In het dagelijks leven ontwerp en bouw ik samen met mijn zakenpartner machines cq. mechanieken.
Nu zijn wij bezig om een installatie te bouwen voor een klant, waarbij een van de uitgangspunten bij het ontwerp was, dat deze buiten het bereik van personen (met uitzondering van onderhoudspersoneel) zou worden geinstalleerd.
Dit betekende dat er veel minder veiligheidsvoorzieningen geinstalleerd hoefden te worden, wat onze klant een aanzienlijke kostenbesparing opleverde.
Om veilig onderhoud mogelijk te maken, is het mogelijk om de installatie d.m.v. het bedienen van een knop in de "onderhoudsstand" te schakelen, waarbij alle onderdelen in ruststand worden gezet en stroomloos worden gemaakt.
De betreffende installatie is nu bijna klaar voor transport en zal door de klant zelf (onder toezicht van ons) worden geplaatst.
Het uiteindelijke aansluiten en afregelen zal vervolgens weer door ons gebeuren.
Nu wil het feit, dat ik onlangs op de locatie ben geweest, en daar heb geconstateerd dat het toch zou kunnen dat er zich personen binnen het bereik van de installatie kunnen ophouden.
Ik heb onze klant hiervan op de hoogte gebracht en voorgesteld om een fysieke barriere te (laten) installeren, om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich voordoet.
De klant vindt dit overdreven en beroept zich erop dat de installatie voor ingebruikname moet worden gekeurd door een veiligheidsinstantie en dat onze verantwoordelijkheid (en de zijne) ophoudt op het moment dat deze instantie zijn goedkeuring geeft
Mijn vraag is drieledig:
- zijn wij als ontwerper/fabrikant verminderd produktaansprakelijk als de door ons geleverde installatie oneigenlijk gebruikt wordt?
- maakt het verschil als wij voor levering op de hoogte waren van het voornemen van onze klant om de installatie oneigenlijk te gebruiken?
- wat kunnen wij doen om onze klant alsnog te overtuigen om de door ons noodzakelijk geachte veiligheidsvoorzieningen te installeren?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mechanic
mechanic
In het dagelijks leven ontwerp en bouw ik samen met mijn zakenpartner machines cq. mechanieken.
Nu zijn wij bezig om een installatie te bouwen voor een klant, waarbij een van de uitgangspunten bij het ontwerp was, dat deze buiten het bereik van personen (met uitzondering van onderhoudspersoneel) zou worden geinstalleerd.
Dit betekende dat er veel minder veiligheidsvoorzieningen geinstalleerd hoefden te worden, wat onze klant een aanzienlijke kostenbesparing opleverde.
Om veilig onderhoud mogelijk te maken, is het mogelijk om de installatie d.m.v. het bedienen van een knop in de "onderhoudsstand" te schakelen, waarbij alle onderdelen in ruststand worden gezet en stroomloos worden gemaakt.
De betreffende installatie is nu bijna klaar voor transport en zal door de klant zelf (onder toezicht van ons) worden geplaatst.
Het uiteindelijke aansluiten en afregelen zal vervolgens weer door ons gebeuren.
Nu wil het feit, dat ik onlangs op de locatie ben geweest, en daar heb geconstateerd dat het toch zou kunnen dat er zich personen binnen het bereik van de installatie kunnen ophouden.
Ik heb onze klant hiervan op de hoogte gebracht en voorgesteld om een fysieke barriere te (laten) installeren, om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich voordoet.
De klant vindt dit overdreven en beroept zich erop dat de installatie voor ingebruikname moet worden gekeurd door een veiligheidsinstantie en dat onze verantwoordelijkheid (en de zijne) ophoudt op het moment dat deze instantie zijn goedkeuring geeft
Mijn vraag is drieledig:
- zijn wij als ontwerper/fabrikant verminderd produktaansprakelijk als de door ons geleverde installatie oneigenlijk gebruikt wordt?
- maakt het verschil als wij voor levering op de hoogte waren van het voornemen van onze klant om de installatie oneigenlijk te gebruiken?
- wat kunnen wij doen om onze klant alsnog te overtuigen om de door ons noodzakelijk geachte veiligheidsvoorzieningen te installeren?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32045-produktaansprakelijkheid-en-oneigenlijk-gebruik/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag