• 0

BTW over diensten buiten EU - klopt advies van mijn fiscalist???

Mijn bedrijf runt een mondiale internet directory. Hierbij is het business model hetzelde als de gouden gids: bedrijven kunnen een gratis vermelding (advertentie) plaatsen, wil men een grotere advertentie of op een prominentere plaats dan moet men hievoor betalen d.m.v. een online credit card transactie. Mijn vraag gaat over BTW situatie over transacties met afnemers buiten de EU. Ik heb een fiscalist dit vraagstuk voorgelegd, maar trek zijn standpuntbepaling in twijfel. Daar gaat mijn 2e vraag over.

 

 

- Vraag 1: BTW situatie levering diensten buiten EU: op de site van de belastingdienst stelt men “Levert u de dienst aan een afnemer binnen de EU?”. Hierover heb ik de volgende vraag: hoe mag je bepalen je of een afnemer buiten de EU is gevestigd? NB: ik vraag momenteel geen adresgegevens bij betaling advertentie omdat dit een extra drempel is en ik deze gegevens niet nodig heb voor het runnen van de site. Wel heb ik andere gegevens (zie onderaan deze posting) van de afnemer die wellicht bruikbaar zijn.

- Vraag 2: Fiscalist stelt: "diensten buiten EU BTW belast indien BTW niet verlegd kan worden". Fiscalist stelt dat BTW in NL dient te worden afgedragen over het leveren van deze advertentiediensten indien het fiscale nummer van de afnemer niet bekend is. Hij stelt hierbij BTW situatie “binnen EU, buiten NL” gelijk aan “buiten EU”. Hij zegt specifiek het volgende:

“Indien je een afnemer hebt buiten Nederland, mag je de omzetbelasting in beginsel verleggen. In dat geval ben je dus geen omzetbelasting verschuldigd. Om de verleggingsregeling toe te passen heb je het omzetbelastingnummer nodig van jouw afnemer. Deze heb je nodig om aan je grensoverschrijdende listing te kunnen voldoen (zie artikel 37a, eerste lid onderdeel c van de Wet) en deze moet je op de (digitale) factuur vermelden (zie artikel 35a, eerste lid onderdeel d van de Wet). Sinds 1 januari 2010 geldt verplichting tot listing voor grensoverschrijdende diensten. Ik heb begrepen dat je de locatie van de afnemer bepaalt aan de hand van het IP-adres. Dit is echter niet genoeg om aan de listing vereisten te voldoen.”

 

Als ik deze wetteksten erbij pak heeft men het echter over verrekening binnen de lidstaden, wat mij doet vermoeden dat dit specifiek over BTW situatie binnen EU gaat. Mijn vraag: klopt zijn standpuntbepaling?

 

(Wellicht) relevante gegevens:

•   Echt mondiaal: bezoekers uit meer dan 200 landen elke maand

•   Adverteerders komen uit van over de gehele wereld

•   Pure virtuele dienstverlening: men kan een betaalde adverentie plaatsen. Er vindt

•   Van de adverteerder weet ik het volgende

o   Uitgifte land van credit card waarmee ze een betaling doen

o   IP adres van waaruit de credit card betaling plaatsvindt

o   Stad waarbinnen men een advertentie plaats op de site

•   Eventueel zou ik de adresgegevens van de betaler kunnen vragen bij de credit card betaling, maar daar ben ik huiverig voor omdat het drempel verhogend werkt

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Rob Veen,

 

Je fiscalist heeft deels gelijk. Als je jouw diensten verleent aan ondernemers binnen de EU dan mag je de BTW alleen verleggen aan ze als jij beschikt over hun buitenlandse BTW nummer. Zonder het BTW nummer van je afnemer moet je NL BTW in rekening brengen. De plaats waar iemand die de dienst afneemt gevestigd is, is voor jou vrijwel niet te bepalen. IP adres kan helpen, maar biedt ook geen zekerheid. Je mag er wel op vertrouwen dat als je een werkend buitenlandse BTW nummer ontvangt van je afnemer dat je dan de BTW mag verleggen indien dat BTW nummer een EU BTW nummer is (je vraag 1).

 

Je vraag 2:

Voor afnemers buiten de EU geldt dat de dienst belast is in het land van je afnemer. Je zult per land moeten nagaan of je je daar als ondernemer moet melden bij de fiscus en evt. daar opgave van BTW moet doen. Dat is vrijwel onbegonnen werk in jouw geval. Daarbij is het hebben van een buitenlands BTW nummer van je afnemer helemaal niet relevant. Daar slaat je fiscalist dus de plank mis. Buiten de EU is geheel niet gelijk aan binnen de EU.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robveen,

 

De lisiting geldt IMHO alleen voor diensten binnen de EU. Sterker nog, niet elk land buiten de EU kent een OB-heffing, dus laat staan dat elke afnemer een omzetbelastingnummer heeft.

 

Je zult wel op één of andere manier moeten aantonen dat je afnemers ondernemers buiten de EU zijn. De fiscus stelt ook als eis dat je een factuur (zonder BTW) naar je afnemers stuurt.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Nog een paar vragen / opmerkingen omdat ik met deze zaak nogal in mijn maag zit en probeer zoveel mogelijk helderheid te krijgen.

 

Je fiscalist heeft deels gelijk. Als je jouw diensten verleent aan ondernemers binnen de EU dan mag je de BTW alleen verleggen aan ze als jij beschikt over hun buitenlandse BTW nummer. Zonder het BTW nummer van je afnemer moet je NL BTW in rekening brengen.

 

Momenteel vraag ik bij betaling van de transactie om eventueel BTW nummer van afnemer en betaal ik over alle transacties "Binnen EU / buiten NL" BTW in NL. Dit bepaal ik op basis van IP adres: "Buiten EU" meldt ik niet in BTW aangifte, omdat bij 3a alleen om levering van goederen buiten EU wordt gevraagd. Fiscaal gezien voer ik dus alle transacties binnen EU op als NL transacties (en draag BTW af) en er buiten vermeld ik niet.

 

De plaats waar iemand die de dienst afneemt gevestigd is, is voor jou vrijwel niet te bepalen. IP adres kan helpen, maar biedt ook geen zekerheid. Je mag er wel op vertrouwen dat als je een werkend buitenlandse BTW nummer ontvangt van je afnemer dat je dan de BTW mag verleggen indien dat BTW nummer een EU BTW nummer is (je vraag 1).

 

Specifiek gaat het mij om de vraag: wat moet ik kunnen overleggen aan de belastingdienst om aan te kunnen tonen dat een afnemer buiten de EU is gevestigd? Als ik de wizzard uitvoer rondom dit thema op de site van de belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/) dan vraagt men alleen maar "Levert u de dienst aan een afnemer binnen de EU?”. Men specificeert niet hoe je dit kan of mag bepalen. Vraag: is dit ergens gespecificeert, zo niet: ik zou kunnen toevoegen dat men bij betaling adresgegevens moet invoeren. Zou dit dan voldoen?

 

Zou het een idee zijn om een ruling aan te vragen bij OB specialist belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Je zult wel op één of andere manier moeten aantonen dat je afnemers ondernemers buiten de EU zijn. De fiscus stelt ook als eis dat je een factuur (zonder BTW) naar je afnemers stuurt.

Odeon

 

Moet je hiervan kopieen kunnen overleggen. Ik verstuur die facturen wel, maar bewaar geen kopieen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Je schrijft:

 

Je zult wel op één of andere manier moeten aantonen dat je afnemers ondernemers buiten de EU zijn. De fiscus stelt ook als eis dat je een factuur (zonder BTW) naar je afnemers stuurt.

Odeon

 

Moet je hiervan kopieen kunnen overleggen. Ik verstuur die facturen wel, maar bewaar geen kopieen.

Link naar reactie
  • 0

 

Specifiek gaat het mij om de vraag: wat moet ik kunnen overleggen aan de belastingdienst om aan te kunnen tonen dat een afnemer buiten de EU is gevestigd?

