• 0

Eigen vermogen...?

Mijn bedrijfje komt nu langzaam op gang...

Naast mijn bedrijfje werk ik nog een aantal uur om wat meer geld te hebben als investering... Nu wil ik gewoon geld overschrijven van mijn prive rekening naar mijn bedrijfsrekening... Hoe moet ik dit nu opnemen in mijn administratie? Want het zijn niet echt inkomsten toch? En moet hierover weer BTW betaald worden?

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij je onderneming boek je:

Bank debet

a/ rekening privé credit

Kortom, het saldo van je bank wordt hoger (debetzijde) en je bedrijf heeft een schuld aan jou (creditzijde)

Dit is een boeking die niet op de V&W terecht komt maar volledig in de balans verwerkt wordt.

Natuurlijk hoeft over een dergelijke transactie geen btw betaald te worden.... >:(zou een leuke boel worden)

Egbert Punter

• 0

Is het een BV of een eenmanszaak? Bij een BV zou ik een Rekening Courant opnemen in je boekhouding, waarop je stortingen en opnames bijhoud. Uiteindelijk moet die RC vereffend worden anders worden de opnames opgeteld bij je inkomen in privé. Stortingen mar je niet aftrekken, maar wél weer opnemen zonder daarover belasting te betalen.

Bij een eenmanszaak worden stortingen en opnames gewoon geboekt als privee stortingen en privee opnames. Dat zijn kastransacties, waar geen btw of belasting over betaald wordt. Er worden ook geen "facturen" gemaakt. Bij een eenmanszaak zijn je bedrijfskas en je privee portemonnee één pot nat, aangezien de winst/verlies van je eenmanszaak afgerekend wordt via de inkomstenbelasting.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Hmmm...

Het is een eenmanszaakje...

Dat is idd ook iets waar ik nog over aan het nadenken was... Ik kan dus 'zonder te betalen' geld storten op mijn bedrijfsrekening... Maar als ik het bovenstaande goed snap kan ik ook gewoon 'zonder kosten' van zakelijke rekening naar mijn prive rekening overschrijven??? Als ik dat laatste doe moet ik toch wel iets van inkomstenbelasting betalen ofzo?? of kan dat ook weer zonder dat dat belast wordt?

• 0
Maar als ik het bovenstaande goed snap kan ik ook gewoon 'zonder kosten' van zakelijke rekening naar mijn prive rekening overschrijven???

Ja, maar je betaald aan het end van het jaar wél inkomsten belasting. Het maakt voor de belasting echter geen moer uit of dat geld op je privé rekening staat of op je zakelijke rekening. Voor de belastingdienst is dat het zelfde.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar