• 0

75% BTW verrekening bij zakelijk gebruik prive-auto

In het forum heel veel gelezen over de 75% procent van de prive betaalde BTW over de autokosten die je mag aftrekken voor de omzetbelasting voor het zakelijk gebruik van je prive-auto. Maar nu mijn volgende situatie:

Ik ga mijn priveauto naar schatting zo'n 15 - 25% zakelijk gebruiken. Alleen de zakelijke kilometers ga ik registreren om zodoende 0,19 per zakelijke kilometer te kunnen verrekenen met de inkomstenbelasting. Nu lees ik steeds dat als je niet precies weet hoe de verhouding prive-zakelijk is je 75% procent van de prive betaalde omzetbelasting kunt terugkrijgen. Omdat ik in werkelijkheid waarschijnlijk de auto dus nog geen 25% zakelijk gebruik is dit voor mij dus erg gunstig. Ik word dus als het ware beloond omdat er geen exacte rittenadministratie uit mijn boekhouding te halen is.

Mijn vraag: klopt mijn verhaal?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het forum heel veel gelezen over de 75% procent van de prive betaalde BTW over de autokosten die je mag aftrekken voor de omzetbelasting voor het zakelijk gebruik van je prive-auto. Maar nu mijn volgende situatie:

Ik ga mijn priveauto naar schatting zo'n 15 - 25% zakelijk gebruiken. Alleen de zakelijke kilometers ga ik registreren om zodoende 0,19 per zakelijke kilometer te kunnen verrekenen met de inkomstenbelasting. Nu lees ik steeds dat als je niet precies weet hoe de verhouding prive-zakelijk is je 75% procent van de prive betaalde omzetbelasting kunt terugkrijgen. Omdat ik in werkelijkheid waarschijnlijk de auto dus nog geen 25% zakelijk gebruik is dit voor mij dus erg gunstig. Ik word dus als het ware beloond omdat er geen exacte rittenadministratie uit mijn boekhouding te halen is.

Mijn vraag: klopt mijn verhaal?

 

 

Je mag inderdaad 75% van de BTW over alle autokosten (geen aanschaf) (dus ook benzine, mits betaald met zakelijke betaalpas of tankpas) terugvorderen van de omzetbelasting als er geen verhouding privé/zakelijk uit je administratie is af te leiden. Let er overigens op dat de fiscus toch aan deze gegevens kan komen; jaarlijke APK en kilometerstand bij RDW geregistreerd, en ze zien hoeveel km's jij zakelijk hebt gedeclareerd (19ct/km).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat de fiscus met enige moeite aan een redelijke schatting van de verhouding kilometers privé-zakelijk kan komen. Lees echter nergens dat ik mijn best moet doen om aan te tonen hoeveel kilometers ik privé maak. Wil graag alles volgens de regels doen, maar ook gebruik maken van de voordelen die er volkomen legaal te halen zijn. Moet ik dus wel of niet mijn best doen om de verhouding privé-zakelijk te bepalen?

En ik neem aan dat ik kosten van mijn privéauto niet met mijn zakelijke pas hoef te betalen? Ga er dus vanuit dat mij prive-tankpas voldoende is om de kosten aan te tonen. Toch?

Link naar reactie
  • 0

Radeoxx geeft terecht aan dat uit de administratie af moet zijn te leiden wat de verhouding privé / zakelijk is. Als dit niet uit de administratie te herleiden is mag je 75% van de BTW over de autokosten terugvorderen. Dat er op allerlei manieren herleid kan worden wat die verhouding privé / zakelijk is staat vast. Echter, als dit niet uit de administratie blijkt doe je in mijn ogen niets verkeerd als je je aan de 75% houdt.

