• 0

Facebook bedrijven fanpage

Ik heb een aantal vragen en misschien kunnen we ook wat tips uitwisselen.

 

Je kunt bij facebook een fanpage aanmaken voor je bedrijf/product waar personen dan lid van kunnen worden via 'vind ik leuk' knop. Sommige bedrijven maken echter een profielpagina (bedoeld voor personen, waar je naam, geboortedatum, etc invul) voor hun bedrijf. Je wordt dan dus 'vrienden' met personen, je registreerd je bedrijf dus als 'persoon'. Heeft iemand enig idee of er hier 'n duidelijke reden voor is? Ikzelf vind het beetje onprofessioneel (het hoort niet zo, en bv Wehkamp doet het ook niet zo), maar er zijn wel velen die het zo doen.

 

Zodra je meer dan 100 volgers heb kun je 'n mooie gebruikersnaam maken zodat je 'n duidelijke url heb, bv http://www.facebook.com/bolpuntcom . Gek genoeg kan ik dat alleen doen bij 'n 'profielpagina' als persoon en niet bij 'n fanpage als 'bedrijf', terwijl ik wel meer dan 100 volgers heb. Iemand anders hier wel gelukt?

 

Alvast bedankt!

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt een punt daar. Ik weet natuurlijk niet de insteek van elke klant, maar wat je zegt is zeker waar. Voor mij was het een verrassing, omdat ik niet verwachte dat iemand het op die manier aanpakt. Weer wat geleerd.

 

Heb net je creadream en kralen pagina bekeken. Creadream ziet er prima uit. Kralen kan ik niks over zeggen, die is vrij summier. Mijn opmerkingen:

 

- Voeg een timeline-omslag toe aan je pagina, is veel aantrekkelijker en completer. Mocht je overigens hulp nodig hebben

hiermee, PM mij even, dan help ik dit positioneren (ben van origine grafisch vormgever).

 

- Reclame mixen met nuttige tips is inderdaad een goede mix. Waardevolle content is waar een bezoeker naar op zoek is.

Of je de pagina's moet splitsen of samenvoegen ligt even aan jouw strategie per website.

Horen de websites bijelkaar of moet je ze afzonderlijk van elkaar zien?

 

- Zorg dat je profielfoto goed zichtbaar is, is een beetje wazig, dan maakt hem net even af.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de tips. Ja ik moet zeker de lay-out eens beter maken, ook bij creadream, logo is niet leesbaar nee, eigenlijk om voor te schamen....tijdgebrek, maar als ik tijdje minder hl-forum en meer zakelijk-facebook is het zo geregeld. ;)

 

De kralensite en webshop heb ik apart gehouden voor het geval ik ooit andere hobby artikelen wil verkopen en omdat ik adressenpagina op kralensite wil laten staan, die levert veel nieuwe bezoekers op, en 1 webshop met daarop reclame voor honderden winkels leek me 'n beetje raar. Ook heb ik 'n forum waar ze ervaringen over andere shops mogen uitwisselen, vandaar de splitsing. Het past dus wel samen op 1 facebookpagina wat doelgroep en thema betreft. Als ik beiden op 1 pagina doe is het wel makkelijker om genoeg tips te posten. Ik ben alleen zo blij met de naam facebook.com/kralen/ en heb nu al mijn volgers op de andere pagina, vind het zo zonde niets met de mooie url te doen...maar dat is zeker onzin, of niet? Aangezien je niet via google op facebook komt....wat zou jij doen?

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad :-) zeker als mensen hun reis alleen boeken (omdat vrienden naar cherso willen of om andere redenen), is facebook gelijk vrij "persoonlijk". Nu kunnen ze in een redelijk anonieme omgeving toch een beeld vormen en krijgen van wat ze kunnen verwachten. Daarnaast wordt niet elke update eindeloos gedeeld met alle vrienden. Hoewel we zien dat mensen de pagina vanzelf "liken", is het doel niet om via facebook massa's klanten binnen te halen. Facebook is wat mij betreft een informatie-kanaal waar je met een voorzichtige benadering "top of mind" kan blijven bij geinteresseerden. Ik geloof niet in gemaakte interactie met "fans". Fans krijgen we vanzelf als ze meegeweest zijn en die interactie volgt dan ook vanzelf. Facebook is geen push-medium, al heb ik het idee dat heel marketingland dat nu heel hard roept, om over een paar jaar te ontdekken dat het niet zo werkt.

 

Overigens adverteren we wel succesvol op facebook :-)

Link naar reactie
  • 0

@simireizen

Je visie achter Facebook lijkt mij prima, het is ook een keus in je communicatiestrategie op welke manier je ermee om gaat.

Het inzetten van Facebook moet sowieso niet het doel zijn om zoveel mogelijk Likes te verzamelen. Laat staan het kopen van Likes (wat de afgelopen periode een hele trend is geworden). Meeste vergeten dat deze Likes geen waarde hebben, want de

mensen kwamen niet in eerste instante voor je bedrijf op je pagina als je het op die manier doet.

 

Gemaakte interactie kan werken... grote merken spelen in op trends, gebeurtenissen etc. Of je hierin gelooft is een tweede, dit verschilt per product/dienst die je aanbiedt. Jouw fans, zijn iniedergeval wel hele krachtige/sterke fans, want ze zijn gekomen uit ervaring. Dat vind ik een heel goed punt.

 

Push-medium? Voor veel bedrijven is Facebook de tussenpersoon tussen (potentiële) klant en de kassa. Het werkt kennelijk prima, want er worden complete socialmedia campagnes opgezet. Het zijn iedere keer korte termijn pieken die de klant in beeld houden. In jouw geval denk ik dat je op de lange termijn gelijk hebt qua Fans.

Link naar reactie
  • 0

Ik (wij) gebruiken Facebook zonder poespas en informeel. Wij merken ook hier in de omgeving dat klanten houden van ondernemers met beide voetjes op de grond en laten we eerlijk zijn, bijna heel Facebook is informeel.

 

Het aantal klanten dat we er aan overhouden, tja alles is meegenomen bij gratis reclame. We merken er wel iets van, maar mega orders krijgen we er niet van.

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
  • 0

Ik (wij) gebruiken Facebook zonder poespas en informeel. Wij merken ook hier in de omgeving dat klanten houden van ondernemers met beide voetjes op de grond en laten we eerlijk zijn, bijna heel Facebook is informeel.

 

Het aantal klanten dat we er aan overhouden, tja alles is meegenomen bij gratis reclame. We merken er wel iets van, maar mega orders krijgen we er niet van.

 

Sven, even belangrijk om te weten is dat je je persoonlijke pagina niet voor zakelijke doeleinden mag gebruiken. Ik zag net dat er op de Facebookpagina van Autoservice maat helemaal niks gebeurd. Wellicht promoot je nog andere bedrijven van jezelf op andere FB-pagina's, maar dit is wat ik kon zien via je profiel.

 

Het belangrijkste is dat je genoeg relevante content aanbied, waardoor mensen je volgen of open staan voor het aangaan van een dialoog. Er is een portie geduld voor nodig, maar kan echt wel zijn vruchten afwerpen na verloop van tijd. Wissel je content af met acties of fanvoordeeltjes om het interessant te houden.

 

Mocht je vragen hebben, shoot!

 

Link naar reactie
  • 0

Gisteren stond een goed artikel in de Spits over Likes, acties en vervuiling op Facebook.

De Spits

 

Ik vond de uitspraak van Erwin Meester erg sterk in het artikel: "Een bakker kan wel proberen om mensen naar zijn pagina te lokken door Ipads weg te geven, maar als hij daarna alleen over brood bericht zijn de fans zo weer weg. Een softwarebedrijf dat games weggeeft is wat dat betreft bijvoorbeeld beter bezig."

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van de week benaderd door bedrijf achter telefoongids en goudengids met aanbod dat ze adverteren op Facebook voor me kunnen verzorgen.

 

Klinkt interessant omdat ik zelf niet op Facebook mag adverteren voor mijn Facebook pagina of webshop en dat via hun dus wel mag.

 

Iemand hier ervaring mee?

 

Zelf privé profiel welke ik het meeste gebruik. Heb daar ook veel zakelijke relaties op staan. Zakelijke profielen voor webshops vind ik lastig om goed te gaan gebruiken.

