• 0

Tips over MVO

Ik kan toch niet zonder Higherlevel, dat blijkt maar weer.

 

Ik loop al een aantal weken te sparren met het MVO. IK heb diverse sites bekeken en op verschillende sites zitten lezen hoe bedirjven er mee omgaan. Mara ik blijf het allemaal maar een vaag verhaal vinden.

 

Sites die ik doorgelezen heb:

http://www.mvonederland.nl/ (erg vage teksten, met heel veel dode en verkeerde interne en extrene links, niet echt MVO dus)

www.rijksoverheid.nl (nog onduidelijker in zijn uitleg)

http://mvoplatform.nl/ (duidelijk site, alhoewel wel erg oppervlakkig)

http://www.mvo.mkb.nl/ (site wordt veel aanbevolen maar al een aantal dagen offline)

 

Mijn eindconclussie van mijn zoektocht is dan ook dat het gewoon een mooi verkoop verhaal is. Overheden willen graag dat je er over heb nagedacht en dat je het hebt besproken met je personeel, klanten en geldschieters.

 

De laatste maanden krijg ik steeds meer opdrachten van overheden die overtuigd zijn van onze podia, waarbij er af en toe ook gevraagd wordt hoe wij omgaan met MVO.

 

Ik ben zelf begonnen met een stuk tekst en ben heel benieuwd of mensen tips of ideeen hebben. En misschien heb ik de plank wel helemaal misgeslagen en slaat mijn stuk nergens op.

http://www.podiumverhuurhaaglanden.nl/mvo

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Jasper,

 

Mijn mening over MVO is dat je het niet een beetje doet.

Behalve de tekst op website die overigens wel goed is, mi, zou je ook periodiek, 1x per jaar iemand mee kunnen vragen om het gehele verloop van een opdracht te beoordelen op MVO.

Hoeft geen duur betaalde inlener te zijn maar moet wel kritisch zijn, deze ziet hetgeen wat een klant ook ziet.

 

Laat diegene ook eens op je kantoor kijken, in het magazijn, goederen ontvangst ed.

 

Vraag een rapportage en haal de verbeterpunten eruit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het op dit moment vooral als noodzakelijk kwaad.

 

De punten die ik beschrijf doe ik al jaren, nog voordat de overheid er een hype van probeerde te maken.

Ik vind het zelf nogal patserig overkomen, van kijk eens hoe goed we zijn en huur ons nu maar in.

 

De dingen ik trouwens beschrijf is vooral eigenbelang. ik heb ze ingevoerd omdat het veel geld bespaard.

Voorbeelden:

 

- Getrained personeel is duurder en aroganter dan ongeschoold personeel, welke je helemaal kan kneden naar je bedrijfsvisie

- Ander voorbeeeld is recyclen, een kleinere afvalberg bespaard veel kosten.

- Sponsoring levert veel extra werk op

- Een bedrijfsongeval kost veel geld en zorgt naast slechte reclame ook ontevreden personeelsleden op.

 

Dus door mijn bedirjfsvoering zijn deze punten ontstaan. Ik zie even niet in wat een extern figuur zou kunnen bijdragen, (behalve veel extra papier werk en hogere kosten)

Wellicht kun je aangeven wat precies de voordelen zijn.

 

Ik ben een ondernemer die alles zelf heeft moeten uitzoeken en een aantal harde lessen heeft gehad. Hierdoor heb ik een bepaald beeld gekregen over het ondernemen, over wie je wel en niet kan vertrouwen en wie er vooral op uit zijn om je een poot uit te draaien. Degene die mij wat langer kennen zullen dit waarschijnlijk ook wel herkennen.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom je aan MVO doet hoef je aan niemand uit te leggen.

Als je als MVO bedrijf de markt betreedt, moet je het wel goed doen.

Vandaar mijn tip om een objectief persoon eens mee te laten kijken in je onderneming.

 

De nadelen daarvan, papierwerk? Een A4 tje met balpen beschreven, duur? flesje wijn voor je buurman, buurvrouw, oom, tante, schoonvader.

 

Hoe kijk je er tegen aan, op je website beschrijf je MVO, in de praktijk wil de klant dat zien, zie jij wat de klant ziet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik begrijp je punt. Maar wat vraag ik dan precies aan zo'n persoon. Ik begrijp alleen in grote lijnen wat dat MVO inhoud, maar kan het zeker niet uitleggen aan iemand anders.

 

Wat voor tips kan ik verwachten, waar moet ik op aansturen. Kortom wat moet ik mijnbuurman vragen te doen? Na het lezen van de diverse websites kwam ik erachter dat ik de meeste dingen al jaren doe, waar ik meer mee zit is hoe ik het moet omzetten naar een verkoop verhaal. Want daar draait het om.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper,

 

Zo werkt het volgens mij :

 

Dit jaar heeft de regering vanwege de bezuinigingen bijv. de Wajong regeling afgeschaft.

Nu verwachten ze dat je als bedrijf zo een jongere met zo'n beperking in dienst neemt en hem zo een kans biedt op de arbeidsmarkt.

Dit leg je netjes vast in je personeelsbeleid wajong, reïntegratie, afspiegeling van de samenleving, levensloop, enz

En hopla, je hebt 1 MVO traject. het is een doelstelling, ze controleren niet of je het daadwerkelijk uitvoert.

Bouw je podia gedeeltelijk op met gerecycled materiaal, vermeld het in je visie en hopla ! MVO traject 2!!

Geef je werknemers fairtrade koffie en chocola bij het opbouwen en hopla ! MVO traject 3

 

MVO is net als duurzaam ondernemen, de levensduur hangt samen met toe- of afname van de verstrekte subsidies.

 

Je zal dus een beleidsvisie op papier moeten zetten met speerpunten zoals duurzaam, milieu en sociaal personeelsbeleid

 

Bijv.fairtrade voedselverstrekking aan je personeel

gerecyclede bedrijfsartikelen (papier, groen, groener, groenst)

Sponsoren van maatschappelijke organisaties of je bedrijfsnaam hieraan verbonden (vlaggetje op je podium)

Aantal personen per jaar uit de wajong, reïntegratie, enz een kans bieden op een baan binnen je bedrijf

En overige zaken die je waarschijnlijk al doet, zoals een levenslooptraject voor personeel (begeleiding, opleiding, ontwikkeling, enz.)

 

Je bedrijf moet dus niet alleen intern, maar ook naar buiten toe treden als maatschappelijk verantwoorde onderneming.

Het liefst ook alleen maar zaken doen met bedrijven die als MVO te boek staan.

Ik heb gehoord dat ze elkaar 2x per jaar ontmoeten op de Red Bull Races in Rotterdam.

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

Ik zou je MVO beleid stoelen op een aantal peilers welke ook de leidraad kunnen vormen voor je communicatieuitingen.

Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan:

* in hoeverre zijn de materialen die je gebruikt/inzet duurzaam geproduceerd (keurmerken?)

* Wat doen jullie aan duurzaamheid mbt personeel? Ofwel hoe zorgen jullie voor een duurzaam personeelsbeleid, wat wil zeggen hoe goed zorgen jullie voor het personeel? Bijvoorbeeld sportabonnementen, prettige werkomgevind etc

* transportmiddelen; in hoeverre gebruiken jullie 'groene' en energiezuinige transportmiddelen?

* Maatschappelijke betrokkenheid; zijn jullie verbonden aan goede doelen etc?

* Energieverbruik; hoe zorgen jullie voor een reductie energie verbruik?

 

Etc.

 

Ik zou zeker ook eens bij de grote bedrijven op hun websites rondsnuffelen.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper

 

Ondertussen is MVO al een jaar of 11 aan het opkomen, en toch zijn er nog steeds veel mensen die niet precies weten wat het is en wat het inhoud. Zeker geen fout van jou uit, maar een fout van de instanties die je in je eerste post hebt vermeld. Instanties en organisaties die MVO moeten promoten, maar sites gebruiken die offline zijn, dode links bevatten, vage beschrijvingen posten enz.

