• 0

BV & Loondienst

Ik zit momenteel aan de volgende situatie te denken,

1 Holding met een Werkmaatschappij er onder.

In de Holding wil ik mijzelf een salaris geven. Dat ik in "Loondienst" ben van de Holding (holding is 100% van mij)

Maar is het mogelijk dat ik op de loonstrook neerzet dat ik bijvoorbeeld 16 uur per week werk ? (40% werk)

Maar dat de salaris minimaal van 39of 41k wel wordt gehaald ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste rmvdb,

 

In de Holding worden veelal beheersactiviteiten verricht, welke niet noodzakelijkerwijs full-time dienstverbanden vereisen.

 

De verhouding tussen Besloten Vennootschap en haar Directeur Groot-Aandeelhouder (DGA), worden gekenmerkt door een (zogenaamde) fictieve dienstbetrekking en bijbehorend (zogenaamd) gebruikelijk loon.

 

De regels inzake het gebruikelijk loon zijn derhalve van toepassing, hetgeen inhoudt dat je bij full-time (fictieve) dienstbetrekking een bedrag van tenminste 41.000 euro (gebruikelijk loon in 2011) in aanmerking dient te nemen, OF het bedrag dat als loon wordt uitgekeerd (indien dat meer is), OF het bedrag dat bij normale, soortgelijke dienstbetrekkingen als loon gebruikelijk is (indien dat meer is).

 

Mocht je daarvan willen afwijken, dan dien je daartoe afdoende bewijs te overleggen aan de belastingdienst, welke veelal bij uitspraak van de inspecteur der belastingen een afwijkend gebruikelijk loon zal toepassen.

 

In jouw geval is het volgende aan te raden:

 

- Verzoek de inspecteur om een gebruikelijk loon van 16.400 euro (gebruikelijk loon bij fictieve dienstbetrekking van 0.4 fte)

 

- Laat de BV maximaal 16.400 euro op jaarbasis aan loon administreren en/of uitkeren

 

Er is derhalve geen reden om het volledige gebruikelijke loon (41.000) uit te keren, aangezien dat zelfs bij een 16 urige werkweek zal leiden tot een belastingheffing over het uitgekeerde bedrag van 41.000 euro.

 

Bovendien is het niet onverstandig om in de werkmaatschappij aantoonbare werkzaamheden te verrichten (tot maximaal 0.6 fte), aangezien de belastingdienst dan onmogelijk kan volhouden dat jij meer dan 0.4 fte werkzaam bent in de holding en derhalve kan de belastingdienst dan ook niet achteraf het gebruikelijk loon hoger stellen dan 16.400 euro.

 

Natuurlijk is een vastgelegde uitspraak van de inspecteur der belastingen iets wat problemen achteraf uitsluit, reden waarom je toch moet proberen om die uitspraak te krijgen. Doe dat verzoek, kan geen kwaad.

 

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van het voorgaande, dan verneem ik die graag.

 

MvG

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vanuit je holding factureer je managementfee naar je werkmij

Vanuit je werkmij boek je de factuur in je crediteuren

Managementfee per maand = 4000 + btw (deze ontvang je in je werkmij terug) totaal 48000 per jaar.

Managementfee kan nog hoger als je bijv. auto least vanuit je holding

 

Hieruit kun je salaris ontvangen minimaal 41000 per jaar, werkuren mag je zelf bepalen (Niet overdrijven i.v.m. aansprakelijkheid, mismanagement). Hou wel rekening met af te dragen loonheffingen en de te betalen btw voor je facturen managementfee, zorg dat je fee de "lading dekt".

 

Je kunt ook een hogere fee berekenen als buffer in je holding (wel VPB reserveren)

 

Groetjes,

Roland

 

 

Link naar reactie
  • 0

@adlasko,

 

De factuurconstructie waarover je spreekt is in dit geval niet echt aan te raden.

 

Een toelichting:

 

- de fee zal onmiskenbaar leiden tot een gebruikelijk loon van 41.000 euro (of meer) in de " holding", wat misschien totaal niet nodig is en daardoor misschien onnodig (fiscaal) kostbaar is

 

- de fee is mogelijkerwijs belast via de Vennootschapsbelasting, waarna bovendien 41.000 euro (of meer) aan gebruikelijk loon als inkomen onder de Inkomstenbelsting zal vallen.

 

Het is volkomen onverstandig om zoiets te doen, als het gebruikelijk loon vermoedelijk op 16.400 euro gesteld kan worden en daarmee vermoedelijk (na aftrek van diverse posten en drempels) geen of weinig belasting betaald dient te worden.

 

Geen Vennootschapsbelasting (als er geen opbrengsten op factuur zijn) en geen tot weinig Inkomstenbelasting.

 

Nog maar niet te spreken over het gat (schuld) dat bij de BV zal ontstaan, indien de facturen tot heffingen VpB leiden.

 

MvG

 

 

Link naar reactie
  • 0

@adlasko,

 

De factuurconstructie waarover je spreekt is in dit geval niet echt aan te raden.

 

Een toelichting:

 

- de fee zal onmiskenbaar leiden tot een gebruikelijk loon van 41.000 euro (of meer) in de " holding", wat misschien totaal niet nodig is en daardoor misschien onnodig (fiscaal) kostbaar is

 

- de fee is belast via de Vennootschapsbelasting, waarna bovendien 41.000 euro (of meer) aan gebruikelijk loon als inkomen onder de Inkomstenbelsting zal vallen.

 

Een illustratie van de fiscale en overige consequenties:

 

Opbrengsten: + 48.000

VpB: - 12.000 (25% gemakshalve)

 

Winst na belasting: = 36.000

 

Uitkering loon: 41.000 (gemakshalve)

 

Liquiditeitstekort : 36.000 - 41.000 = 5.000 euro (schuld op de balans van de BV)

 

Inkomstenbelasting: 16.400 (40% gemakshalve over 41.000)

 

Totaal belastingen: 12.000 + 16.400 = 28.400

 

Effectieve belastingdruk: 28.400 / 48.000 = 59.2 %

 

Goed, dat is even een super grove berekening: er valt veel op aan te merken, maar de hoofdlijnen zijn duidelijk.

 

Het is volkomen onverstandig om zoiets te doen, als het gebruikelijk loon vermoedelijk op 16.400 euro gesteld kan worden en daarmee vermoedelijk (na aftrek van diverse posten en drempels) geen of weinig belasting betaald dient te worden.

 

Geen Vennootschapsbelasting (als er geen opbrengsten op factuur zijn) en geen tot weinig Inkomstenbelasting.

 

Nog maar niet te spreken over het gat (schuld) dat bij de BV zal ontstaan.

 

MvG

 

 

 

Even los van de discussie over het gebruikelijk loon. De VPB wordt berekend over de opbrengsten minus de kosten. En niet zoals jij stelt over alleen de opbrengsten.

 

Dus met de cijfers van jou voorbeeld kom je neer op 48.000-/-41.000 = 7.000 winst in de bv en hier over bereken je de te betalen VPB.

 

Daarnaast is de 48k aftrekbaar als kosten in de werkmij, wat daar een VPB-besparing oplevert van max. 25%. Dus in de door jou gestelde berekening kan ik me niet helemaal vinden. Van een liquiditeitstekort zal als het goed is ook geen sprake zijn, omdat je de mamagementfee hebt afgestemd op de liquiditeitsbehoefte in de holding.

Link naar reactie
  • 0

@Robbert,

 

Wat mij betreft mag je mijn berekening helemaal weg halen, die ik in mijn haast op een vrij onzinnige wijze heb vermeld.

 

De kern van mijn betoog had moeten zijn dat er diverse overwegingen te maken zijn (fiscale eenheid of niet), hoogte van fee (welke als gebruikelijk loon in aanmerking genomen zal worden) en het al dan niet heffen van VpB over de fee.

 

In reactie op jouw response, die klopt ook niet: de kosten zijn in dit geval 48.000 euro, aangezien de fiscus bij gebrek aan tegenbewijs het gebruikelijk loon op 48.000 euro zou gaan stellen.

 

Nog steeds 0 euro VpB in de holding, maar wel 48.000 euro in de Inkomstenbelasting (gebruikelijk loon).

 

Kortom, de factuurconstructie was en is volkomen nutteloos, zo niet extreem onnodig indien de inspecteur bereid is om het gebruikelijk loon op 16.400 euro te stellen (0.4 fte).

 

Ik maak me alleen druk over het feit dat er een factuurconstructie is voorgesteld en reageer daarbij gehaast en op de verkeerde wijze, waarvoor mijn excuses.

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reactie's. Misschien was ik nog niet helemaal duidelijk over het aantal uren. In de toekomst wil ik de volgende situatie.

Bij de werkmaatschappij wordt er voldoende omzet gedraaid.In de holding gaat er maandelijks een gedeelte van de werkmaatschappij naar de Holding. In de holding wil ik in loondienst , met een jaarsalaris van 41k (het minimum) op basis van 30 uur in de week. Het is zeer belangrijk dat ik dat op een loonstrook kan aangeven dat ik 30 uur per week werk.

Is het laatste mogelijk ?

Link naar reactie
  • 0

dag rmvdb

 

De ondergrens voor het DGA loon is 41K óf als dat hoger is, 70% van een marktconform loon. En dan is er nog de afroommethode (70% van de winst = salaris).

 

@Admiraal: ook als rmvdb 48K winst maakt, is nog steeds geen fictief loon van 48K aan de orde! Bij wet en voorschrift van onze Stas Financiën zou dan nog steeds 41K aan de orde zijn.

 

@rmvdb: Als je zelf uitgaat van 41K absoluut salaris (zonder zelf rekening te houden met een parttimefactor) dan is het niet bezwaarlijk als je werkelijke tijd maar 30 uur per week is. Mocht je dan 40 uur gaan werken, dan moet je er wel op bedacht zijn dat het salaris dan omhoog moet gaan van 41000/30*40 naar 54.666 per jaar.

 

Dit overigens los van de resultaten van de werk BV, want wellicht is een hoger fictief loon aan de orde, zie mijn column.

 

Maar waarom wil je per se 41K tegen 30 uur op je loonstrook hebben?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost,

 

Naar ik begrepen heb is er jurisprudentie inzake "marktconform loon", welke mij enigszins vreemd overkomt, maar in de kern natuurlijk onweerlegbaar is: de basis van een dergelijke redenering is dat de ondernemer zelf van mening is dat een bepaald loon normaal is (48K in casu).

 

Daar valt dan moeilijk wat aan te weerleggen, mocht de belastingdienst dit overnemen.

 

Hoe dan ook, dank voor de aanvullende informatie en links.

 

En ik blijf toch ook de vraag houden: waarom 41K hanteren voor een 16 of 30 uur?

 

MvG

 

Link naar reactie
  • 0

@rmvdb: heb je (of eigenlijk: heeft jouw holding) alle aandelen in de dochtervennootschap, of zijn er meerdere aandeelhouders?

 

@Admiraal: een managementfee dient niet alleen ter dekking van de loonkosten. Daarin zijn ook o.a. kosten van pensioen, kosten van de vennootschap zelf en een winstopslag begrepen. Bij een managementfee van 48k is een salaris van 41k zeker niet ongepast (maar niet de enige maatstaf). Als de belastingdienst vindt dat het gebruikelijk loon hoger moet zijn, dan zullen ze met andere argumenten dan een managementfee van 48k moeten komen.

 

Ik zou me overigens voor kunnen stellen dat met het oog op een bestaande uitkering niet meer dan 30 uur per week gewerkt mag worden. Het is dan geen bezwaar om een arbeidsovereenkomst voor 30 uur per week aan te gaan, als je maar zorgt dat je ook daadwerkelijk niet meer dan 30 uur per week werkt (een incidenteel overwerkuurtje daargelaten).

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.