Zou het een idee zijn om een ruling aan te vragen bij OB specialist belastingdienst?

 

Is de klant binnen NL gevestigd, dan gewoon 19% BTW in rekening brengen.

 

Als het een klant is buiten NL en binnen de EU en je hebt zijn (werkend) BTW nummer dan mag je aannemen dat je de BTW mag verleggen.

 

Idem, maar heb je zijn BTW nummer niet, dan moet je 19% NL BTW in rekening brengen.

 

Tot zover wat je met de NL fiscus te stellen hebt. Komen je klanten van buiten de EU, dan gelden de regels van hun land. Ik denk dat als je de combinatie IP-adres en land CreditCard logt, dat daarmee door jou afdoende is aangetoond dat een klant buiten de EU gevestigd is.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Robveen,

 

Uiteraard moet je kopiën bewaren voor je administratie.

 

Voor zover mij bekend sluit de Belastingdienst geen rulings mbt omzetbelasting.

 

Voor huis-, tuin- en keukenfiscalisten (zoals ondergetekende) is dit vaak ook lastige materie. Wellicht kun je hierover overleg plegen met een BTW-specialist met kennis van grensoverschrijdende transacties.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Tot zover wat je met de NL fiscus te stellen hebt. Komen je klanten van buiten de EU, dan gelden de regels van hun land. Ik denk dat als je de combinatie IP-adres en land CreditCard logt, dat daarmee door jou afdoende is aangetoond dat een klant buiten de EU gevestigd is.

Beste Joost, denk je dat het laten invoeren van adresgegevens door de klant de bewijstlast waterdicht zou maken. Iemand kan beweren dat hij op de RTL Boulevard nr 3 woont in K3 stad gelegen in Rusland. IP-adres / uitgifte locatie credit card is in mijn ogen een veel harder bewijs dan een ingevoerd adres.
Link naar reactie
  • 0

IP-adres / uitgifte locatie credit card is in mijn ogen een veel harder bewijs dan een ingevoerd adres.

 

Je denkt nu in mijn ogen behoorlijk krom:

 

Als je een dienst aan een ondernemer levert, dan moet je een factuur uitreiken (en uiteraard bewaar je ook een kopie voor je eigen administratie!). Op de factuur moet o.a. naam+adres van de afnemer vermeldt worden.

 

Dus vraag je aan de klant: "Wat is uw naam en adresgegevens?" en vervolgens maak je een factuur voor deze klant op dat adres in dat land.

Je hoeft niet bij de KvK in China proberen te achterhalen of inderdaad daar een firma X ingeschreven staat.

 

In theorie is het dus zoals eerder hier gezegd mogelijk dat de fiscus in bijvoorbeeld China zou vinden dat je daar een of andere belasting zou moeten afdragen. In de praktijk lijkt het mij dat je dit kan verwaarlozen, althans als je niet reuzenbedragen voor diensten in rekening brengt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

IP-adres / uitgifte locatie credit card is in mijn ogen een veel harder bewijs dan een ingevoerd adres.

Dus vraag je aan de klant: "Wat is uw naam en adresgegevens?" en vervolgens maak je een factuur voor deze klant op dat adres in dat land.

Je hoeft niet bij de KvK in China proberen te achterhalen of inderdaad daar een firma X ingeschreven staat.

 

Als ik je goed begrijp moet ik dus een factuur versturen waarop in ieder geval de adresgegevens van de klant moeten staan. Dat betekent (als ik je goed begrijp) dat je niet zonder de adresgegevens van de klant kan, wil ik kunnen aantonen tegenover de belastingdienst dat een afnemer daadwerkelijk buiten de EU is gevestigd en hierbij dus geen BTW hoef af te dragen. Hierbij kunnen IP-adres of uitgifte land van credit card optioneel als aanvullend bewijs dienen, maar zonder adresgegevens van de klant is het bewijs niet rond. Klopt mijn redenatie? Als dat zo is, rest mij niets anders dan de adresgegevens van de klant uit te vragen bij een betaling via credit card.

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik je goed begrijp moet ik dus een factuur versturen waarop in ieder geval de adresgegevens van de klant moeten staan. Dat betekent (als ik je goed begrijp) dat je niet zonder de adresgegevens van de klant kan, wil ik kunnen aantonen tegenover de belastingdienst dat een afnemer daadwerkelijk buiten de EU is gevestigd en hierbij dus geen BTW hoef af te dragen. Hierbij kunnen IP-adres of uitgifte land van credit card optioneel als aanvullend bewijs dienen, maar zonder adresgegevens van de klant is het bewijs niet rond. Klopt mijn redenatie? Als dat zo is, rest mij niets anders dan de adresgegevens van de klant uit te vragen bij een betaling via credit card.

 

Over welke bedragen hebben we het (die een klant aan jou betaald)

 

 

Ik deel je mening ; Lange registratie formulieren voor een simpele bestelling = wanzin, en kost klanten. Ikzelf doe paypal- express checkout, ik krijg GEEN adres gegevens van paypal (10 euro software) Ik behandel IEDERE klant als particulier. Een particulier ben je niet verplicht een factuur te maken (volgens de Nederlandse factuur opmaak regels, dus met adres bla die bla)

 

Over de europese omzet (gebaseerd op IP database) draag ik 19% btw af, (ik hanteer een veiligheids marge van + 10% voor europa) De rest van de wereld geen btw.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Over welke bedragen hebben we het (die een klant aan jou betaald)

 

90% transacties onder de € 100. Soms package deals, die kunnen oplopen tot € 2.000 maar is een zeldzaamheid.

 

Over de europese omzet (gebaseerd op IP database) draag ik 19% btw af, (ik hanteer een veiligheids marge van + 10% voor europa) De rest van de wereld geen btw.

Ik neem aan dat je bepaalt of een transactie buiten EU plaatsvind op basis van IP adres. Heb je ergens juridisch houvast hiervoor gevonden?
Link naar reactie
  • 0

Rob

 

Het belang van je vraag ligt in het volgende:

 

Als je niet kunt aantonen dat je afnemer buiten de EU gevestigd is, dan heb je van doen met de NL fiscus.

 

Het zal de NL fiscus een biet wezen of jij wel of geen factuur uitreikt aan een Chinese ondernemer. Daar zit nl. toch geen BTW op voor NL. Je wilt alleen voorkomen dat de fiscus gaat stellen dat van de klanten waar je geen land van herkomst van hebt, dat het dan NL klanten zijn of klanten binnen de EU. Dan wil de NL fiscus ineens geld van je zien.

 

IMHO moet het dus volstaan dat je tenminste kunt aantonen dat voor de omzet van klanten buiten de EU ook daadwerkelijk bekend/aantoonbaar is dat die mensen van buiten de EU komen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Over welke bedragen hebben we het (die een klant aan jou betaald)

 

90% transacties onder de € 100. Soms package deals, die kunnen oplopen tot € 2.000 maar is een zeldzaamheid. Totaal zo'n € 160.000, waarvan € 100.000 buiten EU. De € 60.000 geef ik op als transacties binnen Nederland (lees: hiervan heb ik geen fiscaal nummer afnemer en transactie is binnen EU).

 

Over de europese omzet (gebaseerd op IP database) draag ik 19% btw af, (ik hanteer een veiligheids marge van + 10% voor europa) De rest van de wereld geen btw.

 

Ik neem aan dat je bepaalt of een transactie buiten EU plaatsvind op basis van IP adres. Heb je ergens juridisch houvast hiervoor gevonden?

 

Link naar reactie
  • 0

Vooropgesteld ik ben geen fiscalist, ik wil alleen vertellen hoe ik het doe!

 

Probeer de belastindienst maar eens een uitspraak daarover te laten doen (op papier) mij (mijn fiscalist) is het toentertijd niet gelukt, en heb ik voor deze constructie gekozen.

 

Zoals ik begrepen heb mag je als ondernemer zelf weten hoe je je administratie inricht (binnen de kaders) Ik verzwijg geen omzet, komt er een controle, dan is het aan hen om te bewijzen dat dat 70% moet zijn. Nou succes mannen, dat gaat denk ik niet lukken ( 100000 paypal emails bewaard)

 

Ik begreep ook dat ze een eenvoudige kosten baten analyze gaan maken, kosten om die 100000 transacties te "filteren", nazoeken, dat verschil zal nihil zijn en misschien zelfs positief voor mij.

 

Volgens mij hebben maar weinig fiscalisten kaas gegeten van de online materie, bij de belastingdienst nog minder mensen.

 

 

Ik neem aan dat je bepaalt of een transactie buiten EU plaatsvind op basis van IP adres

 

formeel gaat het er niet om waar de transactie plaats vind, maar waar de dienst word gebruilkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste loost. Je schrijft:

Je wilt alleen voorkomen dat de fiscus gaat stellen dat van de klanten waar je geen land van herkomst van hebt, dat het dan NL klanten zijn of klanten binnen de EU. Dan wil de NL fiscus ineens geld van je zien.

 

IMHO moet het dus volstaan dat je tenminste kunt aantonen dat voor de omzet van klanten buiten de EU ook daadwerkelijk bekend/aantoonbaar is dat die mensen van buiten de EU komen.

 

Mijn one millon dollar vraag blijft "is ip-adres vanuit waar afnemer transactie doet en/of uitgifte land gebruikte credit card" hierbij afdoende voor de fiscus of wil men daadwerkelijk het opgegeven adres van afnemer?

 

Joost, sorry dat ik zo doorzeur maar is voor mij een hele belangrijke afweging of ik de adresgegevens tijdens transactie moet uitvragen wat drempelverhogend werkt of het risico nemen dat IPadres/uitgifte locatie credit card afdoende is.

 

Ik mag toch aannemen dat de fiscus bereid is hierover een standpunt in te nemen. Hoe moet je anders weten hoe je locatie afnemer kan aantonen?

Link naar reactie
  • 0

formeel gaat het er niet om waar de transactie plaats vind, maar waar de dienst word gebruilkt.

 

Als dat zo is, dan zou ik de stad waar men adverteert binnen de directory als uitgangspunt moeten nemen.

 

In principe kan een transactie vier verschillende locaties kennen:

- IP adres vanuit waar de transactie plaatsvindt

- Uitgifte locatie credit card

- Stad waar men adverteert binnen de directory

- Adres dat men opgeeft (vraag ik nu nog niet uit)

Link naar reactie
  • 0

Als ik je goed begrijp moet ik dus een factuur versturen waarop in ieder geval de adresgegevens van de klant moeten staan. Dat betekent (als ik je goed begrijp) dat je niet zonder de adresgegevens van de klant kan, wil ik kunnen aantonen tegenover de belastingdienst dat een afnemer daadwerkelijk buiten de EU is gevestigd en hierbij dus geen BTW hoef af te dragen.

 

Dat is juist.

 

Jouw business is B2B en je verleent diensten. Je moet kunnen laten zien wie van je klanten in NL zitten (BTW verschuldigd), wie in de EU (buiten NL) zitten (want daar MOET je de BTW naar verleggen) en wie buiten de EU zit (want daar hoef je dan geen BTW voor af te dragen).

Dat doe je door een factuur naar desbetreffende klant in desbetreffend land te sturen.

 

Dit zal ook het antwoord van de inspecteur zijn overigens (heb er zelf een hier liggen).

 

Link naar reactie
  • 0

wie in de EU (buiten NL) zitten (want daar MOET je de BTW naar verleggen)

 

Alleen als Rob over het BTW nummer van de afnemer beschikt. Anders gewoon 19% NL BTW in rekening brengen.

 

@Rob: als jij aangeeft dat met IP adres en stad creditcard een bepaalde afnemer buiten de EU gevestigd is, dan zal de fiscus het tegendeel moeten bewijzen willen ze er een binnen de EU gevestigde klant van maken, die dan wel binnen het bereik van de NL fiscus ligt.

