• 0

personeel ontslaan

Mijn vriend en ik zijn van plan onder een man-vrouw firma een snackbarkiosk over te nemen. De huidige eigenaar heeft een personeelslid voor onbepaalde tijd in dienst voor 38 uur. Omdat wij de zaak met z'n tweeen denken te kunnen gaan draaien, zouden wij het liefst die jongen niet overnemen. Voor de huidige eigenaar is het vrijwel niet mogelijk een ontslagvergunning te krijgen, maar zouden wij, gezien de lening e.d. die wij aangaan een ontslagvergunning aan kunnen vragen op grond van bedrijfseconomische redenen? We zouden die jongen ook niet eens KUNNEN betalen. Linke soep dit he? :P

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmm, lastige zaak. Ik neem aan dat de huidige eigenaar een éénmanszaak heeft. Als jullie de "zaak" van hem overnemen, neem je vooral de kiosk en de rechten voor de locatie over (vergunningen). De "jongen" hoef je niet over te nemen.

 

De oude eigenaar heeft vervolgens geen "zaak" meer, maar wel een personeelslid. Het lijkt me sterk dat hij geen ontslagvergunning krijgt als hij geen werk meer heeft. Check even hoe dat zit bij het CWI.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk kan hij deze jongen ontslaan, als de bedrijfsactiviteiten staken kan hij ook van zijn werknemers af, echter zal hij waarschijnlijk een greep in zijn duitenzak moeten doen (een soort sociaal plan).....omdat hij met de zaak stopt zonder dat daar bedrijfseconomische redenen voor zijn...

 

Op het moment dat jullie de zaak overnemen tezamen met het personeel, tsja dan zitten jullie met de gebakken peren en moeten jullie betalen om hem kwijt te geraken.

 

'Misschien een optie om de kosten te delen?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

bij overgang van een onderneming gaat het personeel ook gewoon mee over dus blijft er de optie over van een ontslagvergunning aanvragen of het contract laten ontbinden bij de rechter! dit in helaas in tegenstelling tot bovenstaande.

Ik dacht dat ik duidelijk was in mijn opmerking:

De oude eigenaar kan het personeel ontslaan (wel via rechter)

Doet hij dat niet gaat het personeel ook mee en moeten elsa en haar vriend het personeel ontslaan (ook via rechter).

Dus wat jij nu zegt dat zei ik ook.....lees nog maar eens... ;)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik geinformeerd bij de juridische afdeling van het CWI: de oude eigenaar kan wegens het beeindigen van zijn zaak een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI, ondersteund door een begeleidende brief van ons dat wij 2 vennoten zijn, geld hebben geleend e.d. en dat wij een personeelslid niet nodig hebben en niet kunnen betalen. Volgens het CWI hebben we hiermee wel een reden tot ontslag. De komende weken gaan we ons hiermee bezig houden, duim voor ons en.... wordt vervolgd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.