 

Het doel van MVO als onderneming kan je simpel bekijken als het streven naar een toekomstgerichte en sociaal verantwoorde bedrijfsstrategie waarbij je rekening houdt met de 3 P's: Planet, People en Profit. Uit hetgeen ik gelezen heb van je ben je goed op weg met people en profit. Zoals je zelf al zei: 'ik doe het uit eigenbelang', het is dan ook de bedoeling om winst te halen uit het onderdeeltje people. Jij hebt het goed begrepen als ondernemer en je leidt je mensen op, ze weten hoe ze hun werk moeten doen, en zowel jij als je werknemers plukken daar de vruchten van. Jij in de vorm van winst, klantentevredenheid en daarmee samen een positieve ondernemingsidentiteit. Je werknemers in de vorm van erkenning langs jou kant, voldoening en het plezier dat ze iets goed kunnen.

 

Voor jou spreekt het bovenstaande voor zich, maar houdt er rekening mee dat veel bedrijven het nog niet doorhebben dat opleidingen en je personeel motiveren leidt tot betere resultaten. Raar maar waar.

 

De kern van het duurzaamheidsverhaal is echter: 'hoe kan ik ondernemen met zo weinig mogelijk impact op het milieu'. En dat is dan het planet gedeelte. Hoe kan jij dat als podiumbouwer doen? Tools gebruiken met goede energierating, groene stroom gebruiken, stroomgroepen op waterstof, zonnepanelen of windmolen plaatsen, zuinige bedrijfswagens, werken met lokale leveranciers, waterverbruik terugschroeven, af en toe een boomplantproject steunen en ga zo maar door (ik zeg maar wat natuurlijk).

 

Je bent dus goed bezig, maar zoals iemand anders hier al zei: 'je doet aan duurzaam ondernemen, of je doet het niet'. Zorg dat je voor zowel people als planet actie onderneemt, en de profit komt vanzelf. Als je je nu nog afvraagt wat voor nut het heeft voor jou als ondernemer:

 

[*]het bezorgt je klanten, nu en vooral in de toekomst,

[*]het levert geld op in de vorm van besparingen,

[*]het geeft je een Licence To Operate,

[*]je bouwt concurrentievoordeel op naar de toekomst,

[*]je doet aan corporate branding. Het zal je dus een beter imago geven, wat hopelijk resulteert in meer klanten en dus ook meer profit.

 

Om af te sluiten zou ik dan nog graag willen zeggen dat MVO een dynamisch proces is, maar je aan moet werken. Klein beginnen en steeds een klein beetje verder gaan. Ook is het goed dat je MVO promoot op je website. Laat je stakeholders weten waar je mee bezig bent!

 

groeten en succes nog!

Z.K.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je leerzame en uitgebreide antwoord.

 

Het stukje milieu blijft een moeilijk stuk. De stroomvoorziening die wij gebruiken is 9 van de 10 keer in handen van de opdrachtgever en vooral overheden en grotere opdrachtgevers zijn nogal makkelijk met het inhuren aggraten etc. Om de simpele reden dat het allemaal een stuk zekerder is dan de stroom die aangeboden wordt "vanuit de muur". Helaas werken aggregaten op diesel en zijn zelden erg schoon.

 

Transport is ook een moeilijk punt, volgend jaar wil ik een BE combinatie kopen, maar ook deze zijn er uteraard alleen in diesel, dit vanwege de trekkracht die ze moeten hebben.

 

Dus heel veel verder dan recyclen, afval scheiden en het gebruik van duurzame producten kom ik nog niet. Het nut van afvalscheiden staat bij ons ook ter discussie, omdat wij zo weinig afval hebben is het scheiden van afval duur en als de berekeningen kloppen ook slechter voor het mileu vanwege de verschillende ritten die gemaakt moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper,

 

Even ter info,

Ik ben nogal direct en een negatief antwoord hangt bij mij samen met de gedachte die bij de meesten opkomt, maar die zij niet durven uit te spreken uit eigenbelang of bang zijn dat hun profiel beschadigd wordt.

 

Enkele punten.

Wat er nu gebeurt is kostenverspillend, economie gaat voor duurzaamheid, dus als je vanuit economisch oogpunt duurzaamheid gaat opdringen, zal dit moeten gebeuren met subsidies en fiscale voordelen.

Deze duurzaamheid is een tijdelijk iets, waar veel bedrijven veel tijd en kosten insteken en nog meer om dit naar de buitenwereld te communiceren.

 

Duurzaamheid in deze vorm en integriteit staan hier tegenover elkaar, je verkoopt MVO zolang het lonend is, bij verlies richt je je meer op winstgevende bedrijfsactiviteiten.

 

Innovatie is onmogelijk te financieren met een conservatieve overheidsstructuur.

De overheid schermt hun intern beleid af voor personeel uit de profit- of commerciële ondernemingen

1 van je voorbeelden zegt het al, ze zijn er al meer dan tien jaar mee bezig, maar als je aangewezen bent op ondersteuning door de overheid, dan zijn deze over het algemeen verspillend en in strijd met hun eigen beleid.

 

Hierdoor is naar mijn mening MVO een tijdelijk concept, welke ook nog gecontroleerd zal moeten worden, daar hebben ze voorlopig echt geen geld voor.

 

Pas dus zelf goed op, hoeveel geld je steekt in je MVO activiteiten, in principe is een folder met wat je al doet en wat je wil gaan doen voldoende. Laten we niet al te hypocriet wezen met z'n allen, als je er je handen niet vanaf trekt als een bedrijfsactiviteit verliesgevend blijkt of door te weinig inkomsten of door teveel administratie en regelgeving, ben je een slechte ondernemer, deze kan wel een zeer goede werknemer zijn.

 

Dus, hoe zou je hieraan kunnen verdienen ?

Maak bijv. in je offerte een mogelijkheid hun stroomvoorziening aan jou uit te besteden, uiteraard als onderdeel van je mvo doelstellingen. Kun je goed aan verdienen en je hebt een stukje mvo geïntroduceerd als kernactiviteit.

Hierover kun je goed lobbyen, doen ze graag.

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp wat je bedoeld, het is gewoon een hype, net als dingen als facebook en twitte. IN mijn vakgebied verliest vooral facebook verliest hard terrein aan bijvoorbeeld twitter (misschien door het slechte onderliggende script?).

 

Zo is het ook met dat MVO, daarom springen mensen er nu in. Eerst hadden we dat EHBO gebeuren, toen werd BHV en nu weer MVO.

Marketing technisch vind ik dat je er gewoon op moet inspringen zolang het een issue is en daarna weer laten vallen.

 

Waar het mij meer omging is ook niet om overtuigd te worden van het MVO, maar meer of ik het goed heb begrepen.

 

De stroomvoorziening kan helaas niet anders, tenminste niet zolang er geen portable kerncentrale's of opblaasbare windmolens bestaan.

De hoeveelheid stroom die je nodig hebt zijn zelden beschikbaar, vooral voor het geluid en video is een stabiele, onbelaste stroomgroep noodzakelijk. Waarbij de aarde en de nul niet geknoopt mogen zijn als storingsgevoelige apparaten, zoals machines met draaiende delen, lampen met slechte trafo's (tl verliching, led verlichting etc) of apparaten met een groot verschil in stroomverbruik. Kortom, als de stroomgroep er niet speciaal voor is gemaakt levert het vaak een hoop problemen op. En is een aggregaat veel bedrijfzekerder en helaas niet erg mileuvriendelijk.

Link naar reactie
  • 0

Nu kunnen we op een zinnige manier verder brainstormen, hoeven we niet meer om de zaken heen te draaien.

 

Tenzij je een aggregraat vindt of aanschaft die op een "groene"brandstof loopt ? ;D

 

Je kan hem ook huren, ze betalen graag een ietsje meer voor een duurzaam apparaat toch ? Stel het eens voor aan degene die aan je vraagt wat je aan mvo doet ? dat je graag meer zou doen, hier ook mogelijkheden voor hebt, maar zij zelf liever met oude generatoren werken, dat je graag een pilot (zijn ze gek op, dat woord) wil starten met deze optie.

Als je doelstelling winst is, wie verspilt er meer geld dan de overheid ?

Durf te vragen naar meer, we zijn toch met z'n allen bezig voor het milieu ? Nu is het even duurder, maar als er meer behoefte aan is zal het wellicht (belofte zonder iets te beloven) zo'n 25 % goedkoper kunnen.

 

Of even tegen (of iets onder) kostprijs als promotie, scheelt je minder dan de kosten die je voor je mvo moet uitgeven als je "helemaal mvo wordt "

 

Hroetjes,

Roland

 

Groetjes,

Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Dan wil ik ook nog even een aanvulling maken, 4 om precies te zijn.

 

1. Als klein bedrijf zonder al te veel macht is het natuurlijk moeilijk om met een echte MVO strategie naar voren te komen. Zoals je nu al bezig bent is al heel wat voor een kleine ondernemer, zo ver komen sommige bedrijven zelfs nog niet.

 

2. MVO een hype? Denk je dat echt? Het is de laatste 10-11 jaar hard aan het opkomen in Nederland en België, maar het bestaat al sinds de jaren 60. Meer dan 80% van de Global 250 is hard bezig met een duurzame strategie op te bouwen. Doen ze dat omdat ze zo van de natuur houden? Sommige wel, sommige niet. Coca Cola België en Luxemburg bespaarde in 2009 50.000.000.000 liter water en iets van 53.000 kilo aluminium. Enig idee over hoeveel geld we het dan hebben? Ford heeft in Amerika een bedrijfsterrein laten bouwen met groene daken. Een zware kost, maar op een tiental jaar tijd ook een besparing van 10 miljoen dollar aangezien de daken niet meer zo hard verslijten. Grote bedrijven als dat bewijzen dat MVO leidt naar winst, maar dan moeten we eerst voorbij het volgende punt.

 

3. Wij Westerlingen missen iets wat ze de Oosterse volharding noemen. Brengt het binnen een jaar geen winst op, dan deugd het niet. MVO is echter een langetermijnproces. Vooral bij grote investeringen is het niet iets dat meteen resultaat oplevert. Het heeft zijn tijd nodig.

 

4. Nu ken ik jullie natuurlijk niet persoonlijk, maar wonen jullie in een stad of een dorp? Ik heb 20 jaar lang in een dorp gewoond waar een leuke rivier doorstroomde. Toen ik vroeger met mijn oom ging vissen was het altijd om ter meeste en grootste vissen vangen. Op een goede zomerse dag hadden we tot 50 vissen per persoon, variërend van 5 tot 20 cm. Als ik daar nu ga vissen (vorig jaar ben ik nog eens geweest), dan mag ik al blij zijn als ik 1 of 2 vissen vang. Toen mijn ouders klein waren, gingen ze daar zelfs zwemmen! Toen ik jong was mocht dat zelfs niet meer omdat het water te vuil was geworden. Sinds 3 jaar woon ik in een grote stad. Vroeger was ik een fervent jogger, maar daar ben ik hier gewoon mee gestopt omdat ik werkelijk hoofdpijn krijg als ik een half uur lang diep inadem tijdens het lopen. Ik hoor van oude mensen dat je vroeger diep in de Schelde kon kijken, en dat ze elke zondag in de zomer erin gingen zwemmen. Moesten (grote) bedrijven vroeger weten wat duurzaam ondernemen was, dan zou ik nu nog lekker kunnen vissen op die nostalgische plek en kunnen zwemmen in de Schelde. Ik gebruik hierboven per opzet de term MVO niet, want de natuur niet vervuilen met afvalstoffen noem ik ethisch ondernemen. Iets wat je dan als onderdeel van MVO kan zien.

 

Het punt van paragraaf 4 is dat je moet nadenken over de toekomst van onze aarde. Er is een hemelsbreed verschil met toen ik klein was en nu, en dat is toch maar een 15 jaar gelden (ben er nu 23). Als de grote vervuilers gaan denken op de manier: 'Marketing technisch vind ik dat je er gewoon op moet inspringen zolang het een issue is en daarna weer laten vallen.', dan vrees ik dat we binnen 10 jaar met mondkapjes op moeten lopen.

 

Voor de duidelijkheid: een kleine ondernemer als jij en duizenden anderen met jou kunnen daar individueel niets aan veranderen, maar alle kleine beetjes maken 1 geheel. Ik ga er immers vanuit dat jij je kinderen ook wil zien spelen op een grasveld, en niet op een industrieterrein.

 

Zo dat was het dan weer voor nu :)

Z.K.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste axdxc,

 

Dream on,

 

Het principe duurzaam ondernemen bestond al in de jaren '50 en eerder, waar denk je waar de ambachten vaandaan komen ?

Waar denk je dat pensioen, Giro 555, Sociale verzekeringen, Ziekenfonds, WNF, enz,.. vandaan komen ?

 

Toen introduceerden de overheden en bedrijven als Coca Cola de "wegwerpeconomie " , nadeel, ging ten koste van duurzaamheid.

 

waar moeten we blij om zijn ?

Bijv. She*l., B*, (ik weet niet hoe het zit met namen) die "Groene benzine" verkoopt en heel veel geld uitgeeft om on ervan te overtuigen dat hun benzine en hun organisatie als producenten van het grootste vervuilingsproduct ter wereld dus eigenlijk een milieuvriendelijke organisatie is ?

En dit wordt ook nog eens bevestigd, omdat zij beantwoorden aan de richtlijnen voor een MVO onderneming door onze overheid. Je mag dus boter op je hoofd hebben, als het maar biologisch is ?

 

Als deze ondernemingen vanuit de historie zich bezig hadden gehouden met alternatieven zoals stoom, waterstof, brandstofcellen, enz, , de besparingen die ze nu realiseren, doen ze omdat er grove subsidies worden verstrekt voor innovatie, Research and Development, enz., ze verdienen hier dus grof geld aan.)

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ga het zeker in de gaten houden. Maar dit is nu nog een lachertje, mede door de slecht gevonden titel:

 

De Purity levert 4 kW energie en dat is voldoende om het hele Llowgendadebat van stroom te voorzien.

 

Dat is dus net iets meer dan 1 vrije groep.

 

@ AxDxC

 

Je begrijpt me verkeerd. Het hele MVO verhaal is een hype, welke men wanhopig aan de man probeert te brengen. De ideeen achter het MVO zijn zeker wel goed. Maar de term is zo breed en zo vaag, dat je bijna alles eronder kunt brengen als het er maar voor zorgt dat je winst omhoog gaat en je personeel er niet heel veel slechter op wordt. Je krijgt bonuspunten als je het verhaal zo een draai kunt geven dat het net is alsof het mileu in niet op achter uitgaat, of op zijn minst dat jij als ondernemer er voor zorgt dat je hewt niet iets minder vervuilend doet dan de concurrent.

 

De term blijft een hype net als de voorbeelden die ik eerder noemde. De betere grotere bedrijven hadden al hulpplannen en oplossingen voor calamiteiten. degene die het toen niet deden doen het nog steeds niet want de controlle is een lachtertje, door de bezuinigingen wordt dit alleen maar slechter.

 

Maar wat horen we nog nog over BHV, geen lezingen, workshops of campagnes, alleen nog een hoop bedrijven die er graag een hoop geld mee willen verdienen.

