op eventuele drukke momenten een oproepkracht. Dan is het alleen de vraag kan een lunchroom overleven in een omgeving van laten we zeggen ruim 7000 inwoners. Of heb ik toch echt mijn frituurpan en dus afhaal service nodig.

En zijn dus de momenten van letterlijk niks doen overdag onoverkomelijk.

 

Al zou ik er een volledige snackbar van maken heb ik het overdag veel te rustig dan hoef ik voor 4 uur smiddags niet open te gaan. Maar al zou ik er een volledige lunchroom van maken ben ik bang te veel klanten te verliezen. En het alsnog overdag te rustig hebben.

 

Toch vindt ik het lunchroom idee het aantrekkelijkst. Het is minder hecktisch. En ik kan met minder personeel de zaak runnen.

Ik wil dan een "standaard" luchroom menu voeren plus friet en menu'tjes zoals, satemenu,hamburgermenu,halfkipmenu,shoarma menu.

Alleen dan kunnen klanten het dus abosoluut niet meenemen.

 

Qua omzet heb ik (nog) geen cijfers. Ik hoop wat feedback te krijgen over mijn ideeën.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou jouw beslissing absoluut mede af laten hangen van de onderverdeling van de huidige omzet en de marge op de omzet. Als blijkt dat op dit moment het grootste deel van de marge voortkomt uit afhaal dan zou ik er nog even 2 x over nadenken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou jouw beslissing absoluut mede af laten hangen van de onderverdeling van de huidige omzet en de marge op de omzet. Als blijkt dat op dit moment het grootste deel van de marge voortkomt uit afhaal dan zou ik er nog even 2 x over nadenken.

 

Ik heb geen cijfers maar ik weet wel dat de meeste omzet wordt behaald met het afhalen.

Opzich kan alles ook zo blijven als het nu is maar dan is het niet aantrekkelijk voor mij om de zaak over te nemen. Want dat betekent namelijk dat ik zelf 11 uur per dag, 6 dagen in de week er staan moet. En is het financieel niet aantrekkelijk om fulltime medewerkers te hebben omdat die dan op te veel momenten van de dag niks te doen hebben.

 

Op dit moment is het ook een cafetaria met "van alles wat". Een afhaal gedeelte, een zit gedeelte waar we ook echt serveren. Gok kasten, bier klanten. In de zomer een buiten terras. Het is nu zo dat alles aandacht vraagt maar geen van al die aspecten loopt echt top nu.

Link naar reactie
  • 1

Welkom in de dilemma die fastfood met zich mee brengt.

Feitelijk moet je goed onderzoeken op welke vlakken je het meeste kan verdienen, maar ik betwijfel of je er goed aan doet om alleen op lunch te richten.

Om dit soort "luxe problemen" op te lossen, zou ik voorstellen om alleen hardlopers te voeren. Kijk welke producten het meest gevraagd worden en het minste bereidingstijd kosten. (dus niet te veel menu's zou ik zeggen)

Je moet er vanuit gaan dat 90% van de mensen niet voor de gezelligheid etc naar een cafetaria gaan. Ze komen er om zo snel mogelijk weer weg te gaan.

 

Daarnaast is het een kwestie van goed plannen. In de rustige uren zodanig werk verrichten dat je de drukte aan kan. Wil je personeel in dienst nemen, dan heb je echt wel een behoorlijke omzet nodig. Maar let op, als de voorganger al personeel in dienst heeft ben je gehouden om deze over te nemen.

 

Neem je tijd voordat je het overneemt. Kom regelmatig kijken, bekijk alle cijfers. Kom bij sluitingstijd terug en kijk naar de omzet van de dag. Ik kom ook regelmatig tegen dat de opvolger een paar dagen meewerkt. Dan weet je beter wat je overneemt.

 

Succes, als je verdere vragen hebt verneem ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Welkom in de dilemma die fastfood met zich mee brengt.

Feitelijk moet je goed onderzoeken op welke vlakken je het meeste kan verdienen, maar ik betwijfel of je er goed aan doet om alleen op lunch te richten.