 

Met betrekking tot de wijze van betalen: de betaling moet naar de ondernemer te herleiden zijn. Bij IB-ondernemers mag er dus wel degelijk met een privé pas gepind worden, zolang deze maar op naam van de ondernemer staat. Je hoeft dus niet met je zakelijke pas te betalen, al is het natuurlijk wel slim om dit wel te doen (is een stuk eenvoudiger administreren als deze betalingen van je zakelijke rekening lopen).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat de fiscus met enige moeite aan een redelijke schatting van de verhouding kilometers privé-zakelijk kan komen. Lees echter nergens dat ik mijn best moet doen om aan te tonen hoeveel kilometers ik privé maak. Wil graag alles volgens de regels doen, maar ook gebruik maken van de voordelen die er volkomen legaal te halen zijn. Moet ik dus wel of niet mijn best doen om de verhouding privé-zakelijk te bepalen?

 

Dit is al een paar keer eerder aan bod gekomen. Meningen zijn verdeeld, maar ik ben er van overtuigd dat je weinig kans maakt op een 'voordeeltje' als bijvoorbeeld blijkt:

- dat je zeg maar 30.000 km gereden hebt in een jaar (makkelijk te achterhalen voor de bel.dienst),

- je bijvoorbeeld 2.000,- euro aan BTW betaald hebt voor onderhoud+benzine in dat jaar,

- dus in theorie dan 1.500,- euro aan BTW terug zou kunnen vragen als voorbelasting,

- maar je hebt geen kilometers bijgehouden.

 

Want als 'zij' dan jouw zakelijke kilometers op (zeg maar) 3.000 kunnen stellen (het is niet zo moeilijk om aan de hand van agenda en facturen/inkopen/etc dit redelijk in te schatten voor de BD), dan is er volgens mij geen serieuze belastingambtenaar die jouw meer dan 200,- aan aftrek van voorbelasting zal gunnen.

 

Maar zoals ik al zei: meningen zijn verdeeld...

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, de meningen zijn verdeeld ;)

 

Volgens mij is er in het door jou geschetste geval sprake een bewijslast die ligt bij de Belastingdienst. Immers, als er uit de administratie niet blijkt wat de verhouding is geldt gewoon het besluit van de staatssecretaris waaruit blijkt dat in dat geval 75% van de betaalde voorbelasting teruggevraagd kan worden. Een inschatting volstaat volgens mij in dat geval niet en zal de BD moeten bewijzen dat de verhouding anders is.

Hoe dan ook, het lijkt mij dat als inderdaad niet blijkt uit de administratie wat de verhouding is er in ieder geval gesproken kan worden over een pleitbaar standpunt. Een boete is in dat geval niet aan de orde en hooguit zal de vooraftrek voorbelasting door de BD gematigd worden.

 

Overigens ben ik het helemaal eens met Peter als hij de term 'voordeeltje' tussen aanhalingstekens zet. Het gaat hier namelijk niet om een voordeel. De ondernemer stelt een privé vermogensbestanddeel ter beschikking aan zijn onderneming. Het is dan niet meer dan redelijk dat de ondernemer over de kosten van deze ter beschikking stelling de betaalde voorbelasting mag terugvorderen. Dit is geen voordeel, dit is gewoon onderdeel van het systeem waar wij met de invoering van de wet OB voor gekozen hebben: voor ondernemers is de BTW geen kosten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er in het door jou geschetste geval sprake een bewijslast die ligt bij de Belastingdienst.

 

Nou, wat is bewijslast in deze.

Als je zakelijke kilometers wil gaan ‘opvoeren’, dan zal je deze toch ook moeten kunnen onderbouwen.

 

Stel nou dat de door mij geschetste situatie werkelijk aan de hand is (m.a.w. 30.000 km gereden – dit is makkelijk voor de BD om te achterhalen – en 2.000,- euro aan BTW betaald voor benzine+onderhoud).

 

A. Stel dat je helemaal geen zakelijke km’s in het resultaat verwerkt, maar wel 1.500,- euro voorbelasting ‘claimt’. Een rare zaak, dat zullen de belastingambtenaren ook vinden.

 

B. Stel dat je 3.000 zakelijke km’s claimt (x 19 cent) en ook de door jouw voorgestelde 75% van de BTW terugvraagt. Ook een rare zaak: Een krappe 600,- euro aan autokosten, maar wel 1.500,- euro aan voorbelasting…

 

C. Stel dat je inderdaad ruim 20.000 zakelijke km’s zou maken en ook 75% van de BTW terug zou vragen. Dat is dan wel een beter verhaal (bijna 4.000,- euro aan autokosten, dat staat wel in verhouding tot de 1.500,- aan voorbelasting).

