• 0

BTW over diensten buiten EU - klopt advies van mijn fiscalist???

Mijn bedrijf runt een mondiale internet directory. Hierbij is het business model hetzelde als de gouden gids: bedrijven kunnen een gratis vermelding (advertentie) plaatsen, wil men een grotere advertentie of op een prominentere plaats dan moet men hievoor betalen d.m.v. een online credit card transactie. Mijn vraag gaat over BTW situatie over transacties met afnemers buiten de EU. Ik heb een fiscalist dit vraagstuk voorgelegd, maar trek zijn standpuntbepaling in twijfel. Daar gaat mijn 2e vraag over.

 

 

- Vraag 1: BTW situatie levering diensten buiten EU: op de site van de belastingdienst stelt men “Levert u de dienst aan een afnemer binnen de EU?”. Hierover heb ik de volgende vraag: hoe mag je bepalen je of een afnemer buiten de EU is gevestigd? NB: ik vraag momenteel geen adresgegevens bij betaling advertentie omdat dit een extra drempel is en ik deze gegevens niet nodig heb voor het runnen van de site. Wel heb ik andere gegevens (zie onderaan deze posting) van de afnemer die wellicht bruikbaar zijn.

- Vraag 2: Fiscalist stelt: "diensten buiten EU BTW belast indien BTW niet verlegd kan worden". Fiscalist stelt dat BTW in NL dient te worden afgedragen over het leveren van deze advertentiediensten indien het fiscale nummer van de afnemer niet bekend is. Hij stelt hierbij BTW situatie “binnen EU, buiten NL” gelijk aan “buiten EU”. Hij zegt specifiek het volgende:

“Indien je een afnemer hebt buiten Nederland, mag je de omzetbelasting in beginsel verleggen. In dat geval ben je dus geen omzetbelasting verschuldigd. Om de verleggingsregeling toe te passen heb je het omzetbelastingnummer nodig van jouw afnemer. Deze heb je nodig om aan je grensoverschrijdende listing te kunnen voldoen (zie artikel 37a, eerste lid onderdeel c van de Wet) en deze moet je op de (digitale) factuur vermelden (zie artikel 35a, eerste lid onderdeel d van de Wet). Sinds 1 januari 2010 geldt verplichting tot listing voor grensoverschrijdende diensten. Ik heb begrepen dat je de locatie van de afnemer bepaalt aan de hand van het IP-adres. Dit is echter niet genoeg om aan de listing vereisten te voldoen.”

 

Als ik deze wetteksten erbij pak heeft men het echter over verrekening binnen de lidstaden, wat mij doet vermoeden dat dit specifiek over BTW situatie binnen EU gaat. Mijn vraag: klopt zijn standpuntbepaling?

 

(Wellicht) relevante gegevens:

•   Echt mondiaal: bezoekers uit meer dan 200 landen elke maand

•   Adverteerders komen uit van over de gehele wereld

•   Pure virtuele dienstverlening: men kan een betaalde adverentie plaatsen. Er vindt

•   Van de adverteerder weet ik het volgende

o   Uitgifte land van credit card waarmee ze een betaling doen

o   IP adres van waaruit de credit card betaling plaatsvindt

o   Stad waarbinnen men een advertentie plaats op de site

•   Eventueel zou ik de adresgegevens van de betaler kunnen vragen bij de credit card betaling, maar daar ben ik huiverig voor omdat het drempel verhogend werkt

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus buitenlandse ondernemers die onderweg zijn naar Schiphol, ze tanken / eten / kopen 1 kantoorartikel van € 3,- / parkeren bij Schiphol. Al die mensen zitten met problemen dus.

 

Waarom kunnen wij dan btw uit het buitenland terugvragen?

 

Laatst heb ik een nieuwe klant, die iets uit Duitsland had gekocht. Met duitse btw. Dat hebben ze gedaan omdat mijn klant zich niet had geïdentificeerd als ondernemer en geen BTW nummer heeft overlegd. Het lijkt me dat jij in jouw casus iets anders in elkaar zit dan dat je nu voorlegd.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat jij in jouw casus iets anders in elkaar zit dan dat je nu voorlegd.

 

Waar heb je het over?