Ik verwacht dat hte met het MVO hetzelfde zal gebeuren. Of een paar jaar komt er weer een nieuwe minister met een nieuwe term die uiteindelijk hetzelfde doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ga het zeker in de gaten houden. Maar dit is nu nog een lachertje, mede door de slecht gevonden titel:

 

De Purity levert 4 kW energie en dat is voldoende om het hele Llowgendadebat van stroom te voorzien.

 

Dat is dus net iets meer dan 1 vrije groep.

 

 

 

 

 

Hallo Jasper,

Je hebt maar een stukje bekeken denk ik.

 

 

http://www.bredenoord.com/k/nl/n94/news/view/5968/298/Rijkswaterstaat-neemt-mobiel-brandstofcelaggregaat-van-de-toekomst-in-gebruik.html

 

En dit was in 2009. waarschijnlijk zijn de ontwikkelingen nu veel verder. Ik denk als je dit aanbiedt, en er veel publiciteit aangeeft er veel nieuwe klanten kunnen komen.

Link naar reactie
  • 0

 

Zet samen met andere leveranciers een website op over MVE, maatschappelijk verantwoorde evenementen. Met alternatieven voor energiegebruik, materialen (plastic bekertjes) en afvalverwerking. Denk ook aan impact op de omgeving (dieren). Wat gebeurt er met de toiletproductie? Kan een massa mensen energie voortbrengen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ Herman, ik had inderdaad niet verder gekeken. Ik ga toch eens in deze regio kijken of er soortgelijke bedrijven zijn (de rit van Apeldoorn en terug doet de hele milieuwinst teniet) Nogmaals bedankt.

 

@ Twabla, leuk idee, ik ga er eens over brainstormen. Ik denk dat we daar wel wat mee kunnen. Alleen dan eens goed bedenken wat mij onderscheid van de concurenten mbt milieu.

 

@ RK Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het ook onzin en zie het als een hype. Alleen nu eindelijk een keer een hype waar wij als bedrijf wel wat mee kunnen. De hype rondom facebook en twitter werkt voor ons niet. Vandaar dat ik wil kijken of ik ook een graantje mee kan pikken.

Link naar reactie
  • 0

Beste RK,

 

Je bent niet de enige die hier zo over denkt, kijk maar naar mijn vorige mails.

 

Het MVO verhaal is echter geen onzin voor de ondernemer, hier kan je dus flink mee verdienen.

De overheid is het bedrijf waar je de meeste marges kan behalen met een (onzinnig) product.

Daar moet je ook wezen als je goed wil verdienen aan MVO.

 

Als je goede tips wil geven, pak ze dan niet in, in een mooi verhaal.

Wil je er dik aan verdienen, vraag dan hoe.

Wil je een duurzame MVO onderneming voeren uit principe, dat gaat je flink kosten, meer dan het opbrengt.

Wat wil je precies ?

 

De leuke verhaaltjes met speepunten en tools, mooie plaatjes en groene Logo is hierin verspilde moeite, kan je beter besteden aan je opdrachtwerving bij de overheid.

 

Of zeg ik iets verkeerds ?

Groetjes,

Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Wauw, dat is werkelijk de eerste keer dat ik zoveel mensen samen hoor zeggen dat MVO onzin is. Mijn mening is daar in ieder geval anders over, maar we mogen blij zijn dat we niet allemaal hetzelfde denken.

 

Waar we het wel over eens zijn is dat MVO geld opbrengt en dus zeker de moeite waard is om mee te doen met (volgens jullie) de hype.

 

Over een website van MVE: er bestaan al verschillende van zo'n websites, maar het is zeker de moeite om eens te kijken waar je beter kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mij gaan elke keer de haren recht overeind staan van die MVO onzin. Ben ik de enige?

 

(alhoewel ik het wel kan snappen dat jij (Jasper) het zou overwegen om klanten (overheid) van dienst te kunnen zijn)

 

@ RK Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het ook onzin en zie het als een hype.

 

Beste RK,

 

Je bent niet de enige die hier zo over denkt, kijk maar naar mijn vorige mails.

 

Allemaal een beetje te letterlijk/verkeerd geïnterpreteerd dan :) Mijn excuses.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.