Maar dan zal je ook wel de 20.000 zakelijk gereden kilometers een beetje moeten bijhouden. Anders gaat er een streep door, lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter,

 

In het besluit van de staatssecretaris CPP2003/2803M d.d. 22 januari 2004, "Omzetbelasting: keuzevrijheid voor investeringsgoederen" staat:

 

De mate waarin omzetbelasting in aftrek kan worden gebracht dient aan de hand van de administratie van de ondernemer te worden vastgesteld. Biedt de administratie onvoldoende aanknopingspunten om tot een juiste vaststelling van het gebruik van de auto in het kader van de onderneming te komen dan kan ik mij ermee verenigen, dat het voor aftrek in aanmerking komende gedeelte van de in rekening gebrachte omzetbelasting wordt bepaald op 75%.

 

Dat het mogelijk is om het totaal aantal gereden kilometers in een auto te achterhalen (lijkt mij overigens niet een makkelijke klus...) lijkt mij niet relevant in het kader van dit besluit. Immers, als het totaal aantal kilometers niet aan de hand van de administratie - letterlijk besluit staatssecretaris - te achterhalen valt dan lijkt het mij dat 75% van de voorbelasting terugvragen geheel conform het besluit is. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om wel de brandstofbonnen in de administratie te voegen maar niet de onderhoudsbonnen (waar kilometerstanden op staan) wordt het toch een lastige klus om e.e.a. uit de administratie te herleiden.

 

Dan geef jij aan dat een ondernemer 3.000 zakelijke kilometers opvoert. Volgens mij is het geen enkele verplichting tot het opvoeren van alle zakelijke kilometers. Ik ken ondernemers die alleen maar die kilometers opvoeren tegen € 0,19 die ook zijn doorberekend aan hun klanten. Alle overige kilometers (acquisitie, paperclips halen, bezoek kvk, advocaat, notaris etc.) worden niet opgevoerd. Kan ik over mopperen, maar als zij de moeite van het bijhouden groter vinden dan het fiscale voordeel dan gebeurt het gewoon niet. Maar deze kilometers zijn wel degelijk zakelijk en tellen dus voor de volle 100% mee in het zakelijk gebruik - wat in dit geval dus niet te herleiden is.

 

Ik heb ook een klant met een VOF. Zet samen met zijn vrouw leuk om, maar omdat de winst door twee gedeeld wordt, er een leuke hypotheekrenteaftrek is en ga zo maar door is er een dusdanig belastbaar bedrag dat het opvoeren van zakelijke kilometers geen effect heeft. Dus houdt hij ze niet bij. Tja, in dat geval kun je in mijn ogen dus ook gewoon volstaan met 75% van de voorbelasting terugvragen.

 

Als laatste geef jij aan dat, als er inderdaad 20.000km zakelijk gereden wordt deze een beetje bij zou moeten houden. Volgens mij is die verplichting er niet om dit onderdeel te laten zijn van de administratie. Ik zie niet in hoe de Belastingdienst een streep zou kunnen halen door de terugvordering van de 75% van de voorbelasting als je iets niet bij houdt wat je niet bij hoeft te houden. Volgens mij kan er dan alleen geconcludeerd worden dat er geen aanknopingspunt is in de administratie en dat er dus kan worden volstaan met het terugvorderen van 75% van de voorbelasting.

 

Jij concludeerde al: de meningen zijn verdeeld ;)

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De mate waarin omzetbelasting in aftrek kan worden gebracht dient aan de hand van de administratie van de ondernemer te worden vastgesteld.

 

Maar hier zit nou precies (volgens mij dan) het denkfoutje:

 

Ik denk dat ‘zij’ (BD) zullen vinden dat dit WEL uit de administratie blijkt.

Als er geen zakelijke km’s in het resultaat verwerkt zijn: dus geen zakelijk gebruik.

