• 0

Welke manieren licenties uitgeven voor software?

Hallo,

 

Wij hebben een programma ontwikkeld en hebben nu al enkele klanten aangetrokken.

 

Ons programma is serverbased en het probleem waar we mee zitten is om te berekenen wat de uiteindelijke prijs wordt bij aanschaf.

 

Hoe moeten we licenties vergeven, we hebben een bedrijf binnengehaald die ongeveer 25 gebruikers met onze software wilt laten gaan werken. Hoe moeten we licenties vergeven? per seat? per server?

 

Kan ik hier geen formule voor bedenken? Hoe zou ik zoiets aan kunnen pakken?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zijn je kosten en bij hoeveel gebruikers wil je die terugverdiend hebben.... ;)

 

Server-based oplossingen (bedoel je ASP?) zijn vaak zo opgebouwd dat nieuwe gebruikers weinig additionele kosten met zich meebrengen. Dan LIJKT de rest allemaal winst te zijn. Vergeet echter niet dat de support, marketing, verkoop en ondersteuning van nieuwe klanten ook betaald moet worden.

 

Zet dit voor je zelf op een rijtje en kijk wat er onder de streep overblijft.... ;)

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is begonnen met het maken van een lijst van alle gemaakte kosten; Nu moet er nog gekeken worden naar de continuiteit van het produkt.

 

Het is voor ons begonnen als stage-opdracht maar het is inmiddels zo'n groot project geworden en we hebben nu dus serieuze klanten waarvan er een al 25 licenties wilt hebben (lees licentie: het recht om het programma gecompiled uit te voeren). Ik verkoop dit programma niet dan zou ik nl. ook de broncode erbij moeten leveren. Ik geef alleen het recht om het programma in executable vorm te laten gebruiken door 25 man.

Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop dit programma niet dan zou ik nl. ook de broncode erbij moeten leveren. Ik geef alleen het recht om het programma in executable vorm te laten gebruiken door 25 man.

 

Je product is dus een service, niet het programma zelf... het klinkt dan vrij logisch om een bepaald tarief te rekenen per gebruiker, eventueel in een structuur waarbij men 'licenties' koopt met een bepaald maximum aantal gebruikers.

 

Bijvoorbeeld een 5-user pakket voor 2000 euro, en een 25-user pakket voor 7500 - blijft het natuurlijk nog steeds lastig om te bepalen wat er bij jou voor die 2000 en 7500 moet worden ingevuld.

 

Zoals kleverlaan al aangeeft zijn er variabele kosten, die je gewoon moet doorberekenen. Daarnaast wil je ook de investering in het programma zelf terugverdienen. Wat het laatste betreft zul je toch een inschatting moeten doen hoeveel licenties je in totaal verwacht te verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja maar daar ligt dus het probleem. Die inschatting, als we goed promoten ligt het verkooppatroon heel anders dan wanneer we slecht promoten.

 

We hebben nog geen ervaring met verkoop en het is voor ons dus heel moeilijk om een dergelijke inschatting juist te maken, misschien slaan we wel helemaal de plank mis en loopt ons produkt uiteindelijk voor geen meter

Link naar reactie
  • 0
We hebben nog geen ervaring met verkoop en het is voor ons dus heel moeilijk om een dergelijke inschatting juist te maken, misschien slaan we wel helemaal de plank mis en loopt ons produkt uiteindelijk voor geen meter

 

Begrijpelijk en lastig, maar dat is ondernemen ;-)

 

Je kunt/moet op twee manieren ernaar kijken:

* Wat zijn de kosten en binnen welke termijn wil je die terugverdienen (moeten de ontwikkelingskosten er bij de eerste klant uitzijn bijvoorbeeld)

* Wat is de marktwaarde, wat zou de klant willen betalen.

 

Door daar naar te kijken kun je een prijs gaan bepalen die jouw kosten dekken en vallen binnen de door de klant verwachte prijs. Wie weet wil de klant (niet perse deze) wel redelijk veel betalen, meer dan jij denkt, dat je al bij 2 klanten volledig uit de kosten bent. Vergeet daarom de marktwaarde niet!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zoals WelleKe al aangeeft, dien je zowel de kostprijs als de marktwaarde in je prijsstelling mee te nemen.

 

Kostprijs

Omdat het maken van de oplossing een stage opdracht was die reeds is afgerond (?), zou je deze kosten kunnen beschouwen als sunk costs. De investering is immers al gemaakt en of je nu nul of duizend maal je oplossing verkoopt, deze kosten blijven hetzelfde en voor de berekening van de kostprijs NU niet meer van belang.

Indien je vooraf (dus voor de investering in geld of tijd) een haalbaarheidsonderzoek doet, zijn deze kosten wel degelijk van belang omdat je de investering nog moet maken en de opbrengsten deze kosten moeten dekken.

 

De kosten waar je minimaal rekening mee moet houden, zijn je marginale kosten (lees kosten per extra verkoop) per verkochte oplossing:

- Extra productiekosten, denk aan aanpassingen

- Ondersteuning

- Service en onderhoud

- Hosting, dataverkeer en backups

- Kosten vertegenwoordigers

 

Daarnaast dien je te bepalen wat je vaste kosten zijn. Dit zijn de kosten die je moet maken om de onderneming "in de lucht" te houden. Kort:

- Marketing en verkoop kosten

- Personeel

- Huisvesting

- De rest van de standaard zaken

Omdat een groot deel van deze kosten afhankelijk zijn van de verkopen, kun je een bedrijfseconomisch model maken om inzicht in deze en in de marginale kosten te krijgen.

 

Marktwaarde

De marktwaarde kun je bepalen door te kijken naar vergelijkbare oplossingen en, heel belangrijk, te kijken naar wat het de klant oplevert. Dit is immers een van de voornaamste argumenten van de klant om een product of dienst te kopen. En het kan een marketing argument zijn waarmee je de klanten over de streep probeert te trekken.

is wat de oplossing de klant bespaart of oplevert.

 

Na wat rekenwerk met verschillende verkoop aantallen kan blijken dat je kostprijs boven de verwachte marktprijs ligt. Stop dan. Je product of dient kost meer dan het de klant oplevert en zal minimaal of zelfs helemaal niet verkocht worden.

Komt de berekening bij haalbare (!) aantallen wel positief uit, maak dan een goed marketingplan en ga de markt op!

 

Beetje veel theorie, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.....

Link naar reactie
  • 0

om het nog ingewikkelder te maken:

bij een serverlicentie, hou in de gaten dat je ook per PROCESSOR rekent. Al je klant bladetechnologie gebruikt kunnen ze onbeperkt processoren aanschakelen zonder licenties....

 

je kunt ook denken aan een bedrag per gebuiker per jaar i.p.v. softwarelicentie, of een bedrag per transactie...

 

vergeet niet minimaal 15% jaarlijkse onderhoudsvergoeding op de software mee te rekenen.

 

maar vooral: MARKTWAARDE benadering ipv kostpijsbenadering.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.