Zie je het verschil niet tussen Rob en jouw 'ondernemers die onderweg zijn naar Schiphol'?

 

Het gaat hier (op dit moment) om ondernemers die diensten aan andere ondernemers in een ander EU land factureren.

Heb je dit draadje wel goed doorgelezen? Want dan zie je wat de inspecteur hiervan vindt.

 

Maar jij mag natuurlijk iets anders adviseren aan jouw klanten (mij een worst).

Link naar reactie
  • 0

De dienst verricht aan een ondernemer valt onder de hoofdregel van artikel 6-1 OB en is daar belast waar de afnemer van de dienst gevestigd is. De verplichting om het BTW-ID nummer van de afnemer op je factuur te zetten, staat inderdaad in de wet (art. 35a-1-d OB).

 

Echter, dat gaat alleen op voorzover je beschikt over het BTW-ID nummer van je afnemer. Heb je het nummer niet, dan geldt dat je de dienst moet beschouwen als verricht aan een particulier en dus NL BTW in rekening MOET brengen (art 6-2 OB).

 

Zie ook de FAQ op Europa.eu/taxation, ik citeer:

 

Q18: Wat moet ik doen als ik de geldigheid van het BTW-nummer van mijn klant niet kan controleren?

Als u meent dat uw klant geen belastingplichtige is, verleent u geen vrijstelling maar brengt u BTW in rekening.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik citeer:

 

Q18: Wat moet ik doen als ik de geldigheid van het BTW-nummer van mijn klant niet kan controleren?

Als u meent dat uw klant geen belastingplichtige is, verleent u geen vrijstelling maar brengt u BTW in rekening.

 

groet

Joost

 

Hoi Joost,

 

Maar dat is toch precies wat ik gezegd heb en wat de inspecteur ook n.a.v. mijn (afgewezen) aanvraag om hiervan te mogen afwijken heeft bevestigd.

Maar het punt is dat je niet zomaar kan zeggen "ik meen dat mijn klant geen belastingplichtige is" en dan 19% BTW in rekening mag brengen.

 

Je (de ondernemer) zal dat moeten onderzoeken en ook kunnen laten zien dat hij dat heeft onderzocht.

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

ik citeer:

 

Q18: Wat moet ik doen als ik de geldigheid van het BTW-nummer van mijn klant niet kan controleren?

Als u meent dat uw klant geen belastingplichtige is, verleent u geen vrijstelling maar brengt u BTW in rekening.

 

groet

Joost

 

 

Je (de ondernemer) zal dat moeten onderzoeken en ook kunnen laten zien dat hij dat heeft onderzocht.

 

 

Maar ja die verplichting houd dan voor bedrijven met online bestelmogelijkheid echt niet veel meer in dan dat je in de aanmaakprocedure van een account of een bestelling de vraag stelt "bent u ondernemer?" indien ja vul uw btwnummer in. Als betreffende klant zijn btw nummer niet invult dan kun je als verkoper niks anders doen als btw berekenen.

 

Het is vooral de kopende ondernemer die problemen zal ondervinden doordat het terugvragen van de btw bij de NL fiscus niet zal slagen bij diensten waarvoor duidelijk is dat de btw verlegd had moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste ben ik nog steeds niet eens met je.

 

Je kunt als ondernemer de afnemer de vraag stellen of hij een BTW ID nummer heeft. Zegt hij nee, dan kun je er toch weinig anders aan doen!

 

Je kunt nl. niet de buitenlandse fiscus bellen en op naam en vestigingsplaats vragen of hij/zij een BTW nummer heeft.

 

Maar nu begrijp je mij verkeerd, Joost.

 

Als je de vraag "Bent u ondernemer?" stelt en de klant zegt "Nee", dan heb je je best gedaan.

Maar je mag in de B2B niet zomaar aannemen (en dus de vraag feitelijk overslaan) dat al je klanten niet-ondernemers zijn en BTW berekenen.

Daar ben je toch wel met me eens?

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Maar ja die verplichting houd dan voor bedrijven met online bestelmogelijkheid echt niet veel meer in dan dat je in de aanmaakprocedure van een account of een bestelling de vraag stelt "bent u ondernemer?" indien ja vul uw btwnummer in. Als betreffende klant zijn btw nummer niet invult dan kun je als verkoper niks anders doen als btw berekenen.

 

Het is vooral de kopende ondernemer die problemen zal ondervinden doordat het terugvragen van de btw bij de NL fiscus niet zal slagen bij diensten waarvoor duidelijk is dat de btw verlegd had moeten worden.

 

Ja natuurlijk! Helemaal mee eens.

 

Maar de discussie begon met het feit dat men vond dat deze vraag overbodig was en dat klopt niet.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Daar ben je toch wel met me eens?

 

Peter

 

Ja uiteraard ben ik dat met je eens.

 

Overigens kreeg ik vorige maand een factuur van een klant onder ogen van een Duitse grote webshop (naam is me even ontschoten) met netjes een NL BTW nummer erop wegens de afstandsverkopen. Daarop stond in keurig Duits dat ze alle afnemers beschouwen als particulieren....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja uiteraard ben ik dat met je eens.

 

Overigens kreeg ik vorige maand een factuur van een klant onder ogen van een Duitse grote webshop (naam is me even ontschoten) met netjes een NL BTW nummer erop wegens de afstandsverkopen. Daarop stond in keurig Duits dat ze alle afnemers beschouwen als particulieren....

 

Dan hoop ik voor ze (de Duitsers dus) dat zij niet in de B2B zitten met hun webshop, maar in de B2C (consumentenhandel in volksmond).

Want dan zitten zij goed.

 

Voor Rob, die een soort Gouden Gids dienst verleent (niet bepaald B2C) ligt dat natuurlijk anders.

 

Groetjes en een prettige HL avond!

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Dus "we" zijn er uit?

 

Bij digitale goederen/ diensten stappen plan:

 

- Eerst bepalen hoe de belastingdienst je dienst / product ziet via http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

- Core van je business bepalen, B2B of B2C

 

- Bij B2B ---> factuur standaard verplicht (volgens de factuurregels belastingdienst) met vermelding van BTW nummer van de koper binnen de EU Bij geldig BTW nummer "shifted VAT" aangeven, bij ongeldig/onbekend BTW nummer 19% Nederlandse BTW tellen

 

- Bij B2C ---> factuur niet verplicht, geen factuur, of eigen opmaak mag ook ("kassabonnetje") Op EU consumenten altijd 19% BTW tellen, Om te bepalen of een consument uit de EU komt zou je gebruik kunnen maken van IP tracing, en / of andere technieken. Het is dan aan de belastingdienst bij een eventuele controle te bewijzen dat het anders is (zij kunnen niet omgekeerde bewijslast doen, aangezien je niets verzwegen hebt)

 

Buiten de EU voor B2C en B2B : Formeel ben je verplicht de regels in het land dat je je dienst /product levert op te volgen. In de praktijk lijkt dat ondoenlijk, zover bekend is EU ook de eenige zone waar BTW moet worden afgedragen op digitale diensten/goederen.

Link naar reactie
  • 0

- Bij B2B ---> factuur standaard verplicht (volgens de factuurregels belastingdienst) met vermelding van BTW nummer van de koper binnen de EU Bij geldig BTW nummer "shifted VAT" aangeven, bij ongeldig/onbekend BTW nummer 19% Nederlandse BTW tellen

 

Met de kanttekening dat het niet "onbekend BTW nummer" moet zijn, maar "geen BTW nummer". Hier begon het ook mee. Je moet dus vragen of de klant wel/geen BTW nummer heeft (niet alleen zeggen "weet ik veel...").

 

 

- Bij B2C ---> factuur niet verplicht, geen factuur, of eigen opmaak mag ook ("kassabonnetje") Op EU consumenten altijd 19% BTW tellen, Om te bepalen of een consument uit de EU komt zou je gebruik kunnen maken van IP tracing, en / of andere technieken. Het is dan aan de belastingdienst bij een eventuele controle te bewijzen dat het anders is (zij kunnen niet omgekeerde bewijslast doen, aangezien je niets verzwegen hebt)

 

Ik heb in eerdere topics gezegd dat dit mij een prima methode lijkt (jouw methode dus). Maar of je dit zo stellig over de 'omgekeerde bewijslast' kan zeggen zou ik niet durven te zeggen.

Als je dat zeker zou willen weten, dan moet je volgens mij ook een verzoek indienen bij de inspecteur om dit zo te mogen doen.

 

Ik gebruik zelf overigens ook 'VAT shifted' als aanduiding. Volgens mij is daar niet een keiharde regel voor in NL hoe je dit precies moet omschrijven.

In Belgie (maar dat is natuurlijk niet relevant hier eigenlijk) heb ik gezien dat zij (meestal) een halve wettekst op de facturen vermelden. Waarschijnlijk om dat een voorschrift daar is, dat heb ik althans altijd gedacht.

 

En je hebt gelijk: "We" zijn er uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik zelf overigens ook 'VAT shifted' als aanduiding. Volgens mij is daar niet een keiharde regel voor in NL hoe je dit precies moet omschrijven.

 

 

Dag Peter,

 

Volgens mij stelt de Belastingdienst zich op het standpunt dat er wel degelijk een harde regel is hoe je dit moet omschrijven: Verlegt u de btw naar een andere ondernemer? Dan brengt u geen btw in rekening, maar zet u op de factuur 'btw verlegd'. Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/voor_wie_geldt_btw/voor_wie_geldt_btw-08.html

 

Dat ze daar in het buitenland niets van begrijpen is niet zo relevant. Ik vermoed dat de Nederlandse inspecteur gewoon zonder al te veel moeite moet kunnen concluderen dat de ondernemer van mening is dat op die specifieke factuur de verleggingsregeling van toepassing is. Ik zou dus in ieder geval altijd deze term op de factuur plaatsen, eventueel een vertaling in het Engels erbij / er onder kan natuurlijk geen kwaad.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij stelt de Belastingdienst zich op het standpunt dat er wel degelijk een harde regel is hoe je dit moet omschrijven: Verlegt u de btw naar een andere ondernemer? Dan brengt u geen btw in rekening, maar zet u op de factuur 'btw verlegd'. Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/voor_wie_geldt_btw/voor_wie_geldt_btw-08.html

 

Dat ze daar in het buitenland niets van begrijpen is niet zo relevant. Ik vermoed dat de Nederlandse inspecteur gewoon zonder al te veel moeite moet kunnen concluderen dat de ondernemer van mening is dat op die specifieke factuur de verleggingsregeling van toepassing is. Ik zou dus in ieder geval altijd deze term op de factuur plaatsen, eventueel een vertaling in het Engels erbij / er onder kan natuurlijk geen kwaad.

 

Dennis

 

Ha die Dennis,

 

Ook van partij (ja, natuurlijk!)...

 

Nee, je hoeft mijns inziens geen tweetalige kreten op facturen te zetten.

De ondernemer kan de factuur in een andere taal opstellen. En dan hoeft hij niet 'BTW verlegd' in het NL's erbij te vermelden (volgens mij).

 

Dat staat internationaal gezien ook wel heel knullig: NL kreten die alleen verwarring brengen op je (internationale) factuur zetten... Ik zou het niet doen (en ik doe het dus ook niet).

 

Maar moet je niet gaan BBQ'en in Scheveningen?

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Maar moet je niet gaan BBQ'en in Scheveningen?

 

 

Helaas, ik wist al heel lang van tevoren dat ik vanavond andere verplichtingen had. Volgende keer ben ik graag v an de partij (al hoop ik dat het dan wel wat dichter bij huis is...). En jij dan?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij stelt de Belastingdienst zich op het standpunt dat er wel degelijk een harde regel is hoe je dit moet omschrijven: Verlegt u de btw naar een andere ondernemer? Dan brengt u geen btw in rekening, maar zet u op de factuur 'btw verlegd'. Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/voor_wie_geldt_btw/voor_wie_geldt_btw-08.html

 

Dennis, hoe zie jij hierin een leidend voorschrift naar de ondernemers???

Verlegt u BTW naar
wil in mijn boek niets anders zeggen dan dat iemand de BTW eventueel verlegt. Helemaal niet dat iemand dat MOET.

 

Ik haalde de quote van de EU taxation niet voor niets aan. Als je geen BTW ID nr hebt van je afnemer nadat je daar wel om gevraagd had, dan kun je volstaan met toepassing van de NL BTW. Het is voor de NL fiscus immers ondoenlijk om na te gaan of iemand aan wie jij geleverd hebt, toch wel een werkend BTW nummer heeft in de EU.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost!

 

Ik denk dat we lang elkaar heen denken ;) Ik bedoel zeker niet dat deze regel voorschrijft dat je BTW moet verleggen - dat zou wel heel krom zijn ::)

 

Peter stelde dat, als je BTW verlegd (die keuze is dan al gemaakt), er geen keiharde omschrijving is van de BD hoe je dit als ondernemer op de factuur moet vermelden. Ik heb enkel aangegeven dat er wel degelijk richtlijnen voor zijn, zie mijn bijdrage. Ik concludeer niets anders dan dat de BD aangeeft dat zij op de factuur de term BTW verlegd vermeld wil zien staan.

Ik stel niet anders dan dat ik deze term dan ook altijd op de factuur zou zetten (i.h.k.v. u vraagt, wij draaien). Als je als service voor de afnemer dan ook nog eens vermeld dat de VAT reversed is kan helemaal geen kwaad, maar dat is in mijn ogen aanvullend en niet vervangend.

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Wat ik heb gevonden is het volgende:

Artikel 37e Wet OB zegt het volgende:

De ondernemer die in Nederland woont of is gevestigd wordt geacht zijn leveringen en diensten in Nederland te verrichten, voor zover hij niet aan de hand van boeken, bescheiden of andere gegevensdragers het tegendeel aantoont. Deze bepaling is eveneens van toepassing op de ondernemer die in Nederland een vaste inrichting heeft, voor zover de leveringen en diensten vanuit die inrichting worden verricht.

 

Uitspraak Hoge Raad 20 februari 2004, BNB 2004/169

De Hoge Raad evenwel geoordeeld dat het toenmalige artikel 32 van de wet (sinds 01 januari 2010 is deze bepaling hernummerd tot artikel 37e) weliswaar spreekt van 'aantonen', maar dat dit woord, nu de geschiedenis van deze bepaling niet in andere richting wijst, in die zin dient te worden verstaan dat voldoende is dat hetgeen de bepaling eist aannemelijk wordt gemaakt.

Verwijzingen naar: BNB 1999/272

BNB 1971/55

 

Waar ik jullie wel op wil wijzen is voornamelijk Artikel 37e Wet OB. Zodra je niet op orde hebt dat jij kan aantonen dat je wel moeite hebt gedaan om te controleren waar je afnemer van afkomstig is kan de fiscus dus een naheffingsaanslag opleggen voor de gemiste BTW. De bewijslast ligt dan ook bij de ondernemer. Wel vervelend als je bijvoorbeeld EUR 10000000 omzet hebt gerealiseerd door afnemers buiten de EU.

 

Wij zijn nu bezig om dezelfde regelingen toe te passen. Een ruling met de belasitngdienst kan je al veel helpen. Wij gaan dan ook proberen om een afspraak met de belasitngdienst te maken of het voldoende is dat wij controleren aan de hand van Credit Card uitgifte.

 

Ik zit overigens nog wel met de vraag over Artikel 38. Dit Artikel vermeld het volgende:

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichhamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduiingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen. Is er iemand die er ervaring mee heeft dat een systeem controleert aan de hand van IP adres waar de bezoeker vandaan komt dat er vervolgens wel de prijs exclusief BTW wordt getoond zodra de bezoeker buiten de EU afkomstig is? Alhoewel ik niet denk dat hier een groot financieel risico aan verbonden kan zitten, maar ik heb liever het zekere voor het onzekere.

 

Mvg.

Link naar reactie
  • 0

@Johan, welkom op higher level. realiseer je dat je reageert op een topic van ruim 2 jaar oud!

 

Vast niet, dat deed ik ook niet :-[ :-\

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat besef ik mij zeker dat dit topic oud was. Alleen na mijn zoektocht naar aanleiding van eenzelfde case (opslag van gegevens voor leveringen aan niet-ondernemers en ondernemers buiten de EU kwam ik op dit topic. Wat ik miste was een duidelijk antwoord van wat nou voldoende is voor de fiscus welke gegevens je kan opslaan. Hierdoor ben ik zelf gaan zoeken en vond ik het wel zo vriendelijk om de onderbouwing te delen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.