Als er wel zakelijke km’s verwerkt zijn: dan is dat het zakelijk gebruik.

 

En:

Voor X euro getankt, verbruik voor deze auto is Y, dus Z aantal kilometers gereden in totaal.

Dus de verhouding zakelijk/privé is dan bijvoorbeeld 13%. En dat op basis van de administratie (waaruit dit dus wel blijkt).

 

Dan moet je volgens mij je best doen om alsnog 75% van de BTW terug te krijgen...

 

 

Jij concludeerde al: de meningen zijn verdeeld ;)

 

Anders was er geen HL...

Link naar reactie
  • 0

Als er geen zakelijke km’s in het resultaat verwerkt zijn: dus geen zakelijk gebruik.

Als er wel zakelijke km’s verwerkt zijn: dan is dat het zakelijk gebruik.

 

 

En ik had nu juist gehoopt dat je uit mijn voorbeeld zou concluderen dat dit nou juist niet op gaat ;D

 

Ik denk echt dat het te kort door te bocht is dat je, door als ondernemer te kiezen om geen (optimaal) gebruik te maken van een fiscale faciliteit als € 0,19/km aftrekken, dit automatisch kan en zal leiden tot de conclusie dat de hele auto dan maar niet zakelijk is ingezet.

Naast het feit dat we hier te maken hebben met twee verschillende wetgevingen (€ 0,19 is IB, 75% is OB) zou dat ook betekenen dat de BD dan bepaalt of een ondernemer van een faciliteit gebruik maakt. Dat lijkt mij net zoiets als moeten uitleggen waarom ik op een Apple werk en niet op een Dell - bedrijfs(economische) beslissingen zijn geen zaak van de BD.

 

 

Jij concludeerde al: de meningen zijn verdeeld ;)

 

Anders was er geen HL...

 

 

;D Stel ve eens voor!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maanden niet meer op HL geweest, kijk er weer eens een keertje op en kom meteen een discussie tegen waarin Peter halsstarrig vast houdt aan zijn mening en niet door goede argumenten van zijn standpunt te halen valt. Iets wat ik hem vaker heb zien doen.

Er is geen onduidelijkheid: het besluit dat Dennis aanhaalt is een goedkeurend besluit voor de belastingplichtige die niet aan de hand van zijn administratie (km-administratie) kan (of wil) aantonen hoe de verhouding zakelijk-privé van de privé aangehouden auto is. In dat geval mag hij zonder meer (en zonder verdere voorwaarden) 75% van de voorbelasting verrekenen.

Als de belastingplichtige meer dan 75% zou willen aftrekken, dan moet hij aantonen dat de verhouding zakelijk-privé meer bedraagt dan 75-25. Dit zal hij dan moeten doen aan de hand van de km-administratie.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

(...) Peter halsstarrig vast houdt aan zijn mening (...) Er is geen onduidelijkheid: (...)

 

Gelukkig ben je terug Louis!

Zodat TS en andere lezers precies weten hoe het wel zit, bedoel ik.

 

Ik heb ik mijn (vrij lange) loopbaan wel gemerkt dat het vaak niet zo heel kraakhelder is hoe de standpunt van de BD is.

 

Overigens ben ik niet zo geïnteresseerd om over mijn 'standpunt' (het is trouwens meer mijn visie op een mogelijke discussiepunt tussen de BD en TS) te ruzien.

Iedereen mag zelf kiezen, het is een vrij land.

 

Veel succes,

Peter

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval mag hij zonder meer (en zonder verdere voorwaarden) 75% van de voorbelasting verrekenen.

 

Vraagje:

 

En hoe zit dat dan wanneer de ondernemer meerdere auto’s in privé bezit?

En/of wanneer hij wekelijks een paar keer heen en weer naar Groningen rijdt (voor zijn familie bijvoorbeeld)?

 

Ook gewoon 75% van de BTW op alle brandstof-/onderhoudskosten terugvragen?

Als er verder geen voorwaarden zijn, lijkt hier toch een kado voor vele ondernemers klaar te liggen. Dat zie je niet vaak.

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval mag hij zonder meer (en zonder verdere voorwaarden) 75% van de voorbelasting verrekenen.

 

Vraagje:

 

En hoe zit dat dan wanneer de ondernemer meerdere auto’s in privé bezit?

 

 

Als een ondernemer een privé vermogensbestanddeel (in dit geval auto's) ter beschikking stelt van zijn onderneming dan is dit goedkeurende besluit van toepassing. M.a.w. als de ondernemer zes auto's op zijn naam heeft en deze alle zes zakelijk gebruikt dan mag (in de woorden van Louis) zonder meer 75% van de voorbelasting over de autokosten verrekend worden.

 

Worden niet alle auto's zakelijk ingezet en pas je dit besluit toch op alle auto's toe dan pleeg je fraude, lijkt mij niet echt de bedoeling...

 

 

En/of wanneer hij wekelijks een paar keer heen en weer naar Groningen rijdt (voor zijn familie bijvoorbeeld)?

 

 

ik zie niet in wat dat aan de regeling afdoet (nog even los van het feit dat het natuurlijk helemaal afhangt van de geografische locatie van de ondernemer hoe schokkend zo'n reisje zou zijn...). Als de verhouding privé/zakelijk niet uit de administratie te herleiden is is deze regeling van toepassing. Het ligt er helemaal aan wat je als ondernemer in de administratie voegt of dit ook daadwerkelijk te herleiden is.

 

 

Ook gewoon 75% van de BTW op alle brandstof-/onderhoudskosten terugvragen?

 

 

Als je dat ondernemer zou willen - je hebt natuurlijk het volste recht om te kiezen of je gebruik wilt maken van deze regeling. Ik ga er overigens wel vanuit dat alle facturen voldoen aan de daaraan gestelde eisen (dus herleidbaar naar de ondernemer).

 

 

Als er verder geen voorwaarden zijn, lijkt hier toch een kado voor vele ondernemers klaar te liggen. Dat zie je niet vaak.

 

 

Nee, ik ben het hier nee mee eens. Het is net zo'n regeling als bijvoorbeeld een auto zakelijk etiketteren. Ook hierover vindt een correctie privégebruik BTW plaats. Zo'n zelfde correctie vindt ook hier plaats (immers niet 100% terugvragen maar 75%). Als je met een zakelijk geëtiketteerde auto heel veel privé rijdt spreek je ook niet over een cadeau, dus dat moet je hier ook niet doen. Dit is gewoon een rechtstreeks gevolg van het systeem van de OB en niet een cadeau van de wetgever.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dan krijgt de ondernemer met een privé-auto dus 12% korting op de brandstofkosten en het onderhoud van Den Haag.

Tenminste als hij er maar voor zorgt dat hij één zakelijk ritje maakt in het jaar (zodat hij geen fraude pleegt) en als hij er ook voor zorgt dat hij vooral geen administratie voor de auto heeft.

 

Want als hij voor 119,- euro tankt, dan kan hij 14,25 euro aan BTW terugvragen (75% van 19,-). Komt in mijn ogen wel in de buurt van een kadootje…

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie heldere uiteenzettingen!

 

Ik trek hier mijn volgende conclusie uit:

Alle zakelijke kilometers die ik kan weerleggen m.b.v. facturen, agenda e.d. kan ik à 0,19 / km aftrekken van de IB.

Van alle onderhoudskosten waarvan ik een factuur op mijn naam heb kan ik 75% van de betaalde BTW terugvorderen.

Dit laatste zolang er uit mijn ondernemings-administratie niet exact valt af te leiden wat de totaal verreden kilometers zijn in een kalenderjaar. Zolang ik dus alleen zakelijke kilometers registreer is er niets aan de hand.

 

Geen cadeautje, maar een regeling die in dit geval in mijn voordeel kan uitpakken.

 

De auto staat trouwens op naam van mijn vrouw... (wel getrouwd in gemeenschap van goederen). Zolang de facturen maar op mijn naam staan zal dit niet tot problemen leiden toch?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.