• 0

Hoe beveilig ik op mijn webshop de foto's en logo / huisstijl voor kopieeren?

Hallo!

 

Ik ben net een webshop gestart, die in juli online zal gaan.. www .pocketgadgets.nl

Ik ga alle productfoto's (ondanks dat deze ruimschoots aanwezig zijn op google) waarschijnlijk zelf maken. (heb een mooie camera en een productfotografie-tent.

 

1. Is het eigenlijk toegestaan om foto's van anderen (zonder watermerk..) te gebruiken op de site?

2. Hoe kan ik het best mijn eigen foto's en ook vooral mijn huisstijl (goed geld geïnvesteerd in het logo bijvoorbeeld) beveiligen? Ik wil graag voorkomen dat er binnenkort een of ander met al het materiaal gaat handelen op marktplaats o.i.d. wat weer schadelijk kan zijn voor mij.

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan je eigen foto's beschermen door er met photoshop een subtiel watermerk overheen te zetten. Er zijn ook programmaatjes die dat automatisch kunnen doen voor bijvoorbeeld een hele map vol met foto's. Je voorkomt daar mee niet dat een derde er zomaar met de foto's vandoor gaat, maar op elke foto staat dan wel jouw bedrijfsnaam of URL.

Link naar reactie
  • 0

Foto's van andere gebruiken is alleen toegestaan als ze onder de juiste licentie vallen.

 

Lees daar hier meer over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons

 

Zo zijn er nog wel meer van dit soort licenties.

 

Overigens zijn veel productfoto's door de fabrikant ter beschikking gesteld ter promotie van hun producten. Dus die kan je daarvoor prima gebruiken.

 

Zelf foto's maken dan kun je idd een watermerk toevoegen. Ik zou me verder niet zo druk maken over kopiëren. Als mensen het willen doen, dan doen ze het toch wel. Zie het als een compliment als dat gebeurt bij jou. Als je nou een fotograaf was als beroep dan zou ik er wel een punt van maken, maar je wil dozen schuiven, geen licenties op je foto's geven.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je kan je eigen foto's beschermen door er met photoshop een subtiel watermerk overheen te zetten. Er zijn ook programmaatjes die dat automatisch kunnen doen voor bijvoorbeeld een hele map vol met foto's. Je voorkomt daar mee niet dat een derde er zomaar met de foto's vandoor gaat, maar op elke foto staat dan wel jouw bedrijfsnaam of URL.

 

oh dat is wel handig.. (een hele map tegelijk). Ik heb photoshop CS5 wel op mn pc.. maar vind het lang duren om al mijn foto's afzonderlijk te laden en van een watermerk te voorzien. Ik ga wel even googlen, maar als iemand al weet wat een goed programma hiervoor is.. dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
  • 0

Foto's van andere gebruiken is alleen toegestaan als ze onder de juiste licentie vallen.

 

Probleem is dat als iemand kopieert, je zelf je recht moet halen bij de rechter. Het is weliswaar een strafbare handeling, maar kopiëren wordt niet vervolgd. De politie en het OM maken zich niet druk over het auteursrecht.

 

Oplossing is wellicht producten afbeelden in een gemerkte omgeving die derhalve niet aantrekkelijk is voor concurrenten. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja precies.. ik zat al een beetje in die hoek te denken.. op elk product een etiket met ons logo plakken bijvoorbeeld..

 

 

Foto's van andere gebruiken is alleen toegestaan als ze onder de juiste licentie vallen.

 

Probleem is dat als iemand kopieert, je zelf je recht moet halen bij de rechter. Het is weliswaar een strafbare handeling, maar kopiëren wordt niet vervolgd. De politie en het OM maken zich niet druk over het auteursrecht.

 

Oplossing is wellicht producten afbeelden in een gemerkte omgeving die derhalve niet aantrekkelijk is voor concurrenten. ::)

Link naar reactie
  • 0

Alles wat op het internet staat is voor iedereen. Of dat rechtstechnisch nu zo is is een andere discussie maar zo wordt wel gedacht. Want een watermerk maakt het wel wat moeilijker om je afbeeldingen te gebruiken maar zijn ook niet heilig.

 

Kijk maar.

 

Dus ga er vanuit dat wat je op internet zet door andere "geleend" wordt. Zeker als het origineel is en er goed uitziet.

Maar dat werkt alleen maar in je voordeel omdat er dan over je gepraat wordt.

 

Voorbeeld die ik laatst tegenkwam was een foto slider die men gevonden had op de Obama website en nagemaakt heeft:

 

Obama slider

 

Alles wordt dus gekopieerd en nagemaakt.

 

Maar een watermerk is een idee natuurlijk. Het maakt het allemaal wat moeilijker.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.