 

Voorleggen aan de fiscus hoe je e.e.a. moet bewijzen kan natuurlijk nooit kwaad.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Alleen als Rob over het BTW nummer van de afnemer beschikt. Anders gewoon 19% NL BTW in rekening brengen.

 

De fiscus zal vinden dat, als de klant een BTW nummer heeft, dit nummer op de factuur van Rob vermeld moet worden en de BTW naar deze klant verlegd wordt. Dit als de klant in de EU gevestigd is (buiten NL).

Dus niet alleen "weet ik veel of ie een nummer heeft of niet", maar hij (Rob) moet daar achteraan gaan.

 

Dit weet ik, want ik heb namelijk zelf het verzoek een keer ingediend om alle klanten binnen de EU te mogen behandelen als NL klanten. En dus gewoon 19% BTW te berekenen, alsof zij geen BTW nummer hebben.

 

Dat verzoek is afgewezen. Want de afspraken binnen de EU zijn dat de BTW verlegd wordt, als de klant een BTW nummer heeft en in een ander EU land gevestigd is. Dit geldt bij B2B diensten.

 

'Het probleem' ligt bij de ondernemer. Hij/zij moet er voor zorgen dat hij zich hieraan houdt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Want de afspraken binnen de EU zijn dat de BTW verlegd wordt, als de klant een BTW nummer heeft en in een ander EU land gevestigd is. Dit geldt bij B2B diensten.

 

Dat lijkt me vreemd, want op EU niveau maakt het niets uit. Als een NL ondernemer wel 19% NL BTW op zijn factuur zet, dan vraagt de afnemer die BTW via zijn of onze belastingdienst weer terug. Geen land dat er armer of rijker van wordt, tenzij er ergens BTW vrijstellingen tussen zitten die van invloed zijn op de aftrek van voorbelasting (dan wordt in elk geval geen land armer) uiteraard.

 

Overigens, van de site van de fiscus:

 

Voor een intracommunautaire levering moet uw klant omzetbelasting verschuldigd zijn over de intracommunautaire verwerving. U kunt ervan uitgaan dat dit het geval is als uw klant zijn btw-identificatienummer aan u opgeeft. U kunt de juistheid van dit nummer laten nagaan bij de Belastingdienst in Nederland. Bel hiervoor de BelastingTelefoon.

 

Als uw afnemer geen btw-identificatienummer heeft, omdat hij bijvoorbeeld particulier is, dan brengt u uw afnemer gewoon btw in rekening. Dat doet u ook als blijkt dat het btw-identificatienummer niet klopt.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me vreemd, want op EU niveau maakt het niets uit.

 

Niet vreemd, wel star. Quote ‘Standpunt inspecteur’:

 

“Op grond van artikel (…) is de plaats van de dienst bij B2B diensten daar waar de afnemer ondernemer woont of is gevestigd. Dat betekent voor de diensten van X aan afnemers ondernemers binnen de EU dat zonder omzetbelasting gefactureerd dient te worden aan de afnemers. Op de factuur vermeldt X het BTW-identificatienummer van haar afnemer en de opmerking heffing verlegd. Er mag niet met BTW worden gefactureerd.

(....)

Ik kan dan ook niet akkoord gaan met uw voorstel alle diensten aan afnemers binnen de EU met nederlandse omzetbelasting te belasten.”

 

Maar iedereen mag natuurlijk zijn eigen verzoek indienen (of gewoon zijn gang gaan...).

Link naar reactie
  • 0

Dan hebben alle tankstations een groot probleem ;D

Volgens mij sla je een plankje mis, tenzij het geheel veranderd is zonder dat ik het ook maar ergens heb kunnen lezen.

 

Ah...!

 

Had ik gemist (was voor mijn post bedoeld..?).

 

Zoals jij moet weten gelden er voor tankstations (levering van brandstof) speciale regels hiervoor.

Er zijn overigens meer speciale regels, maar die zijn voor Rob niet van toepassing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.