Heb wel actie dat mensen die pagina liken kortingscode voor gratis condooms krijgen maar moet dus veel meer gaan doen om pagina interessantste krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Drie weken geleden sprak ik ook een GG medewerker: 225 euro eenmalig waarbij zij de Facebook Ads campagne voor mij doen. Deze campagne wordt 1 maand uitgezet op basis van 250.000 vertoningen. De Gouden Gids claimt een zeer hoge conversie van maar liefst 70% te kunnen behalen, veel likes en uiteindelijk meer verkopen. Wat die 70% precies inhoudt kan ik je niet vertellen. Ik als leek zijnde was bijna overstag gegaan totdat ik weer het wekelijke overzicht van Facebook kreeg dat ik ruim 550.000 vertoningen in 7 dagen had behaald en dat voor 'maar' 70 euro (voor een van mijn beste ads). Dat zijn er wel een beetje meer dan 225.000 per maand van de Gouden Gids. Misschien helpt mijn antwoord je?

Telefoonhoesjes blog: http://www.phonegeek.nl/blogs/blog/

Link naar reactie
  • 0

probleem is dat ik zelf gewoon geen advertenties mag plaatsen voor mijn facebook pagina en/of webshop.

 

Dat komt neem ik aan door de branche? Op wat voor manier kunnen zij dan wel advertenties voor jou website(s) plaatsen?

 

heeft inderdaad met de branche te maken. en zij blijken afspraken te hebben met facebook dat zij wel advertenties voor deze branche mogen plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren stond een goed artikel in de Spits over Likes, acties en vervuiling op Facebook.

De Spits

 

Ik vond de uitspraak van Erwin Meester erg sterk in het artikel: "Een bakker kan wel proberen om mensen naar zijn pagina te lokken door Ipads weg te geven, maar als hij daarna alleen over brood bericht zijn de fans zo weer weg. Een softwarebedrijf dat games weggeeft is wat dat betreft bijvoorbeeld beter bezig."

 

 

 

Goed stukje, treffend, maar eigenlijk ook best wel een open deur. Het is eerder verbazingwekkend dat veel bedrijven nog denken commitment te creeeren door activiteiten te ontplooien die niets met hun corebusiness te maken hebben...om vervolgens weer in marketing te investeren om het 'authentieke imago' op te poetsen... Feitelijk dubbel geld weggooien.

Op de markt laat de kaasboer een blokje kaas proeven... learn from the calimero's.

 

Wat mij opvalt dat ik deze tendens van vooral in de conformistische markten terugzie. Waar markten worstelen met innovatie, of hier weinig van willen weten omdat zij met name geld-gericht ipv waardegericht zijn. Hieronder bevinden zich ook grote corporaties en vooraanstaande merken. Zij begrijpen dat opvallend vaak nog lastig en passen social marketing toe zoals zij old-school gewend zijn. Met een stevige oorlogskas kun je dan redelijk imponeren. Maar ilussie is geen inhoud en werkelijke waarde.

Jammergenoeg nemen veel schrijvers op blogs dergelijke successen als uitgangspunt voor social mediabeleid, waaronder het toepassen van facebook-strategieeen. Zo heeft Albert Heijn in betrekkelijk korte tijd veel 'likes' weten te 'scoren', nog enigszins wel op een wijze die grenst aan hun corebusiness, echter je kunt je afvragen wat de waarde is van al deze likes! Je krijgt vervolgens te zien welke producten in de bonus zijn. Wederom een focus op prijs ipv waarde. Bedrijven kunnen maar lastig afleren dat in deze nieuwe tijd waarde boven prijs gaat.

Mijn optiek is dat als je met fanpages aan de slag gaat deze vooral waardevolle beleving moet meegeven. Mensen moeten je creaties retweeten niet omdat ze graag eens teruggeholpen willen worden (vice versa retweets), maar omdat ze werkelijk onder de indruk zijn en de oprechte intentie erin doorklinkt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van de week benaderd door bedrijf achter telefoongids en goudengids met aanbod dat ze adverteren op Facebook voor me kunnen verzorgen.

 

Klinkt interessant omdat ik zelf niet op Facebook mag adverteren voor mijn Facebook pagina of webshop en dat via hun dus wel mag.

 

Iemand hier ervaring mee?

 

Zelf privé profiel welke ik het meeste gebruik. Heb daar ook veel zakelijke relaties op staan. Zakelijke profielen voor webshops vind ik lastig om goed te gaan gebruiken.

Heb wel actie dat mensen die pagina liken kortingscode voor gratis condooms krijgen maar moet dus veel meer gaan doen om pagina interessantste krijgen.

 

Daniël, hoezo mag jij zelf niet adverteren op Facebook? Heb jij een blokkering gehad of iets dergelijks?

Belangrijk is wel dat je zakelijke activiteiten via een zakelijk (fan)Page lopen en niet via een persoonlijk profiel. Een privé profiel inzetten voor zakelijk gebruik is tegen de gebruiksvoorwaarden van Facebook. Het kan resulteren in een blokkering of totale verwijdering van alles wat hieraan gelinked is.

 

De richtlijnen zijn strict, maar voor erotische advertenties zegt Facebook het volgende:

Erotische producten

Advertenties en gesponsorde verslagen mogen geen pornografie van welke aard dan ook promoten, of deze nu voor artistieke of commerciële doeleinden is bedoeld. In advertenties en gesponsorde verslagen mag geen naakt voorkomen en mogen seksspeeltjes, erotische producten of afbeeldingen van mensen die deelnemen aan activiteiten die bovenmatig suggestief of seksueel van aard zijn, geen prominente rol spelen.

Advertenties en gesponsorde verslagen die producten of diensten promoten voor seksuele gezondheid, zoals voorbehoedsmiddelen of informatiebronnen over seksuele gezondheid, zijn mogelijk toegestaan en moeten gericht zijn op gebruikers van 18 jaar en ouder.

Advertenties en gesponsorde verslagen voor condooms, voorbehoedsmiddelen in elke vorm, glijmiddelen en andere gerelateerde producten zijn toegestaan, mits ze zich op een gepaste manier richten op de doelgroep van 18 jaar en ouder.

 

Acceptabel:

"Gratis condooms bij het plaatselijke gezondheidscentrum voor studenten"

"Onze condooms staan voor veilige seks"

 

Onacceptabel:

"Condooms om het genot te versterken"

Link naar reactie
  • 0

Woobox is één van de gebruiksvriendelijkere TAB-Apps voor Facebook. Helder en overzichtelijk zonder al teveel poespas. Hieronder heb ik nog een aantal tips voor TAB-Apps voor op Facebook. De functionaliteiten verschillen van TAB-Apps voor het houden van prijsvragen, give-aways etc tot aan totale pagina-veranderingen. Het is een kwestie van experimenteren en kijken wat je zelf het prettigst vind werken. LET OP! Niet alle TAB-apps zijn gratis.

 

01. Static HTML van Involver

http://www.involver.com/applications/

 

02. Tabsite

https://www.tabsite.com/

 

03. Zadego

http://www.zadego.com

 

04. Pagemodo

http://www.pagemodo.com/

 

05. GroSocial

http://www.grosocial.com/

 

06. Lujure

https://lujure.com/

 

07. Shortstack

http://www.shortstack.com/

 

08. FaceitPages

http://www.faceitpages.com/

 

Boven in Facebook kan je ook een zoekwoord ingeven, zoek eens op : Static HTML: iframe tabs.

Dit is op zich ook een goede tool om je zakelijke Fanpage meer om te leuken.

 

Vragen? Laat maar weten.

 

Link naar reactie
  • 0
Daniël, hoezo mag jij zelf niet adverteren op Facebook? Heb jij een blokkering gehad of iets dergelijks?

 

Belangrijk is wel dat je zakelijke activiteiten via een zakelijk (fan)Page lopen en niet via een persoonlijk profiel. Een privé profiel inzetten voor zakelijk gebruik is tegen de gebruiksvoorwaarden van Facebook. Het kan resulteren in een blokkering of totale verwijdering van alles wat hieraan gelinked is.

 

nee nooit een blokkering of iets dergelijks gehad.

Heb bij facebook een persoonlijke pagina en meerdere zakelijke pagina's.

Advertenties moet je (als ik het goed zeg) via persoonlijke profiel aanmaken.

 

Had de eerste advertentie zo aangemaakt voor het gratis weggeven van condooms. deze advertentie was ook goedgekeurd en had een looptijd van slechts een week en verwees naar mijn webshop en dan specifiek de pagina van die condooms.

 

Daarna dus opnieuw advertentie geplaatst ook weer voor condooms maar nu voor zakelijke profiel pagina.

Deze werd steeds afgekeurd.

Uiteindelijk kreeg ik de volgende reacties:

 

Hi Daniël,

 

Advertising for condoms is acceptable under our policies if the ad is targeted to 18+. However, it is against our policies for ads to link to online adult shops. This is why your ads were disapproved. The first ad may have slipped past during ad review, and we apologize for any confusion around this. You can find the details around our policies here: http://www.facebook.com/ad_guidelines.php

 

Thanks,

nadat ik gereageerd had dat het als ik de algemene voorwaarden lees wel zou moeten mogen kreeg ik de volgende reactie

Hi Daniël,

 

I'm afraid not. What is possible, is if you were to create a special landing page for the allowed products, that do not show links to the other product categories on the shop.

 

Thanks,

 

ik mag dus wel adverteren voor een condoom only shop of condoom only profiel pagina maar dus niet voor facebook pagina van erotiekshop of een erotiekshop zelf.

Link naar reactie
  • 0

@Daniël:

 

Bedankt voor je volledige reactie. Welk Facebook-kantoor heb je contact gehad, kan je dat achterhalen?

Het is natuurlijk raar te noemen dat als je de gebruiksvoorwaarden opvolgt het opeens niet meer kan. Ik zou het toch nog eens ergens anders proberen. Krijg een beetje het idee van de Belastingdienst, het is maar net welke persoon je treft aan de andere kant, is deze open en welwillend om te helpen dan kom je vaker tot een oplossing.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het bij jullie ook is, maar wij krijgen regelmatig van die super overdreven reacties op facebook.

 

Zoiets als: Ohw wat geweldig, ohw super, wat een fantastisch product, niet te geloven, wat waanzinnig zeg etc etc etc..... :-[

 

Het zijn wel altijd de reacties die bij berichten staan waarbij mensen iets kunnen winnen. Die winnen bij voorbaar dus niet ;D.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tip voor iedere ondernemer op Facebook:

 

Facebook is een visueel platform. Gebruikers van Facebook verwachten en houden van visuele updates.

 

Gebruik dit en je ziet reacties en likes direct stijgen. Het nu hiervan? Mensen bouwen meer connectie op en je wordt 'belangrijker' in de nieuwsfeed.

 

Voorbeeld:

 

oude update

Nieuwe blogpost!

http://www.mijnbedrijf.nl/blog/nieuwepost

-automatisch gemaakt samenvatting van facebook over post incl. visual-

 

update 'visueel'

neem de visual van bv. je blogpost en post deze als 'photo/video'

tekst:

Nieuwe blogpost!

http://www.mijnbedrijf.nl/blog/nieuwepost

 

 

Je doet het zelfde: een link posten incl. plaatje, maar als je zelf het plaatje upload ipv het automatisch laat genereren ziet het er een stuk verzorgder en meer likeable uit.

 

Photos>links

 

dus verpak links als photos :-)

 

Ben benieuwd of jullie dezelfde resultaten ermee halen!

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad wat Max zegt, plaatjes hebben een hogere waarde dan alleen tekst of een link. Nog meer waarde hebben video's, maar het is een stuk makkelijker om een plaatje te maken dan om een video te maken.

 

Bijna alle grote merken communiceren vrijwel alleen met plaatjes. Zeker een aanrader om te doen. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het meteen getest, eerlijk gezegd het ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Dus goede tip.

 

Voorlopig happen ze echter nog niet, maar niet iedereen vind leuk wat we te bieden hebben. :P

 

 

Hoe mooier de visual hoe meer reacties vaak. Wat ook erg helpt is mensen in de plaatjes hebben (mensen zijn het meest leuk om naar te kijken).

 

Andere tips die ik je zo kort even kan geven voor het uitlokken van reacties (leuke tips voor iedereen) zijn:

- Houd je tekst kort (liefst max. twee zinnen).

- "Always be closing" -> natuurlijk niet zo letterlijk maar in de zin van Facebook is dat in de trant van:

 

Wat vinden jullie van .x. waarbij .x. het zojuist geposte is

 

Of welke in mijn ervaring steevast likes uitroept op Engelse pagina's is:

This is .x. . Do you like .x.?

Natuurlijk 'mooier' beschreven, maar de letterlijke vraag 'do you like' maakt het mensen heel makkelijk om op 'like' te klikken (dat heet 'priming' in psychologie ;-) )

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.