Om dit soort "luxe problemen" op te lossen, zou ik voorstellen om alleen hardlopers te voeren. Kijk welke producten het meest gevraagd worden en het minste bereidingstijd kosten. (dus niet te veel menu's zou ik zeggen)

Je moet er vanuit gaan dat 90% van de mensen niet voor de gezelligheid etc naar een cafetaria gaan. Ze komen er om zo snel mogelijk weer weg te gaan.

 

Daarnaast is het een kwestie van goed plannen. In de rustige uren zodanig werk verrichten dat je de drukte aan kan. Wil je personeel in dienst nemen, dan heb je echt wel een behoorlijke omzet nodig. Maar let op, als de voorganger al personeel in dienst heeft ben je gehouden om deze over te nemen.

 

Neem je tijd voordat je het overneemt. Kom regelmatig kijken, bekijk alle cijfers. Kom bij sluitingstijd terug en kijk naar de omzet van de dag. Ik kom ook regelmatig tegen dat de opvolger een paar dagen meewerkt. Dan weet je beter wat je overneemt.

 

Succes, als je verdere vragen hebt verneem ik het graag.

 

Ik werk in desbetreffend cafetaria. De cijfers heb ik dan niet maar verder weet ik precies wanneer en hoeveel mensen er komen.

Al het personeel werk als oproepkracht en of 0-uren contract. Nu is het zo dat ik zelf er bijna fulltime werk en de rest er rond de avonduren werkt voor ongeveer 3 uurtjes.

Ik weet wel dat de "problemen" die ik beschrijf ook wel precies horeca "problemen" zijn. Maar probeer toch naar een oplossing of ander concept te zoeken, wat misschien beter kan werken.

Het is inderdaad ook wel zo dat mensen snelheid eisen. 10 minuten is toch wel de gewenste wachttijd.

Ik heb er ook al aangedacht om er een iets wat "luxe"cafetaria van te maken, zodat wat langer wachten ook niet erg is. Maarja wat is nou eigenlijk een "luxe"cafetaria. Eetcafe?. Anders wordt het meer een restaurant, maar die kwaliteit kan ik niet bieden.

Link naar reactie
  • 0

Het concept aanpassen lijkt me zeer moeilijk. Zeker in een dorp. Ik kan me voorstellen dat het gevoelig ligt.

Ga er niet vanuit dat mensen langer willen wachten, als je de uitstraling en inhoud etc veranderd.

Probeer juist snelle producten te voeren die makkelijk bereidbaar zijn en snel meegenomen of opgegeten kan worden.

Heb je iets als dressing of salade nodig, bereid deze buiten de spits om en leg ze klaar in afsluitbare bakjes of iets dergelijks.

 

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het concept aanpassen lijkt me zeer moeilijk. Zeker in een dorp. Ik kan me voorstellen dat het gevoelig ligt.

Ga er niet vanuit dat mensen langer willen wachten, als je de uitstraling en inhoud etc veranderd.

Probeer juist snelle producten te voeren die makkelijk bereidbaar zijn en snel meegenomen of opgegeten kan worden.

Heb je iets als dressing of salade nodig, bereid deze buiten de spits om en leg ze klaar in afsluitbare bakjes of iets dergelijks.

 

 

Zulke dingen doen we nu ook al. Ik denk dat mijn idee om er een lunchroom van te maken toch wel aardig onmogelijk wordt.

Zelf leek me het idee van een lunchroom met tevens warme gerechten wel leuk en een stuk makkelijker uit te voeren. Maar ik ben bang dat er gewoon te weinig mensen zullen komen. Vooral overdag omdat de meeste mensen werken. En het is wel een winkelcentrum maar geen winkelcentrum waar mensen voor de gezelligheid een stukje gaan lopen. Daar is het weer te klein voor.

Link naar reactie
  • 0

Als de omzet tussen 12 en 13.30 nu echt weinig oplevert dan is het misschien een idee om inderdaad gewoon pas rond 17 uur open te gaan en voor de lunch gaan ze dan maar ergens anders heen. Of je kiest ervoor om bijvoorbeeld wel op bestelling broodjes te bezorgen.

 

De cijfers zijn gewoon echt wel belangrijk. Als je er zelf werkt, dan kun je dat toch ook gewoon zien? Hoeveel geld wordt er verdiend tijdens de lunch en hoeveel tijdens de avond? En hebben de producten die je 's avonds verkoopt meer marge? Of juist die tijdens de lunch?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.