• 0

Financiering Bank vs Particulier

Gegroet !

 

Als nieuwe gebruiker eerst een complimentje voor deze site omdat er veel relevante en leuke topics te vinden zijn. Ik heb nog niet de gehele site doorgebladerd, maar wil wel graag iets posten ....

 

Ik ben op zoek naar reacties op onderstaand verhaal, om meer grip te krijgen op eventuele valkuilen en andere problemen die zich voor kunnen doen.

 

Uiteindelijk is de bedoeling om binnen 4-6 weken een financiering van ca. 15000-25000 euro rond te krijgen, via een bank of particulier investeerder.

 

Omdat er (te) weinig zekerheden voor een bank zouden kunnen zijn, kan dit een probleem worden en daarom sluit ik een particuliere investeerder niet uit.

Echter : Is dit verstandig ? en hoe vindt je die ?

 

Op dit moment ben ik druk bezig met een businessplan, waarbij ik de juiste format nog zoek (een goed voorbeeld, zeg maar).

 

Even 'kort' : Wij (mijn vrouw en ik) importeren artikelen en leveren deze aan de detailhandel, voornamelijk artikelen die niet behoren tot het hoofdassortiment, maar als aanvulling dienen.

De artikelen worden tegen een borgstelling (ca. inkoopwaarde) in consignatie geleverd.

Maandelijks krijgen wij een overzicht van winkeliers over de verkochte goederen en maandelijks sturen wij een factuur en nieuwe goederen om de voorraad op peil te houden.

 

Dit concept draait al 4 maanden bij enkele winkeliers en de reacties en de verkopen zijn positief, beter dan in eerste instantie verwacht. Ook de reacties op de handelsnaam zijn positief te noemen.

 

Om de verkopen te registreren moet er een webapplicatie worden ontwikkeld waar de deelnemende winkeliers hun verkopen en bestellingen eenvoudig kunnen doorvoeren en waarbij de facturatie per email gebeurd. Betaling kan dan eenvoudig binnen enkele dagen met automatische incasso gebeuren.

Hierover ben ik momenteel aan het bekijken of ik een stagair (Informatica) kan inzetten om dit te realiseren, en met behulp van Syntens kan er eventueel een functioneel ontwerp gerealiseerd worden.

 

Tot op heden waren wij beiden in vaste dienst en zodoende hadden we weinig tijd voor de onderneming, waarbij het zichzelf moest bedruipen.

Met een mini-mini-male omzet werkte dit natuurlijk voor geen meter, waardoor de jaarcijfers van de afgelopen jaren niet echt rooskleurig te noemen zijn.

Het feit dat er momenteel geen inkomen is en geen eigen middelen, in combinatie met negatieve jaarcijfers van de afgelopen jaren, zal voor een bank niet voldoende reden zijn om een lening van ca. 20.000 euro te verstrekken, zo lijkt het nu.

 

Een bank wil zekerheid en die is wat lastig te geven. Zelfs als we de positieve verkoopcijfers van de afgelopen periode gebruiken, is het nog niet zeker of de bank hiermee akkoord kan gaan en een lening wil verstrekken.

 

Doel van het businessplan is binnen 3 jaar door te groeien naar ca. 150-200 winkeliers, met een jaaromzet tussen de 2-3 euroton, waarbij niet alleen in consignatie geleverd wordt, maar ook volgens de reguliere methoden. Andere producten zijn daarbij niet uitgesloten (risicospreiding).

 

Ik zal verder niet mijn hele ondernemingsplan op tafel leggen, maar hoop hiermee toch wat reacties te krijgen, waar we iets mee kunnen.

Wij zijn benieuwd waar een investeerder op let en wat zijn aandeel normaal gesproken is in dergelijke situaties en bij dergelijke investeringen.

 

Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips ten aanzien van bovenstaand concept.

Alle reacties zijn welkom !

 

 

Cies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Cies,

 

Kan even niet inhoudelijk op je hele verhaal ingaan, maar even een korte vraag: Heb je toevallig een eigen huis waar enige overwaarde op zit? Dit zou je dan kunnen gebruiken voor dit startkapitaal namelijk.

 

Is dit 15000-25000 trouwens reeel? Heb je ook met een negatief scenario rekening gehouden wanneer de verkopen tegen zullen vallen?

 

Denk dat dat bedrag ook te laag is voor een particuliere investeerder. Of bedoel je een familielid of vrienden?. Daar zou je wel langs kunnen gaan natuurlijk.

