• 0

Yep, ik weet het, nog een topic over BTW en heffing :-)

Na enig zoeken en vinden op het forum ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Een niet-EU bedrijf levert een digitale dienst in Nederland in de vorm van een soort handelsplatform aan ondernemers in Nederland. In dat geval hoeft dat niet-EU bedrijf geen BTW af te dragen (belastingdienst). Klopt dat?

Maar hoe zit het nou als er ook consumenten op hetzelfde platform kopen maar de dienst uiteindelijk door een Nederlandse ondernemer aan de consument worden geleverd? Moet er dan in dat geval wel BTW geheven worden door het niet-EU bedrijf of wordt deze dat verlegd naar de NL ondernemer?

Alvast hartelijk dank!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Yep, ik weet het, nog een topic over BTW en heffing :-)

Heerlijk toch ;)

Je eerste conclusie is juist, indien een non-EU ondernemer een elektronische dienst verricht aan een EU-ondernemer, dan hoeft de non-EU ondernemer geen btw in rekening te brengen of af te dragen. WEL moet er op de factuur melding worden gemaakt, door middel van "btw verlegd naar afnemer" of internationaler is misschien "VAT shifted to recipient". Deze vermelding MOET op de factuur komen te staan, anders is het een ongeldige factuur.

Je tweede vraag brengt me lichtelijk in verwarring, je zult iets meer inzicht moeten geven in de uiteindelijke "dienstenstroom". Indien er direct wordt geleverd aan de particulier, moet je je mijns inziens registreren in Nederland en Nederlandse btw in rekening brengen en afdragen. Levert de ondernemer waaraan jij levert aan de particulier, dan heb jij volgens mij niets met een particulier te maken. Jij levert (eerst) aan de ondernemer en dus volg je de regel zoals deze in je eerste conclusie naar voren kwam, btw verlegd.

Tot slot wil ik je nog even meegeven, en hierover kun je misschien beter niveau 2 of 3 van de Belastingtelefoon even proberen, dat niet alle diensten die via internet of via software e.d. worden geleverd ook daadwerkelijk elektronische diensten zijn. De diensten die daaronder vallen zijn maar zeer beperkt, dus check van tevoren even of je zeker weet dat het in jouw geval om elektronische diensten gaat. Dit verschil heeft alleen gevolgen indien je aan particulieren levert van buiten de EU.

Ik hoop dat dit je vraag voldoende heeft beantwoord.

• 0

WEL moet er op de factuur melding worden gemaakt, door middel van "btw verlegd naar afnemer" of internationaler is misschien "VAT shifted to recipient". Deze vermelding MOET op de factuur komen te staan, anders is het een ongeldige factuur.

Nou, zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Stel je dit voor:

Een ondernemer uit China (niet-EU ondernemer) levert een dienst aan jou (EU-ondernemer), laten we zeggen dat je een advertentie op zijn Chinese website plaatst.

Je stelt hier dat de Chinees ‘VAT shifted’ op zijn factuur MOET vermelden…

Voor wie moet hij/zij dat dan doen volgens jou? Voor de Chinese overheid waar hij onder valt? Of voor de NL fiscus (die verder geen moer over China te zeggen heeft)? Of voor jou, de klant?

En denk je nou echt dat de Chinees werkelijk weet wat ‘VAT shifted’ is? Ik vraag mij af of hij überhaupt weet wat VAT is, eerlijk gezegd.

De situatie die je hier schets geldt alleen binnen de EU.

Maar over het warrige vervolg van de vraag ben ik het wel met je eens.

• 0

Maar hoe zit het nou als er ook consumenten op hetzelfde platform kopen maar de dienst uiteindelijk door een Nederlandse ondernemer aan de consument worden geleverd? Moet er dan in dat geval wel BTW geheven worden door het niet-EU bedrijf of wordt deze dat verlegd naar de NL ondernemer?

Trek die diensten uit elkaar. Als een NL ondernemer aan een NL consument een dienst verricht dan is altijd de NL BTW van toepassing.

De betrekkingen tussen de NL ondernemer en de niet-EU dienstverlener aan de NL ondernemer wordt apart behandeld, zoals al opgemerkt door de vorige respondenten ;)

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar