• 0

Auto op naam VOF en uit de boeken houden?

Beste,

 

Ik zoek een antwoord op de volgende vraag:

Ik heb verschillende vervoersmiddelen op naam van de (nederlandse) VOF staan. Ik ben woonachtig in België (Nederlands paspoort en Belgisch rijbewijs). Graag had ik een oldtimer op mijn eigen naam gehad (dus niet via een familielid wonend in Nederland). Kan ik deze op naam van de VOF zetten, privé betalen en verder helemaal buiten de boeken houden. Alleen de autopapieren staan dus op naam van de VOF.

Zijn er instanties die lastige vragen gaan stellen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

Guido

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Guido1979,

 

De gehele post is mij niet geheel duidelijjk en wel om de volgende redenen.

 

Allereerst, in jouw geval is een belgische lease auto mogelijk (ook oldtimers) en dat is in alle opzichten voordeliger (extreem lage prijzen) dan het aanhouden van auto's in een VOF.

 

Ten tweede, op naam van de VOF zetten van een auto (welke dan ook) betekent automatisch verwerking in de boeken van die VOF en kan op geen enkele wijze leiden tot hetgeen jij beoogt.

 

Ten derde, alleen zakelijke kosten van vervoer kunnen in aanmerking genomen worden in de boeken van de onderneming (in casu VOF), op grond waarvan het vrij moeilijk zal zijn om aan te tonen dat je in diverse auto's zakelijk rijdt (en kosten maakt).

 

Even terugkomend op de vraag die je stelt.

 

Het antwoord is vrij eenvoudig, indien je vraag er eigenlijk op neer komt dat je bepaalde kosten ten laste van de onderneming (in casu VOF) wenst te laten komen.

 

Hou een rittenadministratie bij en declareer de kilometers bij de Nederlandse VOF ad 0.19 cent per gereden zakelijke (!) kilometer.

 

Daarbij maakt het niet uit welke auto je dan pakt, aangezien je gewoon de gereden zakelijke kilometers als kosten kan meenemen in de boekhouding van de VOF.

 

De Omzetbelasting op de facturen inzake benzine en onderhoud (vrijwel zonder uitzondering) kan je terugvragen tot een bepaalde hoogte, het een en ander afhankelijk van de rittenadministratie en bewijsstukken (bonnen of facturen).

 

Het grootste probleem is daarentegen dat er mogelijkerwijs diverse problemen met de belastingdienst kunnen onstaan, indien een van de vergoedingen als inkomen aangemerkt moet worden: de vraag is dan waar dit inkomen belast is (Belgie of Nederland) en/of welke bijzonder belastingregels van toepassing zijn.

 

Maar verder is het een vrij standaard toepassing van een prive auto die gedeeltelijk zakelijk gereden wordt.

 

MvG

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dag Guido

 

Indien je een auto in NL registreert op naam van je NL VOF, dan is dat bekend bij onze RDW. En de RDW heeft een koppeling met de belastingdienst. Dus de belastingdienst ziet dat op naam van je VOF een oldtimer geregistreerd staat, zij zal namelijk een vrijstelling MotorRijtuigenBelasting afgeven voor de oldtimer. En dus zal de belastingdienst navraag kunnen doen als op de balans van de VOF helemaal geen oldtimer voorkomt.

 

In het slechtste geval nemen zij de stelling in dat de auto ook privé gebruikt wordt en dus de IB bijtelling van 35% van de waarde economisch verkeer van toepassing is. En dan nog met 80% boete wegens het buiten de balans houden van een voertuig dat op naam van de VOF staat.

 

Maar waarom zou je dit zo willen doen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost en Guido,

 

Nogmaals: er is iets niet geheel duidelijk aan de originele vraagstelling.

 

Enerzijds is er de wens: registratie op eigen naam van een oldtimer.

 

Anderzijds is er de "vraag": op naam van de (Nederlandse) VOF.

 

Dat bijt elkaar nogal, aangezien de VOF meerdere vennoten kent (vermoedelijk het in Nederland wonende familielid EN de Nederlandse vennoot die in Belgie woonachtig is) en registratie op de VOF geen registratie op eigen naam is.

 

Bovendien wordt er gesproken over "prive betaling", waarvan de ratio mij ontgaat, behalve als er sprake is van een prive-auto.

 

Guido, is het de bedoeling dat je de auto prive betaalt en vervolgens inbrengt in de VOF (welke registraties verzorgt)?

 

MvG

 

Link naar reactie
  • 0

Het is zowiezo niet mogelijk een auto op naam van een VOF te zetten, een auto kan alleen op naam van een rechtspersoon of een persoon gezet worden.

 

 

Dit is de RDW niet met je eens. Kijk maar eens in dit document (pag. 58), daarin wordt gesteld dat de auto op naam van een VOF gesteld kan worden. Er staat ook dat de auto niet op naam van een EMZ gesteld kan worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik zoek een antwoord op de volgende vraag:

Ik heb verschillende vervoersmiddelen op naam van de (nederlandse) VOF staan. Ik ben woonachtig in België (Nederlands paspoort en Belgisch rijbewijs). Graag had ik een oldtimer op mijn eigen naam gehad (dus niet via een familielid wonend in Nederland). Kan ik deze op naam van de VOF zetten, privé betalen en verder helemaal buiten de boeken houden. Alleen de autopapieren staan dus op naam van de VOF.

Zijn er instanties die lastige vragen gaan stellen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

Guido

 

 

Als inwoner van België mag jij niet privé met een auto op Nederlands kenteken rijden, behalve als dit een lease-auto is die ter beschikking is gesteld door je NL werkgever. In dat geval moet je bij de Belgische belastingdienst wel een BTW-attest aanvragen, dat is een soort ontheffing die 2 jaar geldig is. Dit kan echter alleen als je werkNEMER van een Nederlands bedrijf bent, dus niet als je eigenaar van een EMZ of VOF c.q. DGA bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als inwoner van België mag jij niet privé met een auto op Nederlands kenteken rijden, behalve als dit een lease-auto is die ter beschikking is gesteld door je NL werkgever.

 

 

Dag Pipofiasco,

 

Heb je hier ook relevante Belgische wetgeving over, want dit lijkt toch wel erg absurd en in strijd met de vrije vestiging binnen de EU. De rechtsvorm zou in deze helemaal niet uit mogen maken, temeer daar in NL een DGA gewoon een werknemer is van zijn BV. Ben benieuwd naar je antwoord.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb in het verleden een aantal jaren als belgisch ingezetene rondgereden met een NL kenteken, omdat ik in dienst was van een bedrijf in NL. Toen stond expliciet in de voorwaarden van de aanvraag dat een attest niet verkrijgbaar was voor eigenaren, DGA's e.d.

 

Maar blijkbaar is deze regel inmiddels achterhaald, want nu lees ik bijv. op http://www.politiemaasmechelen.be/content.php?hmID=1263#a1508 dat ook zij een BTW-attest kunnen aanvragen.

 

Groet,

Pipo

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.