 

Heb ook goede, maar ook mider goede verhalen gehoord over de ING bank. Die schijnen makkelijk een lening tot 25.000 euro te verstrekken. ben je daar al langsgeweest?

 

Succes in ieder geval en bedankt voor de tips.... :) !

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Even snel een aanvullende reactie,

 

Vorig jaar hebben we een woning gekocht, waarbij we nog druk bezig zijn met de volledige renovatie. Naar verwachting zal dit ergens in augustus klaar zijn. Omdat ik het meeste zelf doe (hoezo ondernemend ?) gaat hier dus nog wat tijd inzitten.

Ik verwacht niet al te veel overwaarde, maar wie weet ...

 

In principe kunnen we zelfs met 5 - 10.000 euro al een heel eind komen, maar dan is het groeiproces te traag en het risico te groot.

Indien er te snel teveel geld in geinvesteerd wordt, loopt je door de bevoorrading van de winkels ook een risico met (te) hoge voorraden, tegenover tegenvallende opbrengsten en anders wel met je inkoopprocessen, ondanks dat ik van mening ben dat die slechts van tijdelijke aard zullen zijn.

Lagere verkoopresultaten zijn ingecalculeerd, zeker omdat het enigzins seizoensgebonden is, maar de selectie van de juiste winkel is nog het meest belangrijk. Grote winkelketens en warenhuizen zijn hierbij zeer interessant., waar dit concept overigens ook al (beperkt) draait.

 

Ons plan is om maandelijks met ca. 8-10 winkels te groeien, om alle processen (inkoop, transport, verpakken, distributie) rustig mee te laten groeien. Het inkoopproces is hierbij essentieel en een te snelle groei levert dan ook nadelen op. Verder kunnen we dan voorlopig zonder personeel heel veel realiseren.

 

Familie is enigzins uitgesloten, maar ook in die sfeer is misschien een (klein beetje) kapitaal te halen, maar hier ga ik nu niet van uit.

Ik lees ook verhalen over ING en ABN. Wat voor ons erg belangrijk is, is het internationaal betalingsverkeer, en ook daarover zijn de meningen weer verdeeld. Ik denk in dit opzicht aan Fortis, Rabo en eventueel ABN. Iemand goeie tips hieromtrent ?

 

Als ik iemand kan vinden die tot 50 of 100.000 euro zou willen gaan, dan kan ik mijn plan wat interessanter invullen, en wordt een break-even point nog sneller bereikt en zijn de winstmarges hoger.

Maar, met een dergelijk plan kom ik bij een bank helemaal niet aan de bak, ben ik bang, dus probeer ik het wat realistischer te benaderen.

Maar inderdaad ... grotere bedragen zijn mogelijk en ik zie er geen probleem in. Met 100.000 euro is het geen probleem om de handelsnaam snel in de markt te zetten en eenvoudig een zeer groot aantal aan winkeliers te vinden en te bevoorraden om zodoende snel(ler) winst te genereren.

 

Ben je van mening dat het wellicht verstandiger zou kunnen zijn om met een groter investeringsbedrag te gaan sleutelen in het plan ?

 

Verder ben ik natuurlijk wel benieuwd wat je met je afsluitende "Bedankt voor de tips" bedoeld ...

 

Alvast bedankt voor de reactie,

 

Cies

Link naar reactie
  • 0
Ben je van mening dat het wellicht verstandiger zou kunnen zijn om met een groter investeringsbedrag te gaan sleutelen in het plan ?

 

Vraag NOOIT meer geld dan je nodig hebt. Geld is duur. Voor bedragen tot €25k ben je aangewezen op bank en vrienden/familie. Vanaf €50k kan je een beroep doen op informal investors, maar dan moet het wél een verdomd goed plan zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerlijk gezegd proberen om met een zo laag mogelijke lening te gaan starten en gewoon aan de slag te gaan!

 

Gezien de rest van je verhaal lijkt overwaarde inderdaad niet erg interessant en ook andere opties worden lastig, maar als je met 10K aan de slag kunt, zou ik als ik jou was ook echt proberen om hiermee te beginnen!

 

Net als Nils zegt, geld lenen is duur en je moet het uiteindelijk ook allemaal weer terugbetalen natuurlijk!

 

En als je slim aan de slag gaat en je eigen kosten zo laag mogelijk houdt dan moet je eens zien hoever je zult komen met weinig geld. Op dit forum heb ik ook al een aantal creatieve, goedkope marketing tips gelezen, probeer dat eens uit!

 

Succes in ieder geval en houdt ons op de hoogte